کد خبر: 938550
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
مدیرکل منابغ طبیعی و آبخیزداری البرز خبرداد
مدیرکل منابغ طبیعی و آبخیزداری البرز از اختصاص ۵۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان البرز خبرداد.

حامد فرضی در حاشیه بازدید تعدادی از مسئولان استانی از اجرای طرح های آبخیزداری در حوضه آبخیز تکیه سپهسالار واقع در بخش آسارای جاده چالوس، افزود:در سال جاری این اداره کل براساس میزان مشارکت و نیاز مردم اقدام به اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه استحفاظی خود کرده است .

وی بیان داشت: طرح های آبخیزداری شامل فعالیت هایی مانند راه سازی، پی کنی، کپه کاری، بذرکاری و ... با مشارکت مردم استان در حال انجام است.

فرضی به اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی برای هم افزایی تمام بخش های منابع طبیعی با محوریت آبخیزداری اشاره کرد و اظهار داشت: به دستور مقام معظم رهبری 200 میلیون دلار اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای اجرای طرح های منابع طبیعی کشور اختصاص یافته که در سال های گذشته بی سابقه است.

وی گفت: این اعتبار برای فعالیت های آبخیزداری اعم از جنگلکاری، بیابان زدایی، کنترل، گشت و پایش و اصلاح هندسی اختصاص یافته، به گونه ای که بتوان عملیات تکمیلی را برای توسعه منابع طبیعی انجام داد.

فرضی به سهم استان البرز از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی اشاره کرد و افزود: امسال در مجموع 516 میلیارد و 300 میلیون ریال برای طرح های آبخیزداری استان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: از این رقم ، 178 میلیارد ریال از محل صندوق ذخیره ارزی، هشت میلیارد و 572 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی، 170 میلیارد ریال مربوط به تفاهم نامه استانداری (در صورت تحقق) و 108 میلیارد ریال از طریق مشارکت های مردمی و دولتی محقق شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار داشت: با توجه به اینکه البرز استانی ویژه است به طوریکه سهم بسزایی در تامین آب آشامیدنی و کشاورزی تهران بزرگ، کرج و قزوین از طریق 2 سد استراتژیک کرج و طالقان دارد به همین دلیل نگاه ویژه ای را باید در کاهش مخاطرات سیل با انجام طرح های آبخیزداری در آن داشته باشیم.

وی ضمن یادآوری حوادث طبیعی سنوات گذشته در منطقه، افزود: یکی از دغدغه ها در البرز وقوع سیل های مخرب است که تجربه های تلخی از آن را نیز داریم.

فرضی گفت: قالب اقدامات صورت پذیرفته و در حال انجام برای کنترل این مخاطرات و توانمندسازی جوامع محلی است و تمام تلاش و برنامه ریزی با محوریت انجام اقدامات مناسب در بالادست ها بوده است.

وی بیان داشت: از میزان سهم اعتبارات آورده قریب 30 درصد از اجرای پروژه های منابع طبیعی به صورت سهم مشارکت مردم در نظر گرفته شده که کار بسیار بزرگی در کشور بوده است.

وی همچنین به احصای نقشه مناطق بحرانی اشاره کرد و گفت: عمده توان خود را در 2 شهرستان طالقان و کرج به ویژه در بخش آسارا در بحث سیل داشتیم زیرا، هر ساله شاهد حوادث ناگواری در زمینه سیل در استان هستیم .

مدیرکل منابع طبیعی البرز افزود: در صورتیکه طرح های آبخیزداری به درستی و به موقع در مناطق کوهستانی انجام نشود، خاک های سطحی این مناطق از بین می رود.

وی اضافه کرد: همچنین این سازه ها در خروجی آبراهه اصلی زیر حوضه و در مجاورت بخشداری آسارا و بالادست جاده مواصلاتی کرج - چالوس واقع گردیده که در کنترل سیلاب های محتمل آتی و کنترل رسوب نقش مؤثری خواهد داشت و ذینفعان این پروژه را جامعه محلی تکیه سپهسالار و دولت دانست چرا که، مردم نه تنها مسئول سرمایه های با ارزش منابع طبیعی هستند، بلکه معیشت آنها به شدت به منابع طبیعی وابسته است.

در این بازدید سیروس شفقی فرماندار ویژه کرج ضمن قدردانی از اهم فعالیت های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرج اعلام کرد: گستردگی کار در عرصه های منابع طبیعی زیاد است و با امکانات کم و محدود مشارکت مردم به عنوان چشمان بیدار منابع طبیعی می تواند از تخریب و تصرف این منابع خدادادی جلوگیری نماید.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری، مدیریت جامع را متذکر و بر مشارکت و همراهی مردم در حوضه های آبخیز با مسئولین و کارشناسان مربوطه تأکید کرد.

در این بازدید معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج، نمایندگان مردم کرج ،اشتهارد، فردیس و بخش آسارا در مجلس شورای اسلامی، بخشدار آسارا و همچنین جمعی از مسئولین بخش مذکور حضور داشتند.

در حاشیه این بازدید نخستین پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال 97 در حوضه آبخیز تکیه سپهسالار با حضور مسئولین به بهره برداری رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار