کد خبر: 945352
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
بزرگ‌ترین پل ریلی کشور سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد
پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه که عملیات اجرایی آن بیش از 14 سال طول کشیده است تنها به عنوان یک طرح ملی مطرح نیست؛ چرا که با افتتاح این خط راه‌آهن، شبکه ریلی ایران به کشور‌های آذربایجان، روسیه و ... متصل می‌شود.
ميترا شهبازي

جوان آنلاین: ‌طرح راه‌آهن اردبيل- ميانه به عنوان پروژه‌اي فراموش شده شناخته مي‌شود كه بيش از 14 سال از اولين كلنگ‌زني آن مي‌گذرد و مردم نتوانسته‌‌اند سوت قطار را بشنوند. حالا اين طرح با افزايش اعتبارات مالي 80 درصدي رونق يافته و قرار است بر اساس گفته رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور طي دو سال آينده به بهره‌برداري برسد. خبر مسرت بخشي كه از اتصال شبكه ريلي راه‌آهن اردبيل به جمهوري آذربايجان و افزايش فعاليت‌هاي اقتصادي در اين محور حكايت دارد.
پروژه راه‌آهن اردبيل- ميانه كه عمليات اجرايي آن بيش از 14 سال طول كشيده است تنها به عنوان يك طرح ملي مطرح نيست؛ چرا كه با افتتاح اين خط راه‌آهن، شبكه ريلي ايران به كشورهاي آذربايجان، روسيه و غيره متصل مي‌شود. اتفاق بزرگي كه مي‌تواند فعاليت‌هاي تجاري را تسهيل كند و رونقي اقتصادي را هم براي اردبيل و هم كشور رقم بزند. همچنين اين خط ريلي مسير اردبيل به پايتخت را هم كوتاه‌تر مي‌كند. بنابر اين فوايد اين طرح به عنوان طرحي حياتي براي كشور مطرح است، پروژه‌اي كه از سال 83 تصويب رسيد و به طور رسمي از سال 84 كليد خورد و طي همه اين سال‌ها با موانع بسياري روبه رو شد كه مهم‌ترين آن نبود منابع مالي عنوان مي‌شود. البته در كنار مشكلات مالي، مدت كوتاهي هم مسير اين طرح غيركارشناسي عنوان مي‌شد و برخي از مسئولان ناآگاهانه بر ضرورت توقف آن تأكيد مي‌كردند. پروژه‌اي كه از مدت‌ها پيش از سوي كارشناسان زبده بررسي شده بود و ايرادي در آن وجود نداشت. حالا اين طرح بعد از گذشت يك دهه با تمام فراز و نشيب‌هايي كه پشت سر گذاشته است، بالاخره با همت تعدادي از متوليان و تخصيص منابع مالي و در نظر گرفتن رديف بودجه‌اي مناسب روح دوباره‌اي در آن دميده شده است.
افزايش 80 درصدي بودجه راه‌آهن اردبيل
راه آهن اردبيل- ميانه به عنوان بزرگ‌ترين پروژه ريلي كشور با طول 175 كيلومتر درحال اجراست و حدود70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد. به‌رغم اينكه تا چندي پيش اميدي به اين نبود كه اين طرح بين‌المللي در زمان موعود و سال 99 به بهره‌برداري برسد، اما حالا با تزريق بودجه كافي متوليان از افتتاح آن طي دو سال آينده خبر مي‌دهند. در اين خصوص معاون رئيس‌جمهور با تأكيد بر اين موضوع كه پروژه راه‌آهن اردبيل از اولويت‌هاي دولت است و مطابق برنامه زمان‌بندي به بهره‌برداري مي‌رسد، مي‌گويد: «يكي از اولويت‌هاي اصلي دولت توسعه شبكه ريلي است و ظرف دو سال آينده پروژه راه‌آهن ميانه - اردبيل به بهره‌برداري مي‌رسد.» محمدباقر نوبخت با اشاره به پيشرفت فيزيكي اين طرح مي‌افزايد: «تا پايان امسال 170 ميليارد تومان از يك محل و 300 ميليارد تومان از محل‌هاي ديگر به اين پروژه تزريق مي‌شود كه نسبت به سال گذشته اعتبارات اين پروژه تا 80 درصد افزايش يافته است.» رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور ادامه مي‌دهد: «راه‌آهن اردبيل - ميانه به طول 175 كيلومتر در حال ساخت است و قطارهايي با سرعت بالا و حدود 160 كيلومتر بر ساعت براي آن پيش‌بيني شده و قرار است بزرگ‌ترين پل ريلي كشور در اين پروژه احداث ‌شود.» به گفته اين مقام مسئول سازمان برنامه و بودجه كشور آماده نهايت همكاري با مسئولان استان اردبيل براي تكميل پروژه‌هاي زير ساختي و به ويژه پروژه راه‌آهن است و با همت مسئولان اين طرح شتاب بيشتري مي‌گيرد.

اتصال اردبيل به آذربايجان در سال 99
طي سال‌هاي گذشته شبكه‌هاي ريلي قزوين به رشت، كردستان، آذربايجان‌غربي و همدان راه‌اندازي و به بهره‌برداري رسيده است كه با اتمام پروژه راه‌آهن اردبيل نه تنها شاهد رونق گردشگري در فصول مختلف سال خواهيم بود، بلكه با افزايش مبادلات تجاري، كسب و كار و اقتصاد نيز توسعه خواهد يافت. نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي در خصوص اهميت طرح راه آهن اردبيل- ميانه تأكيد مي‌كند: «اين طرح به عنوان سخت‌ترين پروژه ملي كشور مطرح است كه در برگيرنده مسير‌هاي كوهستاني و صعب‌العبور است. با اين حال به اين دليل كه اجراي اين پروژه مي‌تواند كمك بزرگي در كوتاه كردن مسيرها و جابه‌جايي مسافر و كالاهاي توليدي كند، از اهميت بزرگي برخوردار است.» محمد فيضي با اشاره به دليل عمده تأخير در اجراي پروژه ريلي اردبيل- ميانه اضافه مي‌كند: «هزينه احداث اين پروژه بالاي هزار ميليارد تومان برآورد شده و در طول 11 سال يعني از سال 84 تا 94 تقريباً 300 و 27 ميليارد تومان به اين پروژه تخصيص داده شده است.» از همين رو نمايندگان استان، استانداري و ديگر مسئولاني استاني وارد ميدان شدند و در راستاي رفع موانع اين طرح گام برداشتند كه نتيجه آن افزايش اعتبارات و تسريع يافتن پروژه ريلي اردبيل ميانه شده است. طرحي كه قرار است به واسطه آن مردم اردبيل در سال 99 سوت خوش قطار را در استان‌شان بشنوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار