کد خبر: 944774
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۵
۵ درصد از کل شهدا متعلق به ۲ درصد جمعیت عشایری کشور است
بر‌اساس آمار‌ها امروز یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ۲۱۲ هزار خانوار عشایری زندگی می‌کنند؛ یعنی مطلق جمعیت عشایر تقریباً ثابت بوده و فقط با توجه به تحول جامعه و توسعه زندگی شهری، نسبت عشایر به کل جمعیت تغییر کرده است
حوریه ملکی
سرویس ایران جوان آنلاین: در حال حاضر ۷/ ۱ درصد جمعیت کشور در جامعه عشایری زندگی می‌کنند. در حالی‌که تا ۱۰۰ سال قبل که جمعیت کشور حدود ۴ میلیون نفر بود، حدود ۵۰ درصد جامعه عشایری بودند. بر‌اساس آمار‌ها امروز یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ۲۱۲ هزار خانوار عشایری زندگی می‌کنند؛ یعنی مطلق جمعیت عشایر تقریباً ثابت بوده و فقط با توجه به تحول جامعه و توسعه زندگی شهری، نسبت عشایر به کل جمعیت تغییر کرده است و این عشایر در ۲۷ استان کشور پراکنده هستند. جمعیتی که ۲۵ درصد گوشت کشور را تأمین می‌کنند و به گفته رئیس سازمان بسیج عشایر کشور اگر حمایت شوند، توان تأمین ۱۵۰ هزار تن نیاز به واردات گوشت کشور و خودکفایی در این عرصه را دارند.

با پیروزی انقلاب اسلامی، عشایر کشور از اقوام و مذاهب مختلف با لبیک به ندای امام خمینی (ره) به صورت خودجوش و در قالب ساختاری ایلی و طایفه‌ای به ایفای نقش در تثبیت انقلاب و برقراری امنیت در زیست‌بوم‌های خویش پرداختند. به دنبال توطئه‌های استکبار جهانی و شکل‌گیری بحران‌های قومی در کردستان، بلوچستان، خوزستان، ترکمن صحرا، آذربایجان و... این عشایر بودند که سلاح در دست گرفتند و در کنار سپاه و بسیج مردمی به مقابله با دشمنان برخاسته و نقش تاریخی خویش را در این عرصه به ثبت رساندند. با شروع جنگ تحمیلی و غافلگیرانه، عشایر سلحشور و غیور به‌عنوان حافظان هویت ملی و سرزمینی این مرز و بوم به صورت داوطلبانه در مقابل تهاجم دشمن با ایجاد عملیات، سد و ممانعت حضور پیدا کردند و فرصت مناسبی را برای رسیدن عمده قوای سپاه و ارتش از عقبه کشور فراهم آوردند. اولین شهدای دفاع مقدس مربوط به جامعه شهید‌پرور عشایر است و این مردمان با دارا بودن کمتر از ۲ درصد جمعیت کشور، با تقدیم ۱۰ هزار شهید گلگون‌کفن ۵ درصد شهدای انقلاب اسلامی را به خویش اختصاص داده‌اند.

عشایر در صف نخست مبارزه با استکبار

عشایر کشور مرکب از ۱۰۳ ایل، ۵۸۶ طایفه، ۱۰ قوم مانند لر، ترک، کرد، کرمانج، بلوچ، سیستانی، بویراحمدی، ترکمن، آذری، قشقایی و عرب هستند که حدود ۵۹ درصد سرزمین کشور در قلمرو عشایر قرار دارد. عمده شغل و درآمد عشایر از راه دامپروری است و برای اینکه در طول سال دام‌های آن‌ها بهترین تغذیه را داشته باشند، اقدام به کوچ به ییلاق و قشلاق می‌کنند. با این اوصاف نقش عشایر در پشتیبانی از انقلاب بی‌نظیر است که بر همین اساس قبل از انقلاب عشایر در مبارزه با استکبار زبانزد بودند و حتی مقابل اشغالگری انگلیس، پرتغال، شوروی سابق و امریکا ایستادند و با دستگاه حاکمه مبارزه می‌کردند. اما بعد از انقلاب از اولین مبارزان انقلاب به شمار رفتند و اولین گروهی که با امام خمینی (ره) بیعت کردند، همین عشایر غیور بودند.

صادرات میلیونی صنایع‌دستی

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان اینکه ۲ درصد جامعه، ۲۵ درصد گوشت قرمز، ۳۵ درصد صنایع‌دستی و ۳۰ درصد لبنیات کشور را تولید می‌کند، می‌گوید: «نیاز کشور به گوشت قرمز سالانه ۹۰۰ هزار تن است، یک چهارم این مقدار در جامعه عشایری یعنی حدود ۲۵۰ هزار تن تولید می‌شود و هر سال برای تأمین نیاز کشور حدود ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز واردات داریم که اگر حمایت‌های مؤثر از عشایر صورت بگیرد، می‌توانند ۱۵۰ هزار تن دیگر گوشت تولید کنند و کشور را به خودکفایی در گوشت قرمز برسانند.» نصرت‌الله سیف با اشاره به اینکه اگر بتوان در کنار دامداری عشایر امتیاز دامپروری و نگهداری دام در فضای بسته هم به آن‌ها داده شود و مرتع به صورت نوبتی در اختیار دام‌ها قرار گیرد، می‌توان تولید گوشت در جامعه عشایری را به راحتی دو برابر کرد، از سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که مراتع عرفی عشایر را گرفته‌اند، انتقاد می‌کند و ادامه می‌دهد: «گاهی با تصرف یا گرفتن پروانه‌های چرا و اجاره دادن آن به عشایر امکان تولید از جامعه عشایر گرفته می‌شود که باید سعی کنیم انگیزه تولید در جامعه عشایر را افزایش داده و زمینه دامپروری و دامداری را در عشایر آسان کنیم.» وی با اعلام اینکه سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از کشور انجام می‌شود، می‌گوید: «نیمی از این رقم به صورت صادرات سنتی و چمدانی انجام می‌شود که درآمد آن برای کشور اندک است، اما اگر درست برنامه‌ریزی شود، می‌توان به صورت حرفه‌ای سالانه ۲ میلیارد دلار صادرات صنایع‌دستی برای کشور انجام داد که ۳۵ درصد از این رقم می‌تواند از جامعه عشایر تأمین شود.» رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان اینکه بنا بر فرمان امام خمینی (ره) عشایر همگی مسلح هستند، تأکید می‌کند: «این عشایر با حضور در مناطق مرزی و اشتغال به کار دامداری و تولید به‌عنوان مرزداران جمهوری اسلامی عمل می‌کنند و اولین کسانی که در دفاع مقدس از کشور دفاع کردند همین عشایر بودند و پس از عشایر نیرو‌های مسلح و بسیج مردمی حضور پیدا کردند و این‌ها بودند که توانستند فتنه‌های ضد‌انقلاب را سرکوب کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار