کد خبر: 945684
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۶
به موجب تفاهم‌نامه بسیج سازندگی با سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن، مسئولیت ساخت یک هزار و ۱۷۵ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به بسیج سازندگی واگذار شد که از مجموع ۳۳۰ واحد تاکنون ۲۳۰ واحد توسط بسیج سازندگی استان‌های مختلف، ساخته و به مردم تحویل داده شده است که همه این واحد‌ها در نواحی روستایی استان کرمانشاه هستند.
محمدرضا سورى
سرویس ایران جوان آنلاین: با گذشت بیش از یک سال از زلزله ۳ /۷ ریشتری ۲۱ آبان ۱۳۹۶ کرمانشاه که موجب تخریب و آسیب‌دیدگی ۱۰۴ هزار واحد مسکونی شهرستان‌های استان شد، حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که با تلاش مردم و مسئولان بیشتر واحد‌های آسیب‌دیده از این زمین‌لرزه ساخته یا تعمیر اساسی شده است. موضوعی که باعث شد استاندار کرمانشاه با اشاره به تخریب و آسیب‌دیدگی ۱۰۴ هزار واحد مسکونی شهرستان‌های استان در زلزله سال گذشته، اعلام کند: «از این تعداد ۳۷ هزار واحد باید به‌طور کامل بازسازی می‌شد که تا به امروز ۲۴ هزار و ۷۷۳ واحد را بازسازی کرده‌ایم و مابقی واحد‌های در حال احداث هم پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارند.»

پس از وقوع زلزله ۳ /۷ ریشتری سال گذشته کرمانشاه که منجر به جان باختن و زخمی شدن نزدیک به یک میلیون تن از مردم این استان شد بلافاصله کار آواربرداری و ساخت و ساز آن در دستور کار دولت قرار گرفت. این در حالی بود که با وقوع این پیشامد مرگبار بلافاصله نیرو‌های امدادی ارتش و سپاه و بسیج وارد عمل شده و علاوبر امدادرسانی در زمینه ساخت و ساز و مسائل درمانی اقدامات خوبی را انجام دادند. سه تیپ از یگان‌های نیروی زمینی ارتش اعم از یگان‌های رزمی و درمانی به منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب استان کرمانشاه اعزام شدند. همچنین سه تیپ مستقل سپاه پاسداران با حضور در منطقه و با کمک قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا شروع به بازگشایی راه‌ها کردند. از طرفی بالگرد‌های سپاه و ارتش و همچنین هواپیما‌های سنگین ترابری ارتش و سپاه پاسداران آوردن آذوقه و مواد لازم را نیز عهده‌دار شدند.

اتمام بازسازی ۲۴ هزار واحد مسکونی

با گذشت بیش از یک سال از وقوع زلزله در استان کرمانشاه حالا خبر‌های خوبی از نوسازی یا بازسازی خانه‌های ویران شده از این زمین‌لرزه به گوش می‌رسد. استاندار کرمانشاه با اعلام اینکه این زلزله تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای دولت بار مالی داشته است درخصوص آخرین مراحل بازسازی واحد‌های آسیب‌دیده می‌گوید: «بر اثر این زمین‌لرزه ۳ /۷ ریشتری ۱۰۴ هزار واحد مسکونی تخریب شده یا آسیب دیدند که از این تعداد ۳۷ هزار واحد به‌طور کامل نیاز به بازسازی داشته باشند که تا به امروز ۲۴ هزار و ۷۷۳ واحد را بازسازی کرده‌ایم و مابقی واحد‌های در حال احداث هم پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۷۰ درصدی دارند.» هوشنگ بازوند با بیان اینکه ۶۷ هزار واحد نیز باید تعمیر شوند که تاکنون مرمت ۶۱ هزار واحد به اتمام رسیده، می‌افزاید: «در مجموع کار بازسازی واحد‌های روستایی ۹۲ درصد و واحد‌های شهری ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم بازسازی واحد‌های روستایی پیش از خرداد و واحد‌های شهری پیش از پایان سال آینده به اتمام برسد.» این اظهارات در حالی است که ۶۷ هزار واحد نیز باید تعمیر شوند که تاکنون مرمت ۶۱ هزار واحد به اتمام رسیده است. همچنین در این مدت در مجموع کار بازسازی واحد‌های روستایی ۹۲ درصد و واحد‌های شهری ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند که امید می‌رود بازسازی واحد‌های روستایی پیش از خرداد و واحد‌های شهری پیش از پایان سال آینده به اتمام برسد. این در حالی است که علاوه بر بازسازی واحد‌های تخریب شده، ۱۱ هزار و ۸۰۰ واحد فرسوده نیز باید وارد مدار بازسازی شوند. وضعیت تخریب واحد‌های دولتی در استان کرمانشاه نشان داد ساختمان‌های دولتی در این زلزله مقاومتی خوبی از خود نشان ندادند که از جمله آن‌ها بیمارستان سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب بود؛ موضوعی که موجب شد میزان خسارت زیرساخت‌های دولتی جمعاً به ۱۲۴۱ میلیارد تومان برسد و دولت برای آن امسال ۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص دهد. یکی از مکان‌هایی که بر اثر زلزله به شدت دچار آسیب‌دیدگی شد مراکز آموزشی استان بود به طوری که ۷۸ مدرسه در این زلزله آسیب دید که با ورود خیرین و مردم به بازسازی آنها، علاوه بر ساخت مراکز آموزشی تخریب شده، هم‌اکنون مدارس جدیدی نیز در حال احداث است. این اتفاق در حالی است که ۲۵۰ مرکز بهداشتی و درمانی که در زلزله آسیب دید کار بازسازی ۴۰ درصد این مراکز توسط خیرین و ۶۰ درصد توسط دولت در حال انجام است. همچنین با توجه به تخریب ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد جایگاه دامی در مناطق زلزله‌زده، تاکنون ۱۲ هزار واحد بازسازی شده که قرار است به‌زودی با حضور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شوند.

از کانکس تا ساخت مسکن برای زلزله‌زدگان

از روز‌های اول وقوع زمین‌لرزه در غرب کشور مردم و نیرو‌های امدادی به خصوص یگان‌های ارتش و سپاه به کمک زلزله‌زدگان شتافتند و در یک تقسیم‌بندی مسئولیت امدادرسانی به شهر‌ها به ارتش و مسئولیت امدادرسانی به روستا‌های منطقه که بیشترین خسارات را دیده‌اند به سپاه واگذار شد. سپاه در همان زمان تعهد کرد ظرف مدت ۴۵ روز و با ساخت ۸ هزار کانکس، اسکان موقت زلزله‌زدگان را سامان دهد و با تلاش جهادگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، ظرف مدت ۴۰ روز بیش از ۸۱۰۰ کانکس، یعنی بیش از میزانی که متعهد شده بود را برای زلزله‌زدگان روستا‌های دشت ذهاب ساخت و به این ترتیب کار اسکان موقت مردم این مناطق پایان یافت. آمار نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۳۰۰ واحد مسکونی از سوی سپاه در مناطق زلزله زده ساخته شده است. جانشین سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در فاز اول ساخت هزار و ۱۷۵ واحد، ابلاغیه ساخت ۳۳۰ واحد را به سازمان بسیج سازندگی داد، می‌گوید: «تاکنون ۲۳۰ واحد توسط بسیج سازندگی استان‌های مختلف ساخته و به مردم تحویل داده شده است.» این در حالی است که به موجب تفاهم‌نامه بسیج سازندگی با سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن، مسئولیت ساخت یک هزار و ۱۷۵ واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به بسیج سازندگی واگذار شد. محمد زهرایی می‌افزاید: «از مجموع این ۳۳۰ واحد تاکنون ۲۳۰ واحد توسط بسیج سازندگی استان‌های مختلف، ساخته و به مردم تحویل داده شده است؛ همه این واحد‌ها در نواحی روستایی استان کرمانشاه هستند.» به گفته وی، از ۱۰۰ واحد باقی‌مانده نیز پیشرفت فیزیکی ۷۰ واحد تا ۹۰ درصد است و ۳۰ واحد باقی مانده نیز تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار