کد خبر: 946479
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۵
پروژه راه‌آهن قزوین- رشت با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه افتتاح قرار گرفته است. مسیری که عنوان طولانی‌ترین پل ریلی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ۸ روز دیگر این طرح ملی به بهره‌برداری می‌رسد.
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: پروژه راه‌آهن قزوین- رشت با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه افتتاح قرار گرفته است. مسیری که عنوان طولانی‌ترین پل ریلی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ۸ روز دیگر این طرح ملی به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه‌ای که با افتتاح آن هزینه‌های حمل و نقل ۳۰ درصد کاهش می‌یابد و حمل نیمی از ۴۰ میلیون تن باری که هرساله به وسیله کشتی انجام می‌شود؛ تسهیل می‌شود. مضاف بر این مزیت‌های اقتصادی، با توجه به زیبایی‌های طبیعی مسیر، وجود ۲۸ کیلومتر تونل و ۹ کیلومتر پل‌های زیبا این خط ریلی خود می‌تواند مسیری جذاب برای گردشگران باشد.

شمارش معکوس برای افتتاح طرح ملی راه‌آهن قزوین- رشت آغاز شده است. طرحی که اکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ۸ روز دیگر افتتاح می‌شود. خیر‌اله خادمی در این‌باره می‌افزاید: «راه‌آهن قزوین- رشت آماده افتتاح است و طی چند روز باقیمانده تا بهره‌برداری مراحل نهایی کار نیز به اتمام می‌رسد.» بر این اساس رشت به‌عنوان چهارمین مرکز استانی در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی حوزه حمل‌ونقل به شبکه ریلی متصل می‌شود. این مقام مسئول با اشاره به اینکه اقدامات روسازی خط‌آهن در حال اتمام است، ادامه می‌دهد: «اقدامات نصب ایستگاه‌های فرعی نیز در حال انجام است.» وی همچنین با اشاره به طرح‌های در دست اجرا در دو سال اخیر بیان می‌کند: «در سال ۹۶ و ۹۷ قرار بود پنج استان را به شبکه ریلی مجهز کنیم که خوشبختانه، سه استان به شبکه ریلی متصل شدند و شهر رشت نیز یکی از این پروژه‌هاست.»

کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های حمل و نقل

به زودی راه‌آهن رشت- قزوین افتتاح می‌شود. طرحی که درست در دل یکی از مقاصد اصلی گردشگران بخصوص مسافران نوروزی قرار گرفته است. بنابر این پیش‌بینی می‌شود با توجه به زیبایی‌های طبیعی این مسیر ریلی، وجود ۲۸ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل‌های زیبا و نیز طولانی‌ترین پل ریلی کشور، این خط ریلی با استقبال خیلی خوبی مواجه شود. مضاف بر این، طرح راه‌آهن رشت- قزوین به لحاظ اقتصادی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه با افتتاح این مسیر ریلی از این پس می‌توان صادرات غیرنفتی به خارج از کشور را با هزینه کمتری نسبت به گذشته افزایش داد. در این راستا معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این خط ریلی تأثیر مهمی در شبکه حمل‌ونقل بین‌المللی دارد تأکید می‎کند: «با افتتاح این خط ریلی، مسیر انتقال بار از هند به اروپا را نصف و هزینه‌های حمل را نیز ۳۰ درصد کاهش می‌دهد؛ همچنین اتصال گیلان به شبکه ریلی تحول بزرگی در مبادلات کالا ایجاد می‌کند، پس‌از این حجم عظیمی از مبادلات کالا در آسیا و اروپا از مسیر ریلی رشت- قزوین انجام خواهد شد.» خادمی با اشاره به اینکه این خط آهن با اتصال به آستارا و از آنجا به کشور‌های آذربایجان و روسیه در نهایت به اروپا می‌رسد ادامه می‌دهد: «این مسیر ریلی در کریدور شمال- جنوب واقع شده که به عنوان یکی از فرصت‌های مهم اقتصادی ایران نه‌تن‌ها می‌تواند درآمد سرشاری از محل ترانزیت نصیب کشور کند، بلکه جایگاه سیاسی کشور را نیز ارتقا می‌دهد.»

انزلی هدف بعدی برای اتصال به شبکه ریلی

براساس آمار هرساله حدود ۴۰ میلیون تن بار از جنوب شرق آسیا وارد روسیه و اروپا می‌شود که پیش از این با کشتی جابه‌جا می‌شدند و حالا فرصتی پیدا شده است تا با استفاده از شبکه ریلی استان گیلان نیمی از این مبادلات تجاری از طریق خط راه‌آهن رشت- قزوین انجام شود. مضاف بر این مزایا، فراهم شدن امکان حمل ۱۰میلیون مسافر در سال نیز دستاوردی دیگری است که موقعیت ترانزیتی و منطقه‌ای کشور را به نحو چشمگیری ارتقا خواهد داد. لازم به ذکر است که برای خط آهن قزوین - رشت با ۱۸۵ کیلومتر ریل‌گذاری، ۸ ایستگاه، ۲۸ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری بیش از هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات دولتی هزینه شده و ارزش فعلی این طرح حدود ۶هزار میلیارد تومان برآورد شده است. معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از پیشرفت ۲۵ درصدی فاز نخست خط آهن رشت - انزلی خبر می‌دهد و بیان می‌کند: «ساخت خط آهن این مسیر ۴۰ کیلومتری در دو فاز طراحی شده و در فاز دوم آن نیز پیمانکار مستقر است و پیش‌بینی می‌شود در یک دوره ۳۰ ماهه به اتمام برسد.» خادمی اضافه می‌کند: «با اتصال خط آهن قزوین- رشت به انزلی زمینه تحقق نوستراک از طریق دریای خزر مهیا می‌شود و ترانزیت کالا از شبه قاره هند به روسیه و اروپای شمالی انتقال می‌یابد.» با این اوصاف که قرار است علاوه بر افتتاح مسیر ریلی قزوین- رشت، مسیر انزلی هم به این خط راه‌آهن اضافه شود، زمان زیادی نمی‌گذرد که گیلان به عنوان یکی از مبادی اصلی تجاری و گردشگری کشور معرفی شود. اتفاقی که منفعت آن هم شامل استان می‌شود و هم به لحاظ اقتصادی برای کل کشور ارزشمند است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار