کد خبر: 940802
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مدیر نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد‌کشاورزی از واردات ۵ /۱۰ میلیون تن نهاده کشاورزی به کشور طی چند ماه اخیر خبر داد و گفت: برای گرانفروشان نهاده‌های دامی در کشور ۲۳۰۰ فقره پرونده تشکیل شده است و با آن‌ها برخورد جدی می‌شود.

ماه‌هاست که برای گرانفروشان انواع کالا‌ها پرونده تشکیل می‌شود. از گرانفروشان شیر و لبنیات گرفته تا برنج و حبوبات و حالا نوبت به نهاده‌های دامی رسیده است. اکنون این سؤال مطرح است که آیا تشکیل پرونده‌های گرانفروشی سایر کالا‌ها نتیجه‌بخش بوده و قیمت‌ها کاهش یافته یا خیر؟ پرونده‌ها همچنان در حال بایگانی شدن در مراجع قضایی است و هنوز حکمی صادر نشده است؟

طی هفته گذشته اخباری مبنی بر نایاب شدن نهاده‌های دامی و طیور منتشر شد و فعالان بازار از عدم تخصیص ارز برای واردات در یک ماه اخیر خبر دادند و کمبود نهاده‌ها را توقف واردات این کالا اعلام کردند. از‌این‌رو مدیر نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد‌کشاورزی با تکذیب توقف واردات نهاده‌ها در جلسه ستاد تنظیم بازار گزارشی از روند واردات نهاده‌ها در پنج ماهه امسال ارائه داد و گفت: طی پنج ماه اخیر، کار رصد و پایش بر توزیع نهاده‌های کشاورزی که با ارز دولتی وارد می‌شوند، بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

محمد قدیری ابیانه با بیان اینکه وزارت جهاد‌کشاورزی تمام تلاش خود را به کار بسته تا این پایش به خوبی انجام داده و نهاده به درستی در اختیار تولید‌کنندگان پروتئین قرار گیرد، افزود: هم‌اکنون ۸۰۰ نفر از کارکنان وظیفه نظارت را انجام می‌دهند و در این رابطه تا به حال ۷۶ هزار پایش میدانی صورت گرفته است. ابتدای کار به سختی انجام می‌شد، اما در ادامه با استفاده از سامانه وارد و پایش انجام شد.

وی در حالی از ثبات یا رشد اندک قیمت نهاده‌ها سخن گفت که در ماه‌های اخیر کمیاب شدن یا افزایش قیمت این کالا موجب کاهش پرورش دام و افزایش قیمت هزینه تولید شده است.

قدیری ابیانه از تشکیل ۲۳۰۰ پرونده تعزیراتی در این حوزه طی این مدت خبر داد و با بیان اینکه عمده تخلفات در حوزه گرانفروشی، کم‌فروشی و توزیع خارج از شبکه بوده است، ادامه داد: در بخش ارزی نیز وارد شدیم و چند پرونده در این رابطه تشکیل شده است.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم و باید از امنیت غذایی کشور دفاع کنیم، افزود: حدود ۵ /۱۰ میلیون تن نهاده وارد کشور شده و این مقدار واردات با ۴۵۰۰ کامیون به صورت روزانه انجام شده است که کار نظارت بر آن را به عهده گرفته‌ایم.
این مسئول عمده نهاده‌هایی که وارد کشور شده است را ذرت، جو، کنجاله سویا، واکسن، بذر، کود و... عنوان کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار