کد خبر: 947300
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
برگزارکنندگان مراسم‌های مذهبی و هیئات خیلی وقت‌ها درگیر این سؤال هستند «محور اصلی و اولویت تبلیغ در مراسم‌های مذهبی باید چه چیزی باشد؟» پاسخ به این سؤال در کلام رهبر انقلاب به طور کامل مشخص است و در دیدار روزگذشته با مداحان نیز بر این مهم تأکید کردند که از اولویت‌های مهم یکی تبلیغ ازدواج آسان است.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: طبق آخرین سرشماری در سال ۹۵، سن ازدواج در مردان به بالای ۳۵ سال و در دختران به بالای ۳۰ سال رسیده است. سن ازدواج و تشکیل خانواده حتی در میان هیئتی‌ها و مذهبی‌ها هم بالاست. در حالی که هیئات مذهبی بهترین محفل برای تبلیغ اصول و مبانی دین اسلام است. اگر با ازدواج نیمی از دین انسان کامل می‌شود پس یک اولویت اصلی در تبلیغات مذهبی، هیئات و مراسم‌هایی که به مناسبت‌های گوناگون مذهبی برپا می‌شود، اخلاق زندگی و از جمله «تبلیغ ازدواج آسان و فرزندآوری» است و مسئولیت چنین تبلیغی برعهده مداحان و مبلغان مذهبی است.

منبر رسانه‌ای کارا
در جوامع سنتی و مذهبی همچون جامعه ایران حتی در عصر رسانه‌های دیجیتال و جامع شبکه‌ای همچنان «منبر» به عنوان یکی از قوی‌ترین رسانه‌های سنتی کارکرد‌های خود را حفظ کرده است و رسانه‌های نوین همچون شبکه‌های اجتماعی با امکاناتی نظیر پوشش زنده مراسم‌های مذهبی دسترسی همگانی‌تری را به منبر مداحان و سخنرانان فراهم کرده‌اند و همین مسئله هم موجب شده تا نه فقط از قدرت و اثرگذاری منبر به عنوان رسانه‌ای تأثیرگذار کاسته نشود بلکه دامنه مخاطبان مداحان و سخنرانان و در یک کلام منبری‌ها افزایش یابد. از سوی دیگر جامعه ایرانی و جوانان ایرانی با وجود تبلیغات منفی و شبهات مختلف شاهد رویش‌ها اقشار مذهبی و گرایش‌های مذهبی جوانان است. به گونه‌ای که هر سال با رشد جدی در آمار جوانان داوطلب اعتکاف مواجه هستیم همچنان که مراسم‌های عبادی نظیر برگزاری دعای عرفه و احیای شب‌های قدر هر سال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برپا می‌شود. با تمام این‌ها آمار و ارقام مواردی همچون ازدواج نشان می‌دهد آثار این مراسم‌ها و عبادات در شئون اصلی زندگی کمرنگ دیده می‌شود؛ موضوعی که شاید زیر بنایی‌ترین دلیل آن فقدان محوری اصلی و پرداختن به اولویت‌های جامعه در کلام سخنرانان و مداحی مداحان است که این مسئله موجب شده تا به رغم برگزاری مراسم مذهبی، سخنرانی و مداحی و با وجود حضور گسترده مردم در چنین مراسم‌هایی بدیهی‌ترین امور مذهبی همچون تبلیغ ازدواج آسان و به هنگام مورد غفلت قرار بگیرد و در سایه غفلت از امر ازدواج آسان و به هنگام است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شکل می‌گیرد و سیمای جمعیتی جوان کشور مورد تهدید قرار می‌گیرد.
در این میان هنوز ظرفیت‌های متعددی برای تبلیغ اولویت‌های کشور وجود دارد و مداحان یکی از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها هستند. به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب در دیدارشان با مداحان بار‌ها تأکید کرده‌اند: «گاهی یک قصیده، یک غزل و یک بیت شما به قدر یک سخنرانی می‌تواند در مخاطب‌تان اثر بگذارد.» به همین خاطر است که ایشان تأکید دارند، مداحان از شعاری با مضمون اسلامی و قرآنی استفاده کنند و اهداف انقلاب را با فکر روشن در شعر بگنجانند، زیرا این کار در حرکت عظیم ملت ایران تأثیر عمیقی خواهد داشت. همچنین بنا به تعبیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محور مراسم‌های مذهبی و هیئات و اولویت مداحان در انتخاب شعر و تبلیغ باید خانواده و ازدواج آسان باشد. ایشان در دیدار روزگذشته با مداحان نیز با اشاره به تلاش دشمن بشریت برای نابودی خانواده تأکید کردند: «این ازدواج‌های سخت و دیرهنگام و فرزندآوری کم، این ازدواج به تعبیر زشت‌شان سفید که سیاه و غلط است و از بین بردن حیا و عفت از برنامه‌های دشمن است.» رهبر انقلاب از مداحان و از جلسات مذهبی انتظار دارند با مضامین مناسب، اشعار و سخنرانی‌هایی با محور خانواده مقابله و این‌ها را وظیفه خود قرار دهند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: «به ترویج طهارت و پاکیزگی جوانان کشور همت بگمارید که از بهترین کار‌ها برای حفظ انقلاب و نظام اسلامی است.» به نظر می‌رسد، وقت آن رسیده است تا در جلسات سخنرانی‌های مذهبی به رویکرد زدودن غبار از اخلاق صحیح زندگی اسلامی توجه شود؛ زیرا اگر مداحی‌ها و سخنرانی‌های مذهبی روز به روز توسعه یابد، اما از سوی دیگر حتی بین جوانان مذهبی، امری مانند ازدواج کم هزینه و آسان، غریب و غیر قابل دسترس باشد، باید احتمال دهیم که از برنامه‌های مذهبی خود نتوانسته‌ایم در جهت بازپروری اندیشه‌های اجتماعی اسلام بهره ببریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار