کد خبر: 940014
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
خسارت مالي هم به آماربالاي مرگ ومير افزوده شد
سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند. تصادفات جاده ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود. که بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشورهای کم درآمد صورت می گیرد...

محمدرضا سوري

 

سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند. تصادفات جاده ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود. که بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشورهای کم درآمد صورت می گیرد. در ایران حوادث رانندگی پس از آلودگی هوا بیشترین قربانیان را می گیرد. تنها در چند روز اول تعطیلات نوروزی 96، ۱۴۵ نفر در جاده های ایران کشته و ۲۹۵۰ نفر مجروح شدند. روزانه ۴۳ نفر در تصادفات جاده ای ایران جان خودرا از دست مي دهند اينها تنها گوشه اي ازآمارها تلفات رانندگي دركشوراست .

اين درحالي است كه با وجود افزایش ایمنی و روند رو به کاهش آمار تلفات جاده ای در ایران، این تصادفات همچنان مهمترین عامل مرگ و میر در کشور بحساب می آیند. دركنار اين آمار تكان دهنده  بايد به خسارت بالاي تصادفات اشاره كرد موضوعي كه به گفته رئیس پلیس راهور گیلان وقوع تصادفات دركشور سالانه معادل 35 میلیارد دلار خسارت مالی به اقتصاد ایران وارد می كند. علاوه بر آن به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ، سالانه تقریبا 2 هزار و 250 میلیارد تومان هزینه درمان بیماران تصادفی در سطح استان می شود.

  

******

 

با وجود استفاده از تمامي ظرفيتها براي كاهش حوادث رانندگي در استانهاي محتلف كشور هنوزهم آمار تلفات حوادث رانندگي در كشور از آمار قابل توجهي برخورداراست.

آمارهاي رسمي نشان مي دهد تنها درپايان سال95 چهار میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۷ نفر بر اثر حوادث رانندگی مجروح، مصدوم و معلول شده و۱۶هزار نفر نيزجان خود را از دست داده اند.

اين درحالي است كه در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۶ استان خراسان شمالی و پس از آن کرمان و استان گلستان بیشترین افزایش تلفات حوادث جاده ای را در شش ماهه اول امسال داشته اند.

ارقام واعداد نشان مي دهند هر ۷۱ دقیقه یک نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شود.

در نیمه اول سال 96 استان‌های فارس با ۷۹۰  نفر، تهران با ۶۴۹ نفر  و خراسان رضوی با ۶۴۷ نفر بیشترین و استان‌های ایلام با ۶۵ نفر، کهکیلویه و بویراحمد با ۹۳ نفر و اردبیل با ۹۹ نفر کمترین تعداد کشته های ناشی ازحوادث رانندگی را داشته‌اند.

بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی در نیمه اول سال۹۶ نسبت به سال قبل از آن در استان های خراسان شمالی (۳۰.۵ درصد) و کرمان( ۲۳.۸ درصد) و بیشترین کاهش مربوط به استان های البرز( ۳۲.۱ درصد) و  قم ( ۲۶.۱ درصد) بوده است.

همچنين نحوه وقوع تصادف ۴۵.۲ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۱۹.۷ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۶.۲  درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده ۴۱.۶ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۶.۲ درصد موتورسیکلت، ۶.۶ درصد وانت بار، ۲.۸ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱.۲ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.

همچنین بر اساس این آمار هزار و ۷۱۵ نفر از متوفیان تصادفات (۱۹.۷ درصد) عابر پیاده بودند.

35 میلیارد دلار خسارت مالی تصادفات دركشور

جداي از ميزان هزينه هاي ناشي از مرگ ومير ومعلوليت  ها كه بر اثر سوانح رانندگي دركشور روي مي دهد نبايد از خسارتهاي مالي نيز غافل ماند چرا كه هزینه های اقتصادی ناشی از اتفاقات رانندگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم معادل 8 درصد تولید ناخالص داخلی است، گفت: سالانه معادل 35 میلیارد دلار خسارت مالی بر ایران وارد می شود.

رييس پليس راهور استان گيلان با تاييد اين آمارها مي گويد:«

تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی را بیشتر از جان باختگان جنگ های خونین دانست و اظهار کرد: سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در دنیا می میرند و 20 تا 50 میلیون نفر دچار مصدومیت می شوند.»

محمدرضا محمدی با بیان اینکه در ایران به صورت میانگین سالانه 17 هزار در جاده ها جان خود را از دست می دهند و حدود 250 هزار نفر مصدومیت پیدا می کنند، مي افزايد:«اين درحالي است كه متاسفانه 50 درصد متوفیان عابران پیاده و موتورسیکلت سواران هستند.»

وي آموزش را یکی از موثرترین راهکارها جهت کاهش سوانح ترافیکی دانست و تصریح مي كند:« در سال 1999 تصادفات رتبه هشتم مرگ و میر را در جهان داشت، اما پیش بینی می شود تا سال 2020 به رتبه سوم برسد لذا باید از مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای و سوانح رانندگی جلوگیری کنیم.»

آمارها نشان مي دهد، 50 درصد از جان باختگان در سنین 15 تا 44 سال هستند، عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسیکلت سواران گروه های آسیب پذیر بوده و 73 درصد جان باختگان مذکر هستند.

به گفته اين فرمانده ارشد پليس راهور ، آمار جان باختگان ناشی از سوانح رانندگی را طی سال های 94-85 حدود 210 هزار و 628 نفر بود به طوري كه  در سال 94 به صورت میانگین در هر 31 دقیقه یک نفر در جاده ها کشته می شد. روزانه 32 میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات جاده ای را متحمل می شویم.

محمدی ، تولید و تحویل انبوه خودرو بدون رعایت استانداردهای ایمنی را یکی از دلایل اثرگذار بر افزایش تصادفات دانسته وادامه مي دهد:« از آنجا كه سال های 2011 تا 2020 دهه ایمنی راه ها نامگذاری شده است و لذا نیازمند فرهنگ سازی در سه حوزه راه، انسان و وسیله نقلیه هستیم.»

وی بر آموزش و فرهنگ سازی ترافیک با به کار گیری تمام امکانات موجود دولتی و خصوصی تاکید كرده وتصريح مي كند:« اهمیت به آموزش های تخصصی و علمی جدید قبل از صدور پروانه ای رانندگی، نظارت و برخورد با تخلفات رانندگی، اجرای دقیق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و اصلاح و وضع قوانین جدید در دستور کار قرار گیرد.»

2250 میلیارد تومان هزینه درمان بیماران تصادفی درقم

آمارها نشان مي دهد ، علاوه بر هزينه هاي جانبي تصادفات رانندگي در كشور درمان حادثه ديدگان نيز هزينه بالايي براي كشور دارد

موضوعي كه مسئولان درماني استان قم آن را به شدت تاييد مي كنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم دراين خصوص مب گويد:« سالانه تقریبا 2 هزار و 250 میلیارد تومان هزینه درمان بیماران تصادفی در سطح استان قم می شود، معتقدیم که با اجتماعی کردن مقوله سلامت و تعیین نقش هر دستگاه، می توان در کاهش این هزینه ها و تصادفات کارساز باشیم.»

دکتر ابوالفضل ایرانی مي گويد: « معتقدیم همکاری تنگاتنگ میان نیروی انتظامی و دانشگاه علوم پزشکی قم می تواند در رفع مشکلات و کاهش تصادفات موثر باشد و امیدواریم همانند گذشته تعامل و همکاری میان این دو دستگاه وجود داشته باشد.»

وي مي افزايد:« آمار مرگ و میر و آسیب دیدگی ناشی از حوادث و تصادفات شهری در این استان بسیار بالا بوده و نگران کننده است.»

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاه به اينكه بايدعلل و عوامل تعداد بالای فوتی ها و مجروحان ناشی از حوادث و تصادفات در قم مشخص شود،كه البته یکی از مهمترین علت های آن تعداد بسیار زیاد موتور سواران در شهر است ادامه  مي دهد:«تصادفات شهری و جاده ای که فوت یا آسیب دیدگی شدید افراد را به دنبال داشته باشد، هزینه های زیاد و آسیب های جدی اجتماعی نیز به دنبال دارد، كه با مطالعه و آسیب شناسی دقیق و برنامه ریزی مناسب، احتمالا می توانیم در کوتاه مدت تا حدودی این مشکل را بهبود ببخشیم. »
آمارها نشان مي دهد هر سال به طور متوسط 300 نفر که حدود 80 نفر از آنها موتور سوار هستند، جان خود را در تصادفات شهری از دست می دهند و 16 هزار نفر نیز در بیمارستان بستری می شوند.

اين درحالي است كه به گفته كارشناسان ، ضرورت همکاری و مشارکت همه دستگاه های اجرایی برای کاهش آسیب های ناشی از تصادفات شهری بايد به طور جدي دنبال شود.

قاچاق سوخت  متهم اصلي بالا رفتن آمارتلفات تصادفات جاده اي

 تنها در 6ماهه نخست اسال 503 نفرطي حوادث رانندگی در سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده اند

بررسي ها نشان مي دهد ، قاچاق انسان و سوخت سبب شده تا استان از این نظر در ردیف 6 استان بحرانی کشور قرار بگیرد.

ابن درحالي است كه شمار فوتی‌های حوادث ترافیکی 6 ماهه نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 29 درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان با تاييد اين موضوع مي گويد: «در این مدت از مجموع 503 نفر فوت شده در حوادث رانندگی 40 نفر در حوادث وسایل نقلیه خارج از حریم راه‌ها جان خود را از دست داده‌اند.»

رضا عبدی  مي افزايد:«بیشتر افرادی که در این حوادث جان خود را از دست می دهند جزو گروه سنی (20 تا 40 سال) فعال جامعه هستند که فوت آنان پیامدهای اجتماعی زیادی برای جامعه و خانواده ها دارد.»

وي با اشاره به آمار مصدومان حوادث ترافیکی اشاره ادامه مي دهد:« از ابتدای امسال چهار هزار و 251 نفر در این حوادث مصدوم شدند که این آمار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش داشته است.»

آمارها نشان مي دهد، روزانه بین 3 تا 5 میلیون لیتر قاچاق سوخت صورت می گیرد، و80 درصد سوختی که از مرزهای سیستان و بلوچستان به کشورهای همسایه قاچاق می شود از دیگر استان هاست.

لذا اين مهم موجب شده تا رانندگاني كه اقدام به قاچاق سوخت مي كنند براي جلوگيري از به دام افتادن با سرعت هاي بالا اقدام به تردد از جاده هاي سيستان وبلوچستان كه بيشتر آنها ناايمن هستند كرده كه اين مهم نقش بالايي  در بالارفتن حوادث رانندگي در سطح استان دارد.  

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار