کد خبر: 944132
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
صحت یا عدم صحت صدای منتسب به شهید نواب صفوی در گفت‌وشنود «جوان آنلاین» با فاطمه نواب صفوی
شهید نواب صفوی همچنین با حکومت دکتر مصدق به خاطر عدم عمل به احکام اسلامی به مخالفت برخاست و به همین جهت در ایام نخست وزیری مصدّق، دستگیر و به زندان افتاد و تا سقوط حکومت مصدق در زندان بود
سمانه صادقي

سرویس تاریخ جوان آ‌نلاین: سید مجتبی تهرانی معروف به نواب صفوی، در سال 1303 شمسی در خانواده ای روحانی و اصیل به دنیا امد. وی با علاقه و عشقی وصف ناشدنی به روحانیت و به قصد ادامه راه آباء و اجداد خود، در اواخر سال 1320، پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف شد و پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آیت ‏اللَّه سیدابوالحسن اصفهانی جهت مبارزه با کجروی‏‌های دینی کسروی به ایران آمد و با تشکیل "جمعیت فداییان اسلام" به مبارزه با بدخواهان و بداندیشان پرداخت. ترور وابستگان استعماری مانند احمد کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم‏‌آرا و حسین علاء از جمله فعالیت‏های سیاسی این جمعیت می‏‌باشد.

شهید نواب صفوی همچنین با حکومت دکتر مصدق به خاطر عدم عمل به احکام اسلامی به مخالفت برخاست و به همین جهت در ایام نخست وزیری مصدّق، دستگیر و به زندان افتاد و تا سقوط حکومت مصدق در زندان بود. سرانجام این مجاهد خستگی‏ ناپذیر به همراه سه تن از همرزمانش (خلیل طهماسبی، مظفر علی ذوالقدر و سیدمحمد واحدی) در بیدادگاه رژیم پهلوی محکوم و در صبحگاه 27 دی 1334 شمسی تیرباران شده و به خیل شهدا پیوستند. اکنون با گذشت 63 سال از شهادت این شهید بزرگوار صوتی از جلسات دادگاه وی توسط رییس صدا و سیما به خانواده وی تقدیم شده که برای خانواده ایشان و پژوهشگران تاریخ بسیار ارزشمند است. در خصوص چگونگی صحت و سقم این صوت با دختر این شهید، سرکارخانم فاطمه نواب صفوی به گفتگو پرداخته ایم.

 ماجرای پیدا شدن فایل صوتی دادگاه پدر چه بود ؟

آن روزها در دادگاه ها نوار ریل می گذاشتند و جلسات دادگاه را ضبط می کردند. انقلاب که پیروز شد خیلی آرزو داشتم که صدای آن جلسات دادگاه را پیدا کنم. اوایل انقلاب می گفتند این نوارها پیدا شده و دست بنده خدایی داده‌اند که درست کند اما بعد این صوت‌ها گم شد! البته من می دانستم که نوار سخنرانی پدرم در مصر و جاهای دیگر هم هست منتهی متاسفانه خیلی گرفتار بودم و نتوانستم بروم مصر و دنبال آن نوارها بگردم. تا آنکه به مناسبت سالگرد شهادت پدر همراه مادرم به رادیو و تلویزیون دعوت شدیم. آنجا به ما گفتند هدیه ای برایتان داریم که یک نوار نیم ساعته از محاکمات پدر بود. ما نفهمیدیم این نوار چطور پیدا شد.

این صوت متعلق به چندمین جلسه دادگاه شهید نواب است؟

مشخص نیست. البته می دانید که زمان جلسات محاکمات آنها خیلی طولانی بوده ولی اینها گویا توانسته بودند فقط نیم ساعتش را پیدا کنند.

هنگام شنیدن صدای پدر چه حسی داشتید؟

اول که خیلی برایم غیرمترقبه بود. چون سالها در آرزوی پیدا کردن این نوار به سر می بردم اما وقتی با هزار شوق و هیجان و زحمت به خانه رسیدیم و صوت را گوش کردیم، دیدیم با آنکه خیلی زحمت کشیده‌اند تا این نوارها را بازسازی کنند ولی بازهم صداها خیلی مفهوم نیست. همه با هم حرف می زنند و خیلی شلوغ است.

یعنی آن تکه صدایی که به عنوان صدای شهید نواب صفوی از تلویزیون پخش شد متعلق به ایشان نیست؟

نمی‌دانم. ادبیات پدرم ادبیات قشنگی بوده و ادبیات لمپنی نبود با این وصف نمی‌توانم دقیق بگویم آن صوت که می گفت:« ما را بکشند و از دست ما خلاص بشوند» متعلق به پدرم بوده است.

واکنش مادر به شنیدن صدای پدرتان چه بود؟

همانطور که گفتم برای ما یک حالت شوک بود اما پس از شنیدن صوت مادرم گفتند این صوت به دادگاه تعلق دارد ولی احتمال دارد صدای آقای طهماسبی یا فرد دیگری باشد چون صداها درهم و مبهم بودند. مثلا یکمرتبه ده نفر با هم صحبت می کنند و یا بخش‌هایی از نوار کشیده شده و صدا یک جاهایی بیش از حد کم یا زیاد بود. در کل خیلی صداها مفهوم نیستند.

آیا مسئولین امر به دنبال باقی نوارهای صدای پدر هستند؟

قبلا خیلی تلاش می‌کردند ولی الان دیگر نمیدانم. لابد برای آنها هم مهم است که بگردند و صوت جلسات دادگاه فدائیان اسلام را پیدا کنند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار