کد خبر: 939146
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹
شهرستان کاشان ضمن برخورداری از پتانسیل‌های بالای اقتصادی در حوزه‌های مختلف گردشگری، صنعتی و در اختیار داشتن نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور، همچنان جایگاه حمل و نقل ریلی خود را نیافته است.
هادی مؤمنی راوندی
سرویس ایران جوان آنلاین: گسترش شبکه حمل و نقل ریلی زیربنای توسعه اقتصادی یک منطقه به حساب می‌آید و این امر بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. با این حال شهرستان کاشان ضمن برخورداری از پتانسیل‌های بالای اقتصادی در حوزه‌های مختلف گردشگری، صنعتی و در اختیار داشتن نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور، همچنان جایگاه حمل و نقل ریلی خود را نیافته است. گواه این موضوع هم همین است که هنوز حمل و نقل ریلی کالا در این مسیر به‌رغم وجود صنایع مختلف جدی گرفته نشده است؛ موضوعی که در بین مسئولان شهرستان کاشان، بازنگری و توجه بیشتری را می‌طلبد.

در بین صحبت‌های جسته و گریخته مسئولان مربوطه می‌توان این را فهمید که راه‌آهن کاشان مورد بی‌مهری قرارگرفته است. رئیس ایستگاه راه‌آهن کاشان، دلیل این کم‌توجهی را تمرکز راه‌آهن اصفهان روی حمل بار می‌داند که البته در بین مناطق نوزده‌گانه حمل بار ریلی کشور جزو ادارات کل برتر است. با این حال ایستگاه کاشان مسافری است و تحت‌الشعاع این مسئله قرار گرفته است. علیرضا کلاته می‌گوید: «ایستگاه کاشان از لحاظ تردد مسافر تنها ایستگاه مسافربری استان است و خود اصفهان کمتر از یک ششم قطار‌های مسافری را دارد.» علاوه بر این پل‌های درهم موجود در حریم ایستگاه کاشان برای مسافرانی که از این مسیر تردد می‌کنند چهره یک شهر تاریخی و گردشگری را تداعی نمی‌کند. رئیس ایستگاه راه‌آهن کاشان، احداث پل‌های جدید را نیازمند آزادسازی فضای اطراف همراه با هزینه بالای اعتباری می‌داند و می‌افزاید: «در محدوده آب‌شیرین درگیر احداث و طراحی پل هستیم و در خصوص پل زیرگذر یحیی‌آباد، راهکار کارشناسی اجرای کف‌شکنی از کف پل تا ۲۰ سانتیمتر توسط شهرداری آران و بیدگل را ارائه دادیم که متأسفانه انجام ندادند.»

کم‌توجهی مسئولان به حمل و نقل ریلی

با این تفاسیر کاشان به‌رغم ظرفیت‌های فراوان درخصوص حمل و نقل ریلی کالا همچنان از این محبت محروم است و در این خصوص رئیس ایستگاه راه‌آهن کاشان، ضمن انتقاد از اینکه هیچ زمان در شورای اداری، وقت گفت‌وگو نداشته است یا حتی از وی ارائه گزارش عملکرد و طرح مشکلات را نخواستند و حتی مدیران دستگاه‌های اجرایی شهر کمترین ارتباط را با ایستگاه داشته‌اند، اظهار می‌دارد: «ورودی راه‌آهن کاشان درخور این شهرستان نیست و این مسئله ورود مسئولان شهرستان با حمایت شورای شهر به این حوزه را می‌طلبد تا این ورودی به شکل مناسب درآید و جایگاه این ایستگاه بهبود یابد و به وضعیت مطلوب برسد.» کلاته با تأکید بر اینکه ایستگاه‌های مهم، راه دسترسی سهل‌الوصول و مطلوب را دارند، ادامه می‌دهد: «متأسفانه ورودی مقابل ایستگاه کاشان به دلیل قرارگرفتن در رینگ شرق به غرب و شمال به جنوب از جاده کمربندی مسدود است که صورت نازیبایی دارد.» وی باز شدن مسیر ورودی به ایستگاه به شکل مطلوب و درخور ایستگاه کاشان را خواستار شده و می‌گوید: «ضمن تقدیر از زحمات شهردار کاشان در اجرای آسفالت مسیر منتهی به ایستگاه و رفع آبگرفتگی آن در مواقع بارندگی، تسطیح و زیرسازی پارکینگ ایستگاه از سوی شهرداری از دیگر خواسته‌هایی است که برای ایستگاه کاشان داریم.» کلاته از طراحی احداث سالن دوطبقه انتظار مسافر با معماری روز دنیا برای ایستگاه کاشان خبر می‌دهد و می‌افزاید: «استقرار آژانس در ایستگاه برای جلوگیری از پراکندگی خودرو‌ها و تسهیل در عبور و مرور مسافران از دیگر اقداماتی است که انجام شده است.»

اتصال راه‌آهن به صنعت

البته در این بین گفته می‌شود که مقدمات اجرایی طرح اتصال خط ریلی کاشان به سایپا سیتروئن نیز انجام شده است که رئیس ایستگاه راه‌آهن کاشان در این خصوص می‌گوید: «اتفاقات خوبی از سال گذشته تاکنون رخ داده که می‌توان به اتصال شرکت فولاد امیرکبیر به راه‌آهن سراسری در مهرماه اشاره کرد. با توجه به اینکه ایستگاه راه‌آهن کاشان درکریدور شمال به جنوب واقع شده است در حوزه باربری هر ۲۴ ساعت بالغ بر ۲۰ قطار باری از آن عبور می‌کند.» وی اتصال راه‌آهن و شرکت‌های فولاد اطراف کاشان از طریق محمدآباد به شرکت فولاد کویر با توجه به وسعت و گستردگی آن که در سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بار دارد را مورد تأکید قرار می‌دهد و اظهار می‌دارد: «با توجه به اینکه کار‌های اولیه راه‌آهن انجام شده است تقریباً ۴۳۰ واگن در ایستگاه کاشان برای فولاد کویر که از اشکذر یزد بارگیری شد تخلیه کردیم و از اینجا برای بندرعباس و آذربایجان بارگیری شد و با راه‌اندازی این خط ریلی در مدت سه ماه تردد هزار کامیون در جاده کاهش یافته است.» کلاته هزینه اتصال ۱۴ کیلومتری خط ریلی به فولاد کویر را ۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و می‌افزاید: «چون ایستگاه کاشان محدودیت وسعت دارد نمی‌تواند پاسخگوی همه شرکت‌های اقماری باشد.» وی تصریح می‌کند: «با توجه به اینکه ایستگاه راه‌آهن کاشان درکریدور شمال به جنوب واقع شده است در حوزه باربری هر ۲۴ ساعت بالغ بر ۲۰ قطار باری از آن عبور می‌کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار