کد خبر: 945323
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
مسکن دارشدن مردم در دهه چهارم انقلاب
موضوعی که حالا دردهه چهارم انقلاب موجب شده تا کشوردراین زمینه به پیشرفت‌های خوبی در زمینه خانه دار کردن مردم در استان‌های مختلف ازجمله، کرمانشاه، تهران وسمنان برسد وحتی در برخی از استان‌ها با مازاد ساخت روبروشود.
محمدرضا سوري

جوان آ‌نلاین: مسكن ،خوراك وپوشاك سه نياز اصلي  خانواده ها به شمار مي روندكه حتما بايد مورد توجه قرار بگيرد ،اما سخت تر شدن شرايط براي داشتن خانه اي مناسب موجب شده  تنها تعداد قابل توجهي بتوانند براي خود خانه اي مستقل تهيه كنند.

از آنجا كه پس از پيروزي انقلاب تامين نيازهاي معنوي  دركنار مادي مورد توجه نظام بوده است لذا اين مهم سبب شده تا برنامه ريزي هاي خوبي در زمينه مسكن دار شدن خانواده  ها در شهر وروستا اتفاق بيفتد كه به عنوان مثال مي توان از فعاليت بنياد مسكن در كنار وزارت راه وشهر سازي دراين زمينه نان برد.  

موضوعي كه حالا دردهه چهارم انقلاب موجب شده تا كشوردراين زمينه به پيشرفت هاي خوبي در زمينه خانه دار كردن مردم در استانهاي مختلف ازجمله ، كرمانشاه ، تهران وسمنان برسد وحتي در برخي از استانها با مازاد ساخت روبروشود.

طبق آمارها نشان مي دهد،تعداد مسكن  ساخته شده در استانهاي كشور به نزديك دوميليون واحد رسيده است.

اين درحالي است كه تاكنون بيش ازهزاران مسكن توسط سپاه براي محرومان كشورساخته شده است.

 

 

******

سخت شدن شرايط براي داشتن مسكن در دودهه اخير از جمله دلايلي بودكه موجب شد تا با روي كار آمدن  دولت نهم ودهم  ساخت خانه هاي مناسب وارزان قيمت به طور ويژه در دستور كار قرار بگيرد وحتي در دولت يازدههم ودوازدهم نيزاين مهم ادامه دار شود.

آمارها نشان مي دهد،تا به امروز بالغ بر دو میلیون واحد مسکن اجتماعي تکمیل و افتتاح شده که سهم دولت یازدهم از این تعداد ۸۲۹ هزار و ۴۹۴ واحد معادل ۴۵ درصد بوده است.

همچنین تعداد واحدهای تحویل شده یک میلیون و ۵۶۸ هزار و ۴۵۲ واحد بوده که ۸۷۸ هزار و ۵۳۳ واحد معادل ۵۶ درصد توسط دولت یازدهم انجام شد.

تعداد واحدهایی که سند برایشان صادر شده نیز یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۳۱ واحد بوده که ۶۳۴ هزار و ۹۸۷ واحد آن معادل ۵۵ درصد توسط دولت یازدهم صادر شده است.

تاکنون یک میلیون و ۳۳۳ هزار و ۲۳۷ واحد مسکن اجتماعي فروش اقساطی شده که عملکرد دولت یازدهم ۸۵۴ هزار و ۸۰۵ واحد معادل ۶۴ درصد بوده است.

از سوی دیگر برای یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۶۵۱ واحد انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب نصب شده و یک میلیون و ۹۱ هزار و ۸۴۶ واحد دارای قرارداد  از خدمات و انشعابات برخوردار نیست.

همچنین ۴۷۸ مدرسه، ۴۴۲ مسجد، ۴۹ کلانتری و ۴۳ مرکز بهداشتی و درمانی تاکنون اتمام یافته که مربوط به خدمات روبنایی در پروژه‌های مسکن مهر است.

افتتاح 45 هزار واحد مسکن در دهه مبارک فجر

با وجود مشكلاتي كه بر سر ساخت مسكن مهرايجاد شد ، اما تقاضاي بالاي متقاضيان سبب شده تا دولت براي تكميل اين مسكن ها اقدام جدي كند به طوري كه اواخر ديماه سال جاري قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از افتتاح 45 هزار واحد مسکن مهر در دهه مبارک فجر خبر داد و اعلام كرد: «لایحه‌ای به مجلس ارائه شده تا از طریق فروش زمین هزینه‌های تکمیل پروژه‌های مسکن مهر را تأمین شود.»

احمد اصغری‌مهرآبادی افزود:« بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، پروژه‌هایی که معارض یا پرونده قضایی ندارند را از لحاظ ساخت تا پایان سال 1398 به اتمام می‌رسانیم.»

به گفته وي ، با وجود اينكه طبق آیین‌نامه اجرایی قرارنبود کارآماده‌ سازی و خدمات زیربنایی و روبنایی سایت‌های مسکن مهر را انجام دهیم چراكه دولت نیز در مضیغه است؛ اما با توجه به رویکرد وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفته شده که از منابع داخلی به واسطه فروش زمین برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر استفاده شود.

افتتاح 1000واحد مسكوني در كرمانشاه

يكي از استانهايي كه از ساخت مسكن مهر به شدت استقبال كردند كرمانشاه بود اين درحالي بود كه زلزله دوسال گذشته در شهرهاي مختلف اين استان كه موجب شد تا ساخت خانه هاي نيمه كار مهر از شدت بيشتري برخوردارشود.

سرانجام روز گذشته بود كه  با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان ۱۰۰۰ واحد مسکن مهر در استان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

۳۶ واحد تعاونی مسکن امور اتباع استانداری کرمانشاه، ۱۰۰واحد تعاونی مهر شهرستان هرسین، ۳۶ واحد تعاونی مسکن میراث فرهنگی، ۳۲ واحد تعاونی مسکن انجمن شرکت‌ها، ۱۸۴ واحد تعاونی مسکن مولوی شهرستان جوانرود، ۳۰۰ واحدمهرآوران شهرستان کنگاور، ۳۳۰  واحد مربوط به مالکان استان از جمله این پروژه‌ها بود كه براي ساخت آنها  ۸۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است .

افتتاح 5500 واحد مسکوني در پرند

يكي ازمناطقي كه در دهه فجر شاهد افتتاح مسكن درآن بوديم شهر جدید پرند در استان تهران بود.

آمارها نشان مي دهد از 96 هزار و 80 واحد مسکن پرند بخش قابل توجهی تاكتون افتتاح شده و تنها29 هزار واحد باقی ماند.

همچنين  شهریورماه امسال و درهفته دولت ، 3480 واحد را افتتاح شد.

 هم اکنون حدود 25 هزار واحد باقی مانده و برنامه زمان‌بندی این است که تا شهریورماه 1398 کل پروژه مسکن مهر پرند به اتمام برسد.

به گفته دست اندر كاران ساخت مسكم مهر16 هزار واحد مسکن مهر پرند آماده است ، كه افتتاح این‌ها منوط به آماده‌سازی خدمات و انشعابات است.

سرانجام روزگذشته بود كه  حدود 5500 واحد  كه عمده آن در فاز شش قرار دارشت افتتاح شد.

به گفته دست اندر كاران در صورت تکمیل خدمات و زیرساخت‌ها تعداد افتتاح‌ها تا 16 هزار واحد قابل افزایش است.

درميان استاهاي مختلف كشور مازندران ازجمله مناطقي به شمارمي رود كه تعداد قابل توجهي از مسكن مهر را به خود اختصاص داده است.

ازابتدای اجرای طرح مسکن مهر تاکنون یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد در کشور احداث شدهاست كه سهم استان مازندران از اين تعداد۱۰۴۹ واحد است. 

ساخت مسكن درمناطق محروم توسط سپاه

یکی از مشکلات اساسی جمعی کثیری از خانواده‌های محروم در استان سیستان و بلوچستان که مانع از پیشرفت روند زندگی آنها می‌شود، نداشتن سرپناه مناسب است تا جایی که برخی از این محرومین، هم‌اکنون در کپرها و یا زاغه‌هایی زندگی می‌کنند که به هیچ وجه شرایط اولیه بهداشتی ندارند.

اين مهم موجب شده تا پس از پايان جنگ تحميلي سپاه ساخت مسكن محرومان را به طور ويژه در دستوركارخود قراردهد به طوري كه تا كنون بيش از هزاران واحد مسكوني را درمناطق محروم كشورساخته وبه متقاضبان تحويل داده است .

برهمین اساس، نیروی زمینی سپاه پاسداران با محوریت قرارگاه منطقه‌ای قدس، برای حل این مشکل دست به کار شده و در سالیان اخیر اقدامات مناسبی برای رفع معضل خانواده‌های بی‌سرپناه انجام داده است.

تاکنون سپاه توانسته 150 واحد مسکونی 60 و 70 متری در منطقه سرباز و قصرقند ساخته و تحویل محرومان این منطقه بدهد. در شمال استان سیستان و بلوچستان و در مناطق زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون هم تاکنون 140 واحد مسکونی ساخته و به طور رایگان توسط نیروی زمینی سپاه تحویل مردم محروم شده است.

اگر چه سپاه تا کنون حدود 300 واحد مسکونی را در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان ساخته و تحویل مردم محروم داده است اما در فاز اول از یکی از طرح‌های کلان سپاه برای ایجاد سرپناه دائمی برای محرومین استان سیستان و بلوچستان، احداث 1000 واحد مسکونی در سراسر این استان پیش بینی شده که تاکنون چیزی نزدیک به یک سوم آن محقق شده و بقیه نیز در دست احداث است.

هم‌اکنون کار ساخت 173 واحد مسکونی در شمال استان و صدها پروژه دیگر در جنوب و مرکز استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است که احتمالا در آینده نه چندان دور، این پروژه‌ها نیز به اتمام رسیده و تحویل مردم محروم مناطق مختلف داده خواهد شد.

پس از سيستان وبلوچستان،بايداز بوشهرنام برد كه در سالهاي اخيرخانه هاي بسياري براي محرومان آن توسط سپاه ساخته شده است.

آمارها نشان مي دهد سازمان بسیج سازندگی استان با مشارکت درساخت مسکن ویژه مددجویان کمیته امداد بوشهر یک هزار و ۱۲۱ مسکن مددجویان می‌سازد.

همچنين قرار است سازمان بسیج سازندگی استان بوشهر با همکاری کمیته امداد امام خمینی ۵۰ واحد مسکونی برای مدد جویان کمیته امداد در شهرستان عسلویه احداث می‌کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فتانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
1
سلام من یک خانم ۵۳ ساله هستم وتحت پوشش کمبته هستم ودر یک زیر زمین زندگی میکنبم با تمام مشکلات خودش بماند اما نظرم اینه که چرا فقط ساخت ساز در استانعای که خودشون میگن برا ی بقیه استانهای دیگه ک۶ خونه نداریم و باید همه رو به یک طور ببینن کل افراد تحت پوشش کمیته برا استان سیتان وکرمانشا و بوشهر وووو هست اما استان لرستان چرا نباید کسی اهمیت بده !!؟؟؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار