کد خبر: 944935
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
ارزیابی نمایندگان از جنگ ایران و امریکا در لاهه
دیوان بین‌المللی دادگستری که در لاهه مستقر است در بیانیه‌ای اعلام کرد رأی اولیه خود درباره اعتراض امریکا به پرونده شکایت تهران از واشنگتن به دلیل مصادره ۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران را در تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۱۹ (۲۴ بهمن) منتشر خواهد کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: دیوان بین‌المللی دادگستری که در لاهه مستقر است در بیانیه‌ای اعلام کرد رأی اولیه خود درباره اعتراض امریکا به پرونده شکایت تهران از واشنگتن به دلیل مصادره ۲ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران را در تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۱۹ (۲۴ بهمن) منتشر خواهد کرد. بررسی شکایت ایران از امریکا با موضوع توقیف اموال و دارایی‌ها و وضع محدودیت‌های غیرقانونی علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیگر شرکت‌های ایرانی از ۱۶مهر ماه سال جاری تا ۲۰ مهر در دادگاه لاهه صورت گرفت. نظرات چند نماینده مجلس در این مورد را می‌خوانیم.

شکایت تهران از واشنگتن یک حق تأیید‌شده بین‌المللی است

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی درگفت و گو با خانه ملت با اشاره به موضوع پرونده شکایت تهران از واشنگتن به لاهه در موضوع تحریم بانک مرکزی ایران، گفت:چندی قبل شکایت خود را به دادگاه بین‌المللی لاهه برده بودیم و اصرار امریکایی‌ها بر این بود که دادگاه لاهه صلاحیت ندارد و ما بر صلاحیت لاهه تأکید داریم و در نهایت دادگاه به نفع کشور ما اعلام صلاحیت کرد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: حال می‌شود بگوییم که رأی لاهه برای امریکا یک شکست سیاسی و دیپلماتیک بود و، اما احتمال می‌دهیم که این‌ها همان طور که از برجام، یونسکو، پیمان آب و هوایی و اخیراً هم از پیمان موشک‌های میان‌بُرد خارج شدند و آن را تعلیق کردند، از این موضوع هم خارج شوند.
وی با بیان اینکه دولت وکلای خوب و قوی در موضوع دادگاه لاهه گرفته است، مطرح کرد: در این موضوع حتماً می‌توانیم بگوییم که نتیجه به نفع ما خواهد بود ولی آنچه در ابتدا توانستیم به دادگاه لاهه تقدیم کنیم و مورد تأیید قرار گرفت، می‌تواند یک زمینه مناسبی برای حقانیت‌های بعدی جمهوری اسلامی باشد.

جمالی‌نوبندگانی با بیان اینکه ممکن است که این موضوع در لاهه به ثمر نرسد، تأکید کرد: امریکایی‌ها هم باید وقتی محکوم می‌شوند آن را بپذیرند، اگر هم نپذیرند به نظر من همیشه این بار روی دوش آنهاست و ما یک روزی حق‌مان را پس خواهیم گرفت، این به عنوان یک حق مسلم و حقوقی تأیید شده بین‌المللی است که نمی‌توانند از آن فرار کنند و ممکن است یک مدتی فرار کنند ولی بعد به نظر من حتماً دادگاه لاهه تاثیر خودش را خواهد گذاشت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ممکن است لاهه قدرت اینکه حق ما را بگیرد نداشته باشد ولی وقتی حکمی در دست ما باشد، یک روزی ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم و این بسیار مهم است.

احتمالاً در دادگاه لاهه رأی به نفع ایران صادر شود

حشمت الله فلاحت پیشه هم در گفت‌وگویی گفت: مصادره اموال ایران از سوی امریکا خلاف همه مقررات بین المللی بوده است. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چقدر احتمال این وجود دارد که رأی به نفع ایران صادر شود، اظهار کرد: اگر دادگاه لاهه فارغ از تبعات قدرت عمل کند کما اینکه تاکنون به این شکل بوده است، رأی باید به نفع ایران شود و بنده امیدوار شدم این رأی به سود ایران خواهد بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اگر رأی در این دادگاه به نفع ایران صادر شود، احتمال این وجود دارد که پول‌های بلوکه‌شده از سوی امریکا به ایران پرداخت شود، عنوان کرد: امریکایی‌ها معمولاً سعی می‌کنند که پایبند به قانون نباشند.
فلاحت پیشه تصریح کرد: مهم‌ترین سازوکار حقوقی بین‌الملل دادگاه لاهه است و اگر رأی به نفع کشورمان صادر شود به احتمال زیاد پول‌ها به ایران پرداخت می‌شود. اگر رئیس‌جمهور امریکا بخواهد خلاف مقررات بین‌الملل عمل کند و هجمه‌های حقوقی را هم به جان بخرد، این حق ایران در نهایت باید اجرا شود.

دادگاه لاهه باید رأی را در محکومیت امریکا صادر کند

علاء‌الدین بروجردی هم با اشاره به برگزاری دادگاه لاهه برای تصمیم‌گیری در مورد پول‌های بلوکه‌شده ایران توسط امریکا که مقرر شده در ماه جاری برگزار شود، گفت: امریکا به صورت آشکار اموال جمهوری اسلامی ایران را دزدیده است و در کنار مجموعه قانون‌شکنی‌ها خود مسئله بلوکه‌کردن پول‌ها هم یکی دیگر از قانون‌گریزی‌های امریکا محسوب می‌شود.

وی افزود: از دادگاه بین‌المللی لاهه انتظار می‌رود رأی به نفع جمهوری اسلامی و در محکومیت امریکا صادر شود. دادگاه لاهه با جایگاه بین‌المللی خود می‌تواند در عرصه جهانی نقش‌آفرینی کند، حتی اگر امریکا باشد.
بروجردی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اگر رأی دادگاه به نفع ایران صادر شود، امکان این وجود دارد که امریکا پول را پرداخت کند، اظهار کرد: این مسئله یک جنگ به شمار می‌رود و بایدآن را دنبال کرد تا اینکه به نتیجه برسیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار