کد خبر: 939936
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی خبر داد
معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی نهال‌ها را سنگ بنای باغبانی در کشور دانست و گفت: بی‌توجهی به نهال‌ها خسارات جبران ناپذیری در آینده به همراه دارد .

عبدالرضا کاوند در جلسه کمیته فنی نهالدر سمنان اظهار کرد: باید گونه‌های جدید بذور با کیفیت نهال جایگزین بذور نامطلوب شود .
وی با اشاره به نقش مهم بذر و نهال در باغبانی ادامه داد: بذور و نهال‌ها در هر اقدامی برای توسعه، اصلاح و جایگزینی باغات نقش به‌سزایی دارد .
کاوند با اشاره به اینکه مهمترین بخش باغبانی نهال است گفت: تولید کنندگان نهال مسئولیت کیفیت تولید را برعهده دارند و باید بذر مطلوب را برای نهال در نظر گیرند .
معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی افزود: باید جلوی بذرهای که بازار فروش ندارد گرفته و گونه‌های جدید جایگزین شوند .
کاوند با اشاره به اینکه اول باید نیاز استان‌ها متناسب با شرایط اقلیمی و سایر فاکتورها بررسی شود به مستعد بودن این استان برای کشت گل محمدی و مشکلات این بخش در استان اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸۰ هزار اصله گل محمدی نیاز استان سمنان است درحالی که برآورد تولید گل محمدی در سمنان صفر است .
وی با بیان اینکه نهالستان‌های دارای مجوز در استان سمنان ۹۶۷ هزار اصله نهال تولید می‌کنند خاطرنشان کرد: سامان‌دهی توزیع نهال‌ها باید در دستور کار استان قرار گیرد.
معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مردم باید در زمان غرس نهال از نهالستان‌های مجاز و مرغوب در هر استانی مطلع باشند بیان کرد: این کار نیاز به اطلاع‌رسانی دارد و بهره‌گیری از ظرفیت مدارس و باید از ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌ها استفاده شود .
کاوند اظهار داشت: استانداردهای تصویب شده، معیار فعالیت در این زمینه است و بهره‌برداران برای استفاده از این منابع می‌توانند از کتابچه‌ها و اطلاعات بارگذاری شده در سایت سازمان تحقیقات و جهاد کشاورزی استفاده کنند .
وی با اشاره به اینکه کار شناسایی ۱۳ محصول باغبانی مهم کشور و ارقام تجاری آن ثبت شده است خاطرنشان کرد: موسسه علوم باغبانی برای این نهال‌ها کتاب به چاپ رسانده است .
معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی شرط لازم و کافی برای پرورش دهندگان نهال را تهیه بذر از باغ‌های مادری ایران دانست

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار