کد خبر: 943665
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
سجاد مرسلى
سرویس ایران جوان آنلاین: گزارش‌های مرکز آمار ایران، نشان می‌دهد که در بهار امسال حدود ۱۲ درصد از جمعیت فعال کشور بیکار بوده‌اند. در این میان استان‌های چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه و سیستان و بلوچستان در صدر استان‌های با نرخ بیکاری بالا هستند. با این اوصاف گویی برنامه‌هایی برای کاهش این رقم و بالا بردن آمار شاغلان در استان‌ها ارائه شده که در همین راستا قرار است برای ایجاد اشتغال پایدار در سیستان و بلوچستان، قسمتی از کسب و کار‌های جدید و به روز را در کنار کسب و کار‌های سنتی شکل بدهند. ولی در گام اول باید گفت که برای هر برنامه‌ای حتماً مدیریت کارآمدی نیاز است و اگر قرار است کاری صورت بگیرد و به نتیجه برسد، حتماً باید به دست مدیری لایق سپرده شود. در همین رابطه و بر اساس ارزیابی‌هایی که در معاونت توسعه، کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته، مشخص شده عملکرد کارگروه‌های اشتغال استان‌هایی که عقب‌تر از دیگر استان‌ها هستند، خوب نیست و این به ضعف مدیریت برمی‌گردد، اما سیستان و بلوچستان در این ارزیابی‌ها نشان داده که از مدیریت خوبی برخوردار است.

ارزیابی‌ها نشان داده است که در حوزه اشتغال روستاییان هر زمانی که مدیران فقط به سراغ تسهیلات اشتغالزایی رفته‌اند و برنامه‌ای پشت آن وجود نداشته، سبب ایجاد اشتغال پایدار برای عشایر و روستاییان نشده است بنابراین باید مسئولان استان‌ها به دنبال راهکار‌های عملی دیگر بدون تسهیلات هم باشند. البته شنیده شده بزودی سامانه نظارتی در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد تا انحراف‌ها پایش، اصلاح و دوباره در برنامه‌ها منظور شود. بنابراین بانک‌ها باید بر اساس ماده ۷ دستورالعمل تسهیلات اشتغالزایی با فرض اینکه سرمایه‌گذار و متقاضی برای تکمیل مدارک خود نیازمند زمان بیشتری است، این فرصت در اختیار آن‌ها قرار گرفته و انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند. هر چند ارزیابی عملکرد استان‌ها بر اساس گزارش دستگاه‌ها و جذب تسهیلات اشتغالزایی بوده، اما این موضوع در پرداخت تسهیلات ملاک نیست بلکه بر‌اساس مصوبه مجلس و دستور مسئولان نظام که بر ایجاد اشتغال برای جوانان تأکید دارند، عمل می‌شود و بانک‌ها این موضوع را باید در تعهد نامه‌های خود با متقاضیان لحاظ کنند. در وزارت کار تأکید شده که سهم تسهیلات اشتغالزایی عشایر و روستاییان نیز باید ویژه دیده شود و برای تحقق این امر از صندوق عشایر و بیمه کمک گرفته می‌شود.

البته وزارت کار یک خبر خوب هم برای سیستان و بلوچستانی‌ها دارد و اینکه در حوزه شیلات نیز با توجه به ظرفیت‌های موجود، اعلام آمادگی کرده تا برای خرید یک دستگاه سونار و وام‌های اشتغالزا کمک کند و در صورتی که قرارداد تولید با شرکت‌های خریدار بسته شود، تسهیلات از محل سمانه در گردش در نظر گرفته می‌شود، هر چند از بانک‌ها هم می‌توانند تسهیلات لازم را دریافت کنند و در این باره محدودیتی وجود ندارد. بر اساس قانون، به شهر‌هایی که زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند و دارای یک کارخانه و کارگاه تولیدی هستند و برای ایجاد اشتغال بیشتر نیاز به تسهیلات دارد، سرمایه در گردش پرداخت می‌شود، اما در روستا‌ها قانون چنین اجازه‌ای نداده است.
اما حالا تصمیم گرفته شده تا به تشخیص و نظر مدیران استان اعتماد شود، به همین دلیل تا سقف یک میلیارد تومان از محل سرمایه در گردش برای طرح‌های اشتغالزایی در منطقه اجازه استفاده داده شده است. در همین راستا مسئولان پارک علم و فناوری، شیلات و گردشگری سیستان و بلوچستان هم مؤظف شده‌اند تا در مدت یک هفته تا ۱۰ روز بر اساس تمام رسته‌ها، برنامه عملی یک ساله یا ۱۴ ماهه خود را تعیین و دستگاه‌های متولی، میزان تسهیلات و زمان اجرا را در یک جدول تنظیم کنند و به عنوان یک برنامه عملیاتی ارائه دهند تا بر اساس آن نیازهایشان پیگیری شود.

ناگفته نماند که برای تولید محصولات کشاورزی که سبب ایجاد اشتغال در منطقه می‌شود هم در سیستان و بلوچستان اعتبار به اندازه کافی در نظر گرفته شده، اما برای دیگر حوزه‌های کشاورزی، پرداخت هر گونه تسهیلات بر عهده جهاد کشاورزی است. تمام این اقدامات برای این است که وقت آن رسیده تا فکری برای ایجاد اشتغال پایدار و ماندگار در مناطق مختلف شود. کاری که از کوچ مردم به دیگر نقاط سیستان و بلوچستان و حتی استان‌های دیگر کشور جلوگیری می‌کند و می‌تواند ثبات و آرامش را به شهرستان‌ها و روستا‌ها بازگرداند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار