کد خبر: 938852
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
به رغم تحریم‌های ظالمانه و همه‌جانبه امریکا علیه کشورمان، خبر‌های خوشی از روابط اقتصادی ایران و ترکیه به گوش می‌رسد. این مطلب را می‌توان در مواضع رسمی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و همتی رئیس کل بانک مرکزی کشورمان فهمید.
سرویس سیاسی جوان آنلاین:  رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری با رئیس‌جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه تحریم‌های امریکا را قبول ندارد، تصریح کرده است: به عنوان ترکیه از این اقدام امریکا به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم و برای کاهش تبعات آن نسبت به ایران آماده همکاری هستیم چراکه حقوق همسایگی ایجاب می‌کند که کشورهایمان در روز‌های سخت در کنار یکدیگر باشند، لذا به رغم فشار‌های ناحق نسبت به ایران در کنار مردم این کشور خواهیم بود. عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی هم که در پنجمین شورای روابط راهبردی ایران و ترکیه حضور داشته می‌گوید: در این جلسه راه‌های توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور با هدف رساندن حجم مبادلات به ۳۰ میلیارد دلار بررسی شد. همتی به ایسنا گفته است: با توجه به جلسات تخصصی که بعد از جلسه شورا داشتیم و توافقاتی که انجام شد، آینده بسیار خوبی برای روابط تجاری و بانکی دو کشور انتظار دارم.

رئیس‌جمهور کشورمان اقدام امریکا علیه ایران را اقدامی صددرصد تروریستی توصیف کرد و گفت: دولت امریکا با اعمال تحریم‌های ظالمانه دولت‌ها و شرکت‌های دیگر را برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران می‌ترساند و این اقدام امریکا برخلاف مقررات بین‌المللی است.

دکتر روحانی که به منظور شرکت در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران- ترکیه، در صدر هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی به آنکارا رفته بود، روز پنج‌شنبه پس از امضای اسناد همکاری در نشست مشترک خبری با همتای ترکیه‌ای خود، با بیان اینکه در مذاکرات دوجانبه با رئیس‌جمهور ترکیه همکاری‌های دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، گفت: روابط دو کشور بر مبنای مناسبات تاریخی، فرهنگی، دینی، منافع مشترک، توسعه صلح و ثبات در منطقه استوار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، روحانی با قدردانی از مواضع بسیار قاطع و صریح شخص اردوغان و دولت ترکیه در برابر یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه امریکا علیه ایران، تصریح کرد: این مواضع به معنای پایبندی دو کشور به قانون، منافع مشترک و اخلاق است. رئیس‌جمهور اقدام امریکا علیه ایران را اقدامی صددرصد تروریستی توصیف کرد و گفت: دولت امریکا با اعمال تحریم‌های ظالمانه دولت‌ها و شرکت‌های دیگر را برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران می‌ترساند و این اقدام امریکا برخلاف مقررات بین‌المللی است.

دوران قلدرمآبی به پایان رسیده

روحانی خاطر نشان کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان یک قطعنامه الزامی از همه کشور‌ها می‌خواهد که از آن حمایت کنند، لذا معدودی از کشور‌ها که به تفکر امریکایی ملحق شده‌اند، در حقیقت قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: معتقدیم دوران قلدرمآبی در جهان به پایان رسیده است و امروز ملت‌ها بر مبنای منافع مشترک تصمیم‌گیری و رفتار می‌کنند. رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه ترانزیت و حمل و نقل، گفت: ایران و ترکیه با همکاری مشترک در زمینه ترانزیت و خطوط ریلی می‌توانند آسیا را به اروپا متصل کنند و این اقدام به نفع کل جهان و منطقه بسیار حساس خاورمیانه است.

روحانی با اشاره به بررسی مسائل منطقه به ویژه تحولات سوریه، گفت: در مذاکرات آستانه ایران، ترکیه و روسیه همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داریم و امروز تصمیم گرفته‌ایم این همکاری‌ها را با قوت ادامه دهیم. رئیس‌جمهور تأکید کرد: معتقدیم سرنوشت سوریه صرفاً باید در اختیار مردم سوریه باشد، تمامیت ارضی سوریه باید مورد احترام قرار بگیرد و در این زمینه دو کشور با یکدیگر اتفاق نظر داریم و مصمم هستیم همکاری‌های خود را در این عرصه افزایش دهیم. وی همچنین با اشاره به شرایط دشوار و سخت یمن، خاطر نشان کرد: در مذاکرات مشترک توافق کردیم تا برای ایجاد صلح و ثبات در یمن و کمک به مذاکرات یمنی- یمنی و ارسال کمک‌های نوع‌دوستانه، رایزنی‌ها و همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

اردوغان: به رغم فشار‌ها کنار ایران می‌مانیم

رجب طیب اردوغان در این نشست مشترک خبری اهتمام کشورش را برای توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار داد و گفت: ترکیه مصمم است روابط خود را با ایران محکم‌تر از گذشته ادامه دهد و بر عزم و اراده خود در راستای تعمیق روابط دو کشور تأکید داریم. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با تأکید بر اینکه تمامی طرفین برجام باید بر آن متعهد باشند و ادامه آن به نفع صلح و امنیت جهانی است، گفت: پایبندی ایران به برجام بار‌ها از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده و خروج امریکا از این معاهده درست نیست. اردوغان با بیان اینکه اعمال تحریم امریکا علیه ایران امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، گفت: به عنوان ترکیه از این اقدام امریکا به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم و برای کاهش تبعات آن نسبت به ایران آماده همکاری هستیم چراکه حقوق همسایگی ایجاب می‌کند که کشورهایمان در روز‌های سخت در کنار یکدیگر باشند، لذا به رغم فشار‌های ناحق نسبت به ایران در کنار مردم این کشور خواهیم بود.

هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در روابط تجاری ایران و ترکیه

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در بیانیه مشترک که در پایان پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی دو کشور منتشر شد، تأکید کردند که هرگونه اقدام لازم را به منظور افزایش تجارت فی‌مابین با هدف ۳۰ میلیارد دلاری به وسیله تقویت ساز و کار‌های موجود به کار خواهند گرفت. دکتر روحانی و رجب طیب اردوغان همچنین با ابراز تأسف عمیق در خصوص خروج امریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه و غیرمنصفانه‌ای که توسط ایالات متحده امریکا بر بخش‌های گسترده‌ای در ایران اعمال شده، به طور مشترک از اینکه اعمال این تحریم‌ها موجب آسیب‌رسانی به زندگی مردم بی‌گناه شده و بر تجارت منطقه‌ای، رفاه و ثبات منطقه تاثیر می‌گذارد، ابراز نگرانی کردند.

هیچ قدرتی نباید در روابط ایران و ترکیه مؤثر باشد

دکتر روحانی همچنین شامگاه پنج‌شنبه در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه، حضور رؤسای جمهور در جمع فعالان بخش خصوصی دو کشور را نشانه بالاترین حمایت از همکاری تجار ایران و ترکیه دانست و با تأکید بر اینکه باید از تجارت ترجیحی به سمت تجارت آزاد برویم، گفت: آماده حمایت و تأمین شرایط لازم برای حضور سرمایه گذاران ترک در بازار انرژی هستیم. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در مسیر توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه جز مقررات بین‌المللی و منافع دو ملت هیچ چیزی تأثیرگذار نیست، اظهار داشت: بر این باور هستیم که شرایط تحریم‌های ظالمانه و غیرعادلانه علیه ملت ایران، می‌تواند به شرایطی بسیار ارزشمند و طلایی برای اتصال اقتصاد دو کشور تبدیل شود، به نحوی که هیچ تهدید و اقدامی نتواند آن را دچار خدشه کند.

قدرت‌های خارجی نمی‌توانند برای منطقه تصمیم بگیرند

دکتر روحانی تصریح کرد: ایران و ترکیه با همکاری‌های مشترک به خارجی‌ها و قدرت‌های خارجی اعلام می‌کنند که نمی‌توانند برای امنیت منطقه تصمیم بگیرند و دو طرف باید با همکاری یکدیگر تروریسم را در منطقه ریشه‌کن کنیم چراکه گروه‌های تروریستی در منطقه و فعالیت آن‌ها در کشور‌های منطقه به ضرر همگان است. رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز دو کشور مصمم هستیم امنیت کامل را برای انواع فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی فراهم سازیم. رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت جغرافیایی ایران و ترکیه و استفاده از این ظرفیت در راستای منافع دو ملت گفت: ترکیه به دریای سیاه و مدیترانه و جمهوری اسلامی ایران به دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دسترسی دارد و این شرایط جغرافیایی مناسبی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن به بهترین نحو استفاده کنند.

روحانی تحریم‌های ظالمانه و غیرعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: بدون تردید این تحریم‌ها هم می‌تواند سطح روابط ما را پایین بیاورد و هم می‌توانیم با برنامه‌ریزی بهتر آن را به فرصت تبدیل کنیم. با استفاده از شرایط کنونی می‌توانیم آنچنان پایه‌های اقتصادی خود را به هم تنیده کنیم که هیچ تهدیدی نتواند به آن آسیب بزند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: نه لبخند کسی در روابط اقتصادی و تجاری ما تأثیرگذار است و نه عصبانیت و اخم قدرتی می‌تواند در این روابط اثرگذار باشد.

اردوغان: اقدام یکجانبه امریکا امنیت جهانی را تهدید می‌کند

در این همایش رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز با اشاره به وجود روابط چند جانبه و وسیع بین ایران و ترکیه گفت: هدف ترکیه این است که سطح روابط اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران به سطح روابط سیاسی ارتقا دهد.

رئیس‌جمهور ترکیه تسریع در اجرای تجارت ترجیحی را مورد تأکید قرار داد و گفت: سفر دکتر روحانی به ترکیه می‌تواند نقطه عطفی در توسعه تجارت ترجیحی بین دو کشور باشد. اردوغان با اشاره به اعمال تحریم امریکا علیه ایران، گفت: تصمیم امریکا در جهت اعمال تحریم نباید مانع رسیدن به هدف دو کشور در توسعه روابط اقتصادی باشد و باید بدانیم که تصمیم امریکا به معنای تنبیه مردم ایران است و این موضوعی است که ترکیه در هر فرصتی آن را به صراحت اعلام می‌کند. وی افزود: اقدام یکجانبه امریکا در این زمینه امنیت جهانی و بین‌المللی را تهدید می‌کند و همه باید بدانیم که امروز جهان محتاج صلح و امنیت است نه جنگ. رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: ترکیه تحریم‌ها را قبول ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند به دلیل آن از ترکیه انتظار داشته باشد که روابط اقتصادی با ایران را کاهش دهد و امروز در چارچوب همبستگی متقابل مصمم هستیم همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را با حمایت از بخش‌های خصوصی انجام دهیم و لازم است نقشه راهی را برای این همکاری‌ها ترسیم و بدون تردید می‌توانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و در این راستا فعالان اقتصادی به موضع محکم ترکیه علیه تحریم‌ها باور داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار