کد خبر: 943820
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸
وجود 5/ 3 درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز، ایلام را به یکی از قطب‌های مهم انرژی ایران تبدیل کرده است
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: درحالی که تا قبل از انقلاب ایلام جزو استان‌های محروم کشور به شمار می‌رفت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه به مناطق محروم موجب شد این استان به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه برسد. ساخت مراکز درمانی، ایجاد گذرگاه‌ها و بازار‌های مرزی در کنار کشفیات معادن نفت و گاز از جمله اقدامات خوب و مثبتی بود که موجب شد این استان بتواند در زمینه ذخایر انرژی‌های فسیلی به رتبه‌های خوبی برسد؛ موضوعی که سبب شد طبق اظهارات استاندار ایلام این استان هم اکنون به یکی از مهم‌ترین قطب‌های اصلی نفت و گاز در کشور تبدیل شود.

ایلام با حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع و ۶۲۰ هزار نفر جمعیت یکی از استان‌های غربی کشور به شمار می‌رود که همسایگی آن با کشور عراق این منطقه را به موقعیت استراتژیک تبدیل کرده است. درحالی که پیش از انقلاب این استان از محرومیت‌های بسیاری رنج می‌برد و این مهم موجب شده بود ایلام در بالاترین رتبه محرومیت‌ها قرار گیرد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی که شعار آن رفع محرومیت‌ها بود این استان مرزی کشور نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت، این درحالی بود که با آغاز جنگ تحمیلی بسیاری از زیرساخت‌های آن از بین رفت. پس از پایان هشت سال دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگی در مناطق محروم و آسیب دیده از جنگ، ایلام جزو نخستین مناطقی بود که این روند در آن با رشد قابل توجهی روبه فزونی گذاشت، به طوری که درآستانه ۴۰ سالگی انقلاب ایلام توانست رتبه اول قطب‌های اصلی نفت و گاز را در اختیار گیرد و این درشرایطی بود که هم اکنون در زمینه پتروشیمی و تولیدات کشاورزی نیز از رتبه بسیار خوبی برخوردار است.

رتبه نخست اکتشاف نفت و گاز

از آنجا که پس از پایان هشت سال دفاع مقدس رفع محرومیت‌ها در بیشتر مناطق خصوصاً استان‌های درگیر جنگ به شکل چشمگیری روند افزایشی پیدا کرد، لذا ایلام ازجمله مناطقی بود که توانست از این ویژگی بیشترین استفاده را ببرد که اکتشاف نفت و گاز از مهم‌ترین آن‌ها بود.

استاندار ایلام با تأیید این موضوع و در تشریح تحولات در ایلام بعد از انقلاب می‌گوید: «این استان هم اکنون از قطب‌های اصلی نفت و گاز در کشور است.» با وجود اینکه سال‌های پس از انقلاب در زمینه کار در آن زمان اشتغال استان فقط اشتغال کشاورزی و دامداری بود، اما اکنون صنایع بسیار عظیمی در استان وجود دارد که به عنوان نمونه می‌توان از صنایع پتروشیمی و نفت و گاز نام برد. از آنجا که صنعت پتروشیمی استان یکی از صنایع مهم کشور است، لذا این مهم به صورت ویژه در ایلام درحال توسعه است که به عنوان نمونه می‌توان از فاز دوم پتروشیمی ایلام و واحد الفین و گوگردزدایی این پتروشیمی که در شرف افتتاح هستند نام برد. این درحالی است که واحد گوگردزدایی یا شیرین‌سازی گوگرد آن تا بهمن ماه و واحد الفین نیز نهایتاً تا شهریور ماه سال آینده افتتاح خواهد شد. قاسم سلیمانی دشتکی با تأیید این موارد می‌افزاید: «همچنین پتروشیمی دهلران که بعد از سال‌ها آغاز شده است هم اکنون نزدیک به یکهزار نفر آنجا مشغول به کار هستند و حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارز به آن تخصیص داده شده است و واحد ان. جی. ال دهلران که خوراک پتروشیمی بود آغاز به کار کرده است و حدود ۷۰۰ نفر آنجا کار می‌کنند.» طبق آخرین بررسی‌ها حدود ۵/۳ درصد ذخایر نفت و بیش از ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور در این استان قرار دارد. همچنین ظرفیت‌های آب و کشاورزی، اربعین در ایلام فرصتی برای توسعه استان است و علاوه بر آن هم اکنون روزانه حدود ۵ هزار نفر زائر از مرز مهران تردد می‌کنند و این ظرفیت بزرگی برای اجرای طرح‌هایی مثل مجتمع‌های خدمات رفاهی، خانه مسافر‌ها و... است.

مخزن ایلام رتبه اول ذخایر نفتی

مشترک بودن برخی مخازن نفتی در استان‌های غربی کشور با کشور‌های همسایه به شدت می‌طلبد تا به طور ویژه مورد اکتشاف و بهره‌برداری قرار گیرد. درمیان ۱۷ میدان نفت و گاز کشف شده در پنج سال گذشته مخزن ایلام و لایه مخزنی کژدم میدان نفتی آزادگان مقام اول را کسب کرده‌اند. در سال ۸۵ با حفر هفتمین چاه اکتشافی توصیفی آزادگان تا عمق ۴ هزار و ۵۶۰ متری و انجام آزمایش‌های کامل روی لایه‌های مخزنی، ۱۶۹۳ میلیارد بشکه نفت درجا با درجه سنگینی ۱۷API از این مخزن کشف شد. همچنین با گسترش لایه مخزنی کژدمی تا محدوده چاه آزادگان – تا محدوده چاه آزادگان – ۷ در شمال میدان ۲۷۹ میلیون بشکه نفت درجا با درجه سنگینی ۲۷API به حجم ذخایر قبلی اضافه شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
5
ایلام الان هم بعد از این همه سال محروم هست بیشترین میزان بیکاری و تورم در همین روزهای اخیر دارد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار