کد خبر: 945685
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
نمایشگاه‌های کتابی که سطح عقلانیت جامعه را پایین نگاه می‌دارد
برخی نمایشگاه‌های کتاب به‌ویژه در شهرستان‌ها حاوی کتاب‌هایی هستند که بیشتر از آنکه به توسعه فرهنگی و ارتقاء سطح فکری و فرهنگی مردم منطقه بینجامد، مانعی بر رشد فکر و عقلانیت مردم منطقه هستند.
محمد صادق عبداللهی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در کنار نمایشگاه‌های اصلی کتاب در تهران و مراکز استان‌ها، هر ماه نمایشگاه‌های کتاب بسیاری در سراسر کشور برپا است، نمایشگاه‌هایی که غالباً در اماکن عمومی همچون مترو، پارک، اماکن گردشگری یا مذهبی دایر می‌‎شوند و تخفیفات بالای آن‌ها چشم‌ها را خیره می‌کند، اما کافیست سری به آن‌ها بزنید و از کتاب‌های چیده شده بر روی میزها سان ببینید؛ اگر اهل کتاب باشید و کتاب‌ها را بشناسید آنچه خواهید دید شما را از مطالعه ناامید می‌کند!

نمایشگاه کتاب یا دزد فکر و عقل؟

عمده‌ی کتاب‌های این قبیل نمایشگاه‌ها، کتاب‌هایی با موضوعاتی همچون تعبیر خواب، دوزخ و جهنم، طب سنتی، جن و انس، آشپزی، روانشناسی‌های درجه سه، کتاب‌های تاریخی نامعتبر و کوچه و بازاری و... هستند. در بین این کتاب‌ها اگر رمان یا داستانی هم به چشم می‌خورد، رمان‌هایی زرد، با نویسندگانی گمنام است که ترجمه‌های بسیار ضعیفی دارند. کتاب‌های مذهبی موجود نیز عمدتاً معارف درجه چندم و بعضاً خرافی و اشتباه را گسترش می‌دهند که هیچ سنخیتی با عقلانیت اسلام ندارد و بیشتر موجب گمراهی از اصل اسلام خواهد شد.

بدیهیست این گونه نمایشگاه‌ها نه تنها نمی‌تواند کمکی به ارتقاء سطح بینش و فرهنگ یک منطقه و افزایش سرانه کتابخوانی داشته باشد بلکه خود مانعی اصلی بر راه توسعه فکری و فرهنگی منطقه خواهد بود. اینگونه کتاب‌ها با پر کردن ذهن مخاطبین از مطالب دسته چندم و ضعیف، سطح فکری و فرهنگی مردم را پایین نگاه داشته و همچون سدی از آشنایی توده جامعه با افکار ناب اندیشمندان جهان جلوگیری می‌کند و سطح عقلانیت و دغدغه‌مندی مردم را در حد مسائلی همچون چگونگی و کیفیت اجنه، برزخ، جهنم، فسادهای جنسی خواهر شاه و تعبیر خواب‌های کاذب، نگاه می‌‎دارد.

نمایشگاه کتاب یا دزد فکر و عقل؟

جالب توجه آنجاست که وقتی به تبلیغات همین نمایشگاه‌ها می‌نگریم شاهد متولیانی همچون اداره آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم، هر چند که اصل دغدغه‌مندی این مسئولین برای افزایش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ستودنی است اما باید دقت کنند، کتاب خوب خواندن بسیار مهم‌تر از اصل کتاب خواندن است. ترویج کتاب‌هایی از این دست اگر از روی آگاهی باشد خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی است، چرا که از جنس همان کاری است که طاغوت با اشاعه‌ی رمان‌ها و مجلات عاشقانه و زرد می‌کرد تا با پر کردن وقت مردم مانع مطالعه کتاب‌های اصلی، مهم و آگاهی بخش شود.

لذا حال که زحمت چنین نمایشگاه‌هایی در سراسر کشور کشیده می‌شود، خوب است با انتخاب آثاری خوب و درجه یک در حوزه‌های مختلف نتیجه حاصل را ارتقاء بخشید. شاید گفته شود انتخاب آثار خوب مانع تخفیف‌های چشم پر کن می‌شود، اما به نظر ده کتاب کمتر فروختن، می‌ارزد به عقب ماندن سطح فکری و عقلانیت مردم یک منطقه.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار