کد خبر: 940650
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
در یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه و علمای بلاد تأکید شد
رئیس‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: بزرگان حوزه در تلاش هستند راهکار‌های صیانت از انقلاب و نظام اسلامی را بیابند و با استفاده از این راهکار‌ها به مقابله با جریان غیرانقلابی بروند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که از روز پنج‌شنبه با حضور شخصیت‌های برجسته حوزه و اساتید با موضوع «راهکار‌های صیانت از انقلاب و نظام اسلامی» آغاز به کار کرد، روز گذشته با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. در این اجلاسیه، خطر نفوذ جریان غیرانقلابی به حوزه، تقویت رویکرد حوزه و روحانیت به جامعه و تولید اندیشه دینی متناسب با نیاز‌های روز، بخشی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که مورد توجه قرار گرفت. 

آیت الله نوری همدانی طی سخنانی در این اجلاس با بیان اینکه دشمن در کمین بوده و درصدد ضربه زدن به انقلاب است، وظیفه حوزه و روحانیت را حراست و حفاظت از انقلاب دانست. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: دشمن همواره در کمین است و می‌خواهد به اسلام و انقلاب ضربه بزند، امام راحل به عنوان فقیهی عالم و حکیم به مقابله با طاغوت رفتند و اسلام ناب محمدی را به صحنه زندگی آوردند؛ اسلام، ولایت فقیه و مردم ارکان انقلاب اسلامی هستند. آیت الله نوری همدانی دربخش دیگری از سخنان خود افزود: امروز مردم گرفتار گرانی و سختی‌های زندگی هستند و ما باید سعی کنیم این مشکلات رفع شود، در نظام اسلامی نباید مشکل فقر، بیکاری و سختی‌های معیشتی وجود داشته باشد، وظیفه سنگینی بر دوش علما و روحانیت قرار دارد.

بزرگان خطر تفکر غیرانقلابی را بیشتر درک کنند

آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این اجلاسیه با اشاره به اینکه تفکر انقلابی و غیرانقلابی در حوزه همواره مقابل همدیگر قرار داشته‌اند، گفت: در مقابل تفکر استقلال و انقلابی‌گری حوزه، تفکر وابستگی و غیرانقلابی وجود دارد و معتقد است حوزه متکی باشد و کاری به نظام، حاکمیت، انقلاب و مسائل جامعه نداشته باشد. وی به تقابل جریان انقلابی‌گری و فعال بودن حوزه و جریان غیرانقلابی اشاره کرد و ابراز داشت: این دو جریان به صورت آشکارا و پنهان با یکدیگر در تقابل هستند. ما معتقدیم حوزه باید از انقلاب و نظام اسلامی صیانت کند و هدف مهم این اجلاسیه بزرگ نیز فرهنگ‌سازی در همین زمینه است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: بزرگان حوزه در تلاش هستند راهکار‌های صیانت از انقلاب و نظام اسلامی را بیابند و با استفاده از این راهکار‌ها به مقابله با جریان غیرانقلابی بروند. اگر امروز با جریان غیرانقلابی مقابله نشود، معلوم نیست آینده حوزه چه خواهد شد، به عبارت دیگر اگر امروز با جریان غیرانقلابی در حوزه مقابله نشود و نسبت به آن بی‌توجهی صورت گیرد، بدون شک مقابله با آن در آینده کار سختی خواهد بود. وی با بیان اینکه مسئولان و بزرگان حوزه باید خطر جریان غیرانقلابی را بیش از پیش درک کنند، افزود: برخی از مؤسسه‌ها و مدارس حوزه به صورت پنهانی تفکر غیرانقلابی را ترویج می‌کنند؛ عده‌ای با تفکرات غیرانقلابی دست به تربیت طلاب می‌زنند تا در آینده شاهد محصول این تفکر باشند. آیت الله یزدی با اشاره به اینکه جریان غیرانقلابی به دنبال آن است تا حوزه‌ها را به دوران قبل از انقلاب برگرداند، عنوان کرد: امروز همه مسئولان عالی رتبه و اثرگذار حوزه نسبت به جامعه کنونی و آینده مسلمانان مسئول هستند و باید از آینده این انقلاب و نظام اسلامی صیانت کنند.

رویکرد اجتماعی جامعه روحانیت تقویت شود

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز طی سخنانی در این اجلاسیه با بیان اینکه رویکرد اجتماعی جامعه روحانیت باید تقویت شود، گفت: جامعه روحانیت باید بی‌تکلف، راحت و صمیمانه با مردم رفتار کند.
حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری با تأکید بر اینکه ضرورت دارد در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی به دستاورد‌های ۴۰ ساله نماز جمعه داشته باشیم، ابراز کرد: احصای اولیه دستاورد‌های نماز جمعه نشانگر افتخارات ارزنده این نهاد است. امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین شرایط صیانت انقلاب تقویت نماز جمعه به عنوان حصار معنوی کشور است، بر این اساس علمای بزرگ باید با نقد و نظرات خود ما را یاری کنند. وی با بیان اینکه نماز جمعه باید به لحاظ کیفیت و کمیت ارتقا پیدا کند، ابراز داشت: حضور مردم و اقبال جامعه جوان از نماز جمعه نشانگر کیفی‌سازی نماز جمعه است. نماز جمعه‌ای موفق است که جوانان را در شرایط کنونی جذب کند، بنابراین نماز جمعه باید مجهز شود تا ائمه جمعه به عنوان خط نگهدار تعالی معنوی و فرهنگی شهر‌ها بتوانند در مهندسی فرهنگی جامعه نقش آفرینی کنند. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رویکرد اجتماعی جامعه روحانیت باید تقویت شود، افزود: در حال حاضر به نظر می‌رسد جامعه روحانیتی که صاحب مناصب هستند باید رویکرد اجتماعی خود را تقویت کنند، زیرا از رویکرد اجتماعی مقداری غفلت شده است؛ روحانیت باید بی‌تکلف، راحت و صمیمانه با مردم رفتار کنند.

قرائتی: نباید به اسلام جلوه غم و اندوه بخشید

حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه نباید به اسلام جلوه غم و اندوه بخشیده شود، اظهار داشت: امروز باید سایت خنده داشته باشیم و مردم را با خنده و شادی‌های حلال به اسلام دعوت کنیم، اگر شادی‌های حلال راه اندازی شود، بدون شک جوانان به دین جذب خواهند شد. استاد حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به اینکه خطبه‌های نماز جمعه نباید طولانی باشد، افزود: خطبه‌های نماز جمعه نباید طولانی شود، زیرا خطبه طولانی سبب می‌شود تا مردم از نماز جمعه استقبال نکنند، همچنین باید به مسئله «خلاصه نویسی» نیز توجه شود، یعنی کتبی را که از حجم و محتوای زیادی برخوردارند به صورت خلاصه در اختیار جامعه قرار دهیم.

ضرورت تولید اندیشه دینی متناسب با نیاز‌های روز

مدیر حوزه‌های علمیه هم با اشاره به صیانت حوزه از نظام گفت: شرط بقای انقلاب و پاسخگویی به نیاز‌ها بازسازی و تولید اندیشه دینی متناسب با نیاز‌های روز است.
آیت الله علیرضا اعرافی با بیان اینکه حوزه دستاورد‌های بزرگی در قلمرو صیانت از انقلاب داشته است، اظهار داشت: برخی از مسئولیت‌ها در صیانت از انقلاب عمومی است، اما برخی مسئولیت‌ها از حوزه به عنوان نهاد دین انتظار می‌رود. وی ادامه داد: ما باید دانش و معرفت را متناسب با نیاز‌های امروز جامعه توسعه بدهیم، امام راحل با تئوری‌های اصیل اجتهادی اندیشه منسجم را ایجاد کرد. نخستین شرط بقا و استمرار انقلاب و پاسخگویی به نیاز‌ها بازسازی و تولید اندیشه دینی متناسب با نیاز‌های روز است؛ اگر قرار است انقلاب گفتمان جدیدی را پایه‌ریزی کند و می‌خواهد تحول آفرین باشد فکر و اندیشه نیاز دارد.

تکیه بر توان داخلی تنها راه حفظ عزت ایران

اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین در پایان با صدور بیانیه‌ای تلاش برای کاهش نقش حوزه را توطئه‌ای در راستای جدایی دین از سیاست دانست.
در بند‌هایی از این بیانیه آمده است: روحانیت و حوزه‌های علمیه ضمن ستایش نقش بی‌بدیل رهبری نظام در مهار فتنه‌ها و سکانداری انقلاب و مقابله با زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه و استکبار جهانی، پشتیبانی از اصل مترقی ولایت فقیه و رهبری نظام را وظیفه دائمی خود می‌داند. همچنین تصریح شده است: مرجعیت شیعه به عنوان عالی‌ترین رکن و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه همواره پیشتاز در دفاع از کیان اسلام ناب محمدی «صلی الله علیه و آله و سلم» و انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود و تلاش‌های مؤثر این عزیزان را در حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی ارج می‌نهیم و زمزمه‌های نابخردانه و مغرضانه‌ای که باعث تضعیف این جایگاه رکین و حوزه‌های علمیه گردد را محکوم می‌نماییم.

در بخش دیگری از این بیانیه نیز آمده است: تحریم‌های سنگین امریکا که به دنبال بدعهدی و پیمان‌شکنی‌های مکرر آن‌ها و در حقیقت برخاسته از عمق کینه و خباثت و دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی است، اگر چه مشکلات جدی را برای مردم عزیز ما به وجود آورده است، اما این درس عبرت و پیام را برای مسئولان و مردم کشور دارد که تنها راه برای حفظ عزت و سربلندی ایران اسلامی تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است و ان‌شاءالله به حول و قوه الهی و با همت و تدبیر و همدلی و همراهی مردم و مسئولان، همچون ۴۰ سال گذشته انقلاب، این مشکلات تحمیلی را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت.

این بیانیه همچنین با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور آورده است: روحانیت و حوزه‌های علمیه همچون گذشته تاریخ، همواره در کنار مردم به ویژه اقشار محروم بوده و خواهد بود، در همین راستا مراتب نگرانی خود را نسبت به وضع اقتصادی عموم مردم خاصه طبقات ضعیف و کم‌درآمد ابراز داشته و از مسئولان محترم در قوای مجریه، مقننه و قضائیه می‌خواهیم با مدیریت جهادی و توجه جدی به اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی صحیح و استفاده بهتر از امکانات مادی و معنوی کشور هر چه سریع‌تر اقدام و عمل شایسته‌ای انجام دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار