کد خبر: 940489
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
بنیاد برکت طی ۱۱ سال در ۳۵ هزار و ۵۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری کرده و ۲۵۰۰ روستا را به طور کامل تحت پوشش قرار داده است.
محمدرضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین: حدود ۱۱ سال از تأسیس بنیاد برکت می‌گذرد. بنیادی که با عنایت و تدبیر رهبر معظم انقلاب پایه‌هایش بنا نهاده شد و حالا شاهد اثرات اقدامات این بنیاد در زمینه‌های مختلفی همچون محرومیت‌زدایی، توانمندسازی اقتصادی و پیشرفت در مناطق محروم هستیم. بر اساس آمار‌های موجود، بنیاد برکت تاکنون ۹۱ هزار میلیارد ریال در ۳۵ هزار و ۵۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری کرده که از این تعداد، ۱۴ هزار پروژه به پایان رسیده و ۲۱ هزار پروژه دیگر در دست اقدام است. شاید برگ زرین این بنیاد را باید در عرصه ایجاد اشتغال جست‌وجو کرد. جایی که توانسته تا به امروز ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده و ۲۵۰۰ روستا را به‌طور کامل تحت پوشش قرار دهد. اقداماتی که پایانی برای آن‌ها تعریف نشده و همین دیروز بود که معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با حضور در مهدی‌شهر سمنان از راه‌اندازی فاز دوم واحد تولیدی ساتراپ خبر داد و استاندار سمنان هم با اعلام آمادگی برای انعقاد تفاهمنامه همکاری در زمینه‌های مختلف محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی با این نهاد اعلام آمادگی کرد.

حتماً نام بنیاد برکت را بیش از هرجا در کنار مدارسی دیده باشیم که در مناطق محروم و کم برخوردار ساخته شده‌اند. یا در کلامی ساده‌تر شاید این بنیاد برکت بیش‌تر به عنوان یک نهاد مدرسه‌ساز در جامعه شناخته شود، اما در واقع این‌گونه نیست و بنیاد برکت در حوزه‌های مختلفی هم‌چون اشتغالزایی، توانمندسازی اقتصادی، ساخت مساجد و مراکز فرهنگی و خانه‌های عالم، احداث مراکز بهداشت و درمان، ساخت و تکمیل بیمارستان و مراکز درمان سرطان، انجام امور عمرانی و زیربنایی، ارائه خدمات بیمه‌ای، حمایت مالی و معنوی از ایتام، درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و... حضور و فعالیت مؤثر دارد. در همین راستا مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه تا به امروز ۲۲۸ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم و ۲۵۰۰ روستا را به‌طور کامل تحت پوشش قرار داده‌ایم، به «جوان» می‌گوید: «اگر بخواهیم پرونده بنیاد برکت را در طول حیات و فعالیتش مورد بررسی قرار دهیم به مجموعه اقداماتی می‌رسیم که در نهایت باید اذعان کنیم در این مدت ۹۱ هزار میلیارد ریال در ۳۵ هزار و ۵۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. اما از این مجموع پروژه تعداد ۱۴ هزار به پایان رسیده و باقی آن‌ها یعنی ۲۱ هزار پروژه در دست اقدام است.» مهندس سعید جعفری که حالا بر روی سمنان و رفع محرومیت مناطق مختلف این استان متمرکز است، به فعالیت‌های بنیاد برکت در سمنان اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «۳۷ طرح با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال را در استان انجام داده‌ایم یا در دست اجرا داریم. با مشارکت در شش واحد تولیدی، ۲۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده و سپس از چهار واحد خارج شده‌ایم و آن‌ها را به کارآفرینان محلی واگذار کرده‌ایم.» وی با اشاره به ایجاد اشتغال‌آفرینی مستقیم برای ۴۷ نفر و غیرمستقیم برای بیش از ۱۸۸ نفر در کارخانه ساتراپ مهدی‌شهر تأکید می‌کند: «با راه‌اندازی فاز ۲ و گسترش پروژه، ۹۰ نفر در این واحد تولیدی مشغول به کار خواهند شد.»، اما اگر قرار باشد اقدامات بنیاد برکت در استان سمنان مورد بررسی قرار گیرد به آمار و ارقام و پروژه‌های بسیار خوبی می‌رسیم. این بنیاد ۱۹ مدرسه با ۱۴۰ کلاس درس و ۱۲۰ میلیارد ریال بودجه در استان احداث کرده. هم‌چنین در قالب طرح برکت خانواده، ۱۱ زوج که مشکل ناباروری دارند، تحت پوشش حمایتی قرار گرفته‌اند. از ۵۲۱ کودک یتیم نیز در استان حمایت می‌شود و به ۳۸۵ متقاضی هم وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است. مدیرعامل بنیاد برکت برای کامل شدن این گزارش، از مشارکت بنیاد برکت در تکمیل و راه‌اندازی بیمارستان ۱۶۴ تختخوابی گرمسار خبر داده و می‌گوید: «حدود ۲۵۰ ظرفیت اشتغالزایی را در شهر‌های گرمسار و آرادان در دست اجرا داریم که ۱۵۰ فرصت شغلی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.»

صنایع کوچک ناجی اقتصاد کشور

وقتی از صنعت و اشتغال صحبت می‌کنیم حتماً باید صنایع کوچک و متوسط را در نظر داشته باشیم. صنایعی که نجات‌دهنده اقتصاد کشور هستند و می‌توانند برای شهرستان‌ها و روستا‌های کوچک مولد و تأمین کننده معیشت مردم باشند. معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که جهت شرکت در مراسم بهره‌برداری از طرح مشارکتی توانمندسازی اقتصادی و اشتغالزایی بنیاد برکت به مهدی‌شهر سمنان رفته بود سیاست کلی و اصولی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را توجه به صنایع کوچک و متوسط عنوان کرد و گفت: «این صنایع، مردم‌محور بوده و می‌توانند اقتصاد کشور را فعال کرده و از وضعیت کنونی نجات دهد.» دکتر سیدمصطفی سیدهاشمی با بیان اینکه کمک به توسعه صنایع کوچک و متوسط، ایران را از حیث تولیدات داخلی تقویت و موجب افتخار کشور می‌شود، اظهار امیدواری کرد که به زودی فاز دوم گروه صنعتی ساتراپ راه‌اندازی شود. وی توجه ویژه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به کارآفرینان و اشتغالزایی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: «متأسفانه در کشور ما آنچنان که باید و شاید به کارآفرینان بها داده نمی‌شود، اما ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب، قدردانی ویژه از کارآفرینان و تعأمل و مساعدت با آن‌ها را در دستور کار دارد.» سید هاشمی با اشاره به واردات سالانه دستکش‌های صنعتی از کشورهایی، چون مالزی و کره، عنوان کرد: «با راه‌اندازی کارخانه ساتراپ مهدی‌شهر و واحد‌های این‌چنینی، می‌توان در این زمینه خودکفا شد.» معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از توزیع ۳۰۰ هزار بسته نوشت‌افزار در مناطق محروم توسط این ستاد خبر داد و گفت: «هم‌چنین پکیج‌های سلامت، ورزشی و تربیت بدنی از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به دانش‌آموزان مناطق کم‌تر برخوردار ارائه می‌شود.» سیدهاشمی تقبل هزینه‌های درمان کودکان ناشنوا و زوج‌های نابارور در مناطق محروم را از دیگر خدمات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برشمرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار