کد خبر: 943982
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
هر چند بارش‌های اخیر بسیاری از سد‌ها را لبریز و رودخانه‌ها را پر آب کرده، اما احتمال وقوع سیلاب‌ها باز هم بحث عدم وجود مدیریت آب را داغ کرده است
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: طی سال جاری ادامه‌دار بودن بارش‌ها در بیشتر استان‌های کشور موجب شده است خبر‌های خوبی ازجمله پرشدن سد‌ها درگیلان، مازندران، خوزستان، کرمانشاه، لرستان و استا‌های غربی به گوش برسد. حالا بارندگی‌ها باعث شده است دوباره آب در رگ حیات زاینده‌رود جاری شود و عملاً رونق دوباره کشت و زرع را به مناطق شرقی و غربی اصفهان به ارمغان آورد. با این حال با توجه به اظهارات برخی از کارشناسان درخصوص آغاز دوره‌تر سالی در ایران، این مهم می‌طلبد با مدیریت آب‌های ناشی از بارندگی جلوی جاری شدن سیل‌های مخرب و مرگبار را که این روز‌ها در برخی از استان‌ها ازجمله خوزستان شاهد آن هستیم گرفته شود؛ موضوعی که می‌طلبد با ایجاد آب بند‌ها و اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری این آب‌ها را برای مصارف مختلف ذخیره‌سازی کنیم.

ازدو دهه قبل تغیرات آب و هوایی در بیشتر مناطق جهان سبب شده است ایران نیز از این شرایط متأثر شود به طوری که در بیشتر استان‌ها شاهد کاهش شدید بارندگی و حتی بحرانی شدن منابع زیرزمینی باشیم که به عنوان نمونه می‌توان از استان‌های خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، یزد و خوزستان نام برد. این درحالی بود که برخی کارشناسان با موقتی بودن این شرایط پیش‌بینی کردند در سال‌های آتی ایران و برخی از کشور‌ها دچار‌تر سالی خواهند شد که این مهم می‌طلبد برای مدیریت باراش‌ها به فکر ایجاد آب‌بندها، آبخیزداری و آبخوانداری باشیم، چراکه در غیر اینصورت ضمن به هدر رفتن آب‌های ناشی از بارندگی‌ها باید شاهد خرابی‌ها و تلفات باشیم، موضوعی که طی سال جاری با افزایش بارش‌ها و جاری شدن سیل در استان‌های خوزستان، خراسان شمالی و لرستان عملاً شاهد درستی این گفتار هستیم.

سیل بارش‌ها در ۲۲ استان

با آغاز سال آبی درکشور عملاً پیش‌بینی‌ها در خصوص آغاز سال های‌تر سالی به حقیقت پیوست، چراکه در بیشتر استان‌های کشور شاهد بارش‌های‌های خوبی ازجمله باران و برف بودیم.
بارندگی‌های اخیر در مناطق مختلف استان گیلان در ۵۰ اخیر بی‌سابقه بود، به‌طوری که طبق اطلاعات و آمار‌های ارائه شده سازمان هواشناسی رکورد بیشترین میزان بارش باران در ۵۰ سال اخیر در گیلان به ثبت رسیده است. این مهم موجب شده تا بسیاری از سد‌ها و رودخانه‌های این استان پر و حتی سرریز شود.

وضعیت خوب بارش‌ها در استان گیلان و گلستان نشان می‌دهد این مناطق نیز در سال آبی بودیم به طوری که بسیاری از رودخانه‌ها و سد‌های این مناطق از آب لبریز شده‌اند. درلرستان نیز بارش‌ها علاوه برتأمین آب مورد نیاز موجب آبگرفتکی در معابر شده است. با این حال خبر‌ها حاکی از آن است که در بارندگی‌های چند روز اخیر ۲۲ استان کشور شاهد بارش برف و باران باشند. همچنین خبر‌ها از استان کردستان حکایت دارد مناطق مختلف این استان نیز شاهد بارش‌های خوبی ازجمله برف و باران است.

براساس آخرین پیش‌بینی‌های اداره کل سازمان هواشناسی در نواحی شمال غربی و غربی و در شهر‌های بانه، مریوان، سقز، سروآباد، منطقه سرشیو و اورامانات و بخش‌هایی از جنوب استان و شهر‌های سنندج و کامیاران و تا حدودی دهگلان بارش‌ها از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود. این درحالی است که به علت همزمانی بارش‌ها با ذوب شدن برف در مناطق برف گیر و ارتفاعات، پیش‌بینی می‌شود در حوضه‌های آبریز و پایین دست آن‌ها سیلاب و روان آب‌های شدید ایجاد شود. خبر‌ها از چهارمحال و بختیاری نیز حکایت از آن دارد که براساس آخرین خروجی مدل‌ها و نقشه‌های هواشناسی استان در دامنه فعالیت یک سامانه فعال بارشی قرار می‌گیرد که به تناوب تا روز سه‌شنبه در سطح استان سبب وزش باد شدید، بارش باران در ارتفاعات، بارش برف در مناطق مستعد و تگرگ و رعد و برق می‌شود.

در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل نیز شاهد بارش‌های خوبی از جمله برف و باران هستیم که این مهم تأثیر بسیاری بر ذخایر آبی در این استان‌ها دارد؛ موضوعی که توانسته است تا حدودی از نگرانی‌های ناشی از کمبود بارش‌ها در این مناطق بکاهد.

خوزستان در محاصره سیل

با وجود اینکه بارش‌های خوب در بیشتر استان‌های کشور خبر خوبی برای این مناطق به شمار می‌رود، اما بی‌توجهی به مهار آب‌های جاری در این مناطق سبب شده تا شاهد بروز سیلاب‌ها و تخریب‌ها دراین مناطق باشیم که به عنوان نمونه می‌توان از خوزستان نام برد. درحالی که شدت خشکسالی وکمی بارش‌ها موجب خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها در خوزستان و در نهایت باعث بروز ریزگرد‌ها دراین استان شده بود، اما شدت بارش‌های اخیر عملاً موجب شد تا ضمن پر شدن سد و رودخانه و تالاب‌های منطقه شاهد جاری شدن سیلدر برخی از مناطق باشیم. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به درگیر شدن برخی مناطق خوزستان با سیلاب از آماده‌باش تمامی نیرو‌های این جمعیت برای مقابله با سیل خبر می‌دهد ومی‌گوید: «در حال حاضر مناطقی از شهرستان‌های شوش، دزفول، دشت آزادگان و شوشتر از سیلاب و آبگرفتگی متأثر شده‌اند.»

علی خدادادی می‌افزاید: «در شهرستان شوش، روستا‌های شیخ مندی، بیت یدی، کاظم حیدر، خلیفه حیدر، مزرعه شبلی، زلید دبات، بیت یباره، بیت سیدخلف، بیت نور، بیت غایب و بیت محارب درگیر سیلاب اولیه هستند.»
به گفته وی، یک اردوگاه اسکان اضطراری به استعداد ۵۰۰ نفر در روستای آهودشت شهرستان شوش برپا و اردوگاه دوم نیز در روستای سید خلف در حال استقرار است.

همچین مشکلات ناشی از جاری شدن سیل و خطرات غرق شدگی در خوزستان موجب شد تا رئیس اداره آموزش و پرورش دزفول از تعطیلی مدارس برخی روستا‌های این شهرستان برای جلوگیری از حوادث ناشی از سیلاب احتمالی خبر دهد. عبدالمحمد جرجانی گفت: «براین اساس مدارس روستا‌های زاویه، شوهان، بنه عاطی، بنه حاجات، روستا‌های پیروزی و بهروزی و همچنین روستای امیر‌المؤمنین که در حاشیه رودخانه دز قرار دارند به دلیل احتمال وقوع سیلاب روز دوشنبه تعطیل بودند. که به علت احتمال ادامه‌دار بودن آن‌ها ادامه تعطیلات دوراز ذهن نیست.»

بارندگی‌های سال زراعی جاری موجب پر شدن مخزن سد دز شد که با توجه به بارندگی قابل ملاحظه در روز‌ها و هفته‌های آینده مسئولان ستاد بحران تصمیم به باز کردن خروجی سد دز تا یک‌هزار و ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه گرفتند.

همچنین افزایش دبی رودخانه دز که به واسطه رهاسازی آب سد ایجاد شده طی روز‌های اخیر منجر به آبگرفتگی بوستان‌های ساحلی دزفول و همچنین حجم قابل توجهی از زمین‌های کشاورزی شده است. این درحالی است که روستای بنه عاطی از توابع بخش چغامیش دزفول بنابر دستور رئیس ستاد بحران شهرستان در راستای جلوگیری از حوادث ناشی از سیلاب با کمک نیرو‌های ارتش، بسیج و سپاه تخلیه شده‌اند. ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز نسبت به بارندگی قابل ملاحظه و آبگرفتگی معابر و سیلاب مسیل‌ها طی روز‌های آینده هشدار داده و از شهروندان خواسته است از استقرار در ساحل رودخانه‌های دز و کرخه خودداری کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار