کد خبر: 940189
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
با وجود گرم و خشک بودن خراسان جنوبی، اما سختکوشی مردمان این استان خصوصاً کسانی که در زمینه تولیدات کشاورزی فعال هستند موجب شده است در زمینه برخی تولیدات ازجمله زعفران، زرشک و عناب از شهرت جهانی برخوردار شوند.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: زعفران، زرشک و عناب ازجمله گیاهان دارویی و غذایی به شمار می‌روند که کیفیت بالایشان در خراسان جنوبی سبب شده است این تولیدات از شهرت بالای جهانی برخوردار شوند و علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی به بازار‌های خارجی نیز راه پیدا کنند. حالا خبر‌ها حاکی از آن است که سازمان شیلات و آبزی‌پروری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی قصد دارد با انجام برخی برنامه‌ریزی‌ها این استان را به یکی از قطب‌های پرورش ماهی تبدیل کند؛ موضوعی که موجب شد تا مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از راه‌اندازی اولین مجموعه پرورش ماهی تیلاپیا به عنوان بزرگ‌ترین رخداد آبزی‌پروری کشور در این استان کویری خبر دهد.

با وجود گرم و خشک بودن خراسان جنوبی، اما سختکوشی مردمان این استان خصوصاً کسانی که در زمینه تولیدات کشاورزی فعال هستند موجب شده است در زمینه برخی تولیدات ازجمله زعفران، زرشک و عناب از شهرت جهانی برخوردار شوند. آمار‌ها نشان می‌دهد در سال جاری بیش از ۵۴ تن زعفران دراین استان از ۱۵ هکتار زمین برداشت شده است. همچنین در سال جاری از ۱۲ هزار و ۸۳۹ هکتار از باغ‌های بارور زرشک خراسان جنوبی ۱۸ هزار تن زرشک و ۵ هزار و ۵۰۰ تن عناب از ۳ هزار هکتار از مزارع این استان برداشت شده که علاوه بر مصرف داخلی و سایر استان‌ها مازاد آن صادر شده است.

خراسان جنوبی در راه آبزی‌پروری

با وجود گرم و خشک بودن خراسان جنوبی، اما استفاده از روش‌های نوین باعث شده است برخی از بهره‌برداران به سمت و سوی پرورش ماهیان گام بردارند. مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه پرورش ماهی یک روش برای بهره‌وری بیشتر منابع آب به شمار می‌رود، چراکه پرورش ماهی در این منابع به‌صورت دو منظوره بوده و هیچ‌گونه مصرف آبی به همراه ندارد، می‌گوید: «در خراسان جنوبی ۷۰ باب استخر پرورش ماهی قزل آلا، ۶۵۰ استخر ماهی گرمابی، ۱۰ واحد صنعتی تولید ماهی زینتی و ۲۳ واحد خانگی تولید ماهی زینتی فعال است و حتی بسیاری از تولیدات آبزی خراسان جنوبی به سایر استان‌ها و حتی سایر کشور‌ها از جمله عراق صادر می‌شود.» محمدمهدی سعیدی می‌افزاید: «آبزی‌پروری علاوه بر اینکه شغلی درآمدزا محسوب می‌شود، با پرورش ماهی به سمت تولید محصولات ارگانیک نیز حرکت می‌کنیم.»

راه‌اندازی اولین مجموعه پرورش ماهی تیلاپیا

در کنار تنوعی از تولیدات آبزی در خراسان جنوبی، شرایط موجود این منطقه سبب شده است به تازگی پرورش ماهی تیلاپیا نیز در این استان رونق گیرد. مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأیید این موضوع از راه‌اندازی اولین مجموعه پرورش ماهی تیلاپیای نیل به عنوان بزرگ‌ترین رخداد آبزی‌پروری کشور در استان کویری خراسان جنوبی خبر می‌دهد و می‌گوید: «این مجموعه در فردوس همزمان با دهه فجر با ظرفیت تولید ۵ هزار تن راه‌اندازی خواهد شد.» سعیدی می‌افزاید: «این گونه ماهی سریع الرشد و بازارپسند بوده و افراد متقاضی پرورش این ماهی در صورت دارا بودن استخر با متراژ بالای هزار متر مربع می‌توانند به نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مراجعه کنند.»

تنوعی از تولیدات

خراسان جنوبی از نظر تولید آبزیان رتبه ۱۸ در بین استان‌های غیرساحلی، از نظر اعتبارات استانی رتبه دهم در بین شیلات استان‌های غیرساحلی و در تخصیص اعتبارات نیز رتبه دوازدهم را دارد. این درحالی است که طی سال گذشته هزار و ۱۵۲ تن انواع آبزیان گرمابی و سردآبی و یک میلیون قطعه انواع ماهی تزئینی در این استان تولید و وارد بازار شد. به گفته کارشناسان شیلات خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال هزار و ۳۰۰ تن آبزی و یک میلیون و ۲۰۰ قطعه ماهی زینتی در این منطقه تولید شود. از آنجا که زالو درمانی موجب شده است پرورش این موجود علاقه‌مندان بسیاری پیدا کند، بنابراین مسئولان شیلات پیگیر مجوز پرورش زالو برای علاقه‌مندان هستند. مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأیید این موضوع و بیان اینکه در استان دو نوع ماهی سردآبی گونه قزل آلای رنگین کمان و ماهی گرمابی کپور و آمور پرورش داده می‌شود، می‌گوید: «آن دسته از افرادی که برای پرورش ماهی تیلاپیای نیل در استخر‌های بالای یکهزار متر مکعب آمادگی داشته باشند می‌توانند برای ثبت نام و صدور مجوز به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مراجعه کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار