کد خبر: 938192
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
نمایندگان خانه ملت از راه‌های برون‌رفت از مشکلات می‌گویند
از تابستان ۹۴، شخصیت‌ها و رسانه‌های وابسته به یک جریان سیاسی از لزوم تجدید الگوی برجام در سایر حوزه‌های مورد مناقشه با غرب سخن به میان می‌آوردند و به صراحت ایجاد توافقاتی در قالب برجام ۳، ۲ و ۴ را نیاز اساسی کشور عنوان می‌کردند.
امیرعباس رسولی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: از تابستان ۹۴، شخصیت‌ها و رسانه‌های وابسته به یک جریان سیاسی از لزوم تجدید الگوی برجام در سایر حوزه‌های مورد مناقشه با غرب سخن به میان می‌آوردند و به صراحت ایجاد توافقاتی در قالب برجام ۳، ۲ و ۴ را نیاز اساسی کشور عنوان می‌کردند. اگر جماعت مورد اشاره می‌توانستند به صراحت از ضرورت تعدیل مواضع در حوزه‌های موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشر سخن به میان بیاورند به این دلیل بود که ماه‌ها قبل از انتخابات سال ۹۲، ذهن افکار عمومی را با عملیات روانی به این باور نزدیک کرده بودند که می‌توان با تعدیل مواضع در برابر غرب بر مشکلات اقتصادی کشور فائق آمد.

بسترسازی اجتماعی برای دستیابی به اهداف سیاسی در حالی مهم‌ترین عامل شکل‌گیری برجام و قبح زدایی از بسیاری از مؤلفه‌های سیاست خارجه جمهوری اسلامی است که با تجربیات تلخ برجام، جامعه نیز به این نتیجه رسیده است که فروکاستن از مواضع و رویکرد‌های انقلابی و ارائه امتیاز به کشور‌های غربی نه تنها نمی‌تواند تضمین کننده آن باشد که مشکلات کشور کاهش یابد بلکه می‌تواند زمینه تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی را منجر شود. پختگی و بلوغ امروز جامعه ایرانی مهم‌ترین مانع امروز همان جریانی است که تا چند ماه پیش برای پیشبرد اهداف جناحی و حزبی خود از «مردم» به عنوان یک اهرم فشار علیه حاکمیت جهت انعطاف در برابر خواسته‌های خود استفاده می‌کردند.

«رجوع به رفراندوم» یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌هایی بود که تا چند صباح پیش به صورت مکرر از سوی جماعت غرب‌زده داخلی برای پیشبرد اهداف خود مورد استفاده قرار می‌گرفت که قرائت جدیدتری از «فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا» بود. حال برای آنکه بلوغ و پختگی مردم، جایگاه یک «دست‌انداز» را پیدا نکند باید به دنبال برخی از تاکتیک‌ها بود که برخی از اقشار مختلف جامعه دوباره به این نتیجه برسند که می‌توان با امتیازدهی مجدد به غرب، کشور را در مسیر پیشرفت قرار داد. به بیان بهتر جماعت مورد اشاره بر این باور است که مردم را باید در تنگنا‌های اقتصادی جدید قرار داد تا همچنان نقش اهرم فشار علیه حاکمیت را بازی کنند با این تفسیر که با تشدید مشکلات اقتصادی مردم، سطح و گستره نارضایتی از دولت را به حاکمیت تبدیل کرده و موازی با آن سیاست‌های ارشد نظام در عرصه بین‌المللی عامل بسیاری از مشکلات اخیر عنوان شود. این تأویلی نو از راهبردی است که ماه‌ها قبل از انتخابات سال ۹۲ جریان غرب‌زده داخلی برای پیروزی‌های انتخاباتی خود طراحی کرده بودند و قبل، حین و بعد از آغاز مذاکرات هسته‌ای به صورت کامل به اجرا درآمد. امروز همان جریان به جای اقدامات اجرایی و جبران ناکارآمدی‌های فردی و جمعی بار دیگر با تنگ‌تر کردن حلقه‌های مشکلات اقتصادی به مردم راه برون‌رفت کشور از مشکلات را مذاکرات مجدد عنوان می‌کند! غافل از اینکه هزینه‌های گسترده ناشی از توافق هسته‌ای به گونه‌ای در حال افزایش است که اقشار مختلف جامعه به ویژه برخی از لایه‌هایی که درک عمیق تری نسبت به مناسبات میان ایران با امریکا – اروپا دارند، امتیازدهی مجدد کشور به غربی‌ها را هزینه زا عنوان می‌کنند. در این بین نیز برخی سیاستمداران نسبت به به کارگیری رویکرد گذشته، هشدار داده و خواهان تغییر رفتار جریان غرب‌زده داخلی در این زمینه شده‌اند.

اعتماد مجدد ایران به امریکا و اتخاذ رویکردی چون «سازش» اشتباه محض است

حمیدرضا حاج‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایده و طرح سازش با امریکا از پایه و اساس غلط است، اظهار کرد: کسانی که این پیشنهادات بی‌منطق را مطرح می‌کنند بهتر است گذری به اقدامات امریکا در قبال ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیندازند. وی افزود: آقایان شما چگونه طرح سازش را مطرح می‌کنید در حالی که خلاف واقع است اگر بگوییم از روابط ایران و امریکا و اتفاقاتی که علیه کشورمان رخ داده است، غافل هستید. رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: ما اگر بخواهیم مشکلات و خسارت‌هایی که به ایران بعد از انقلاب وارد شده است در یک نگاه اجمالی مورد بررسی قرار دهیم ته خط به امریکا می‌رسیم، از این رو چگونه با این کشور که نابودی‌مان را مورد هدف قرار داده سر میز مذاکره بنشینیم. حاج بابایی خاطرنشان کرد: در کدام قواعد و راهبرد‌های بین‌المللی نوشته شده است که یک کشور با دشمن خود سازش کند که برخی آقایان در داخل کشور به خود اجازه طرح این موضوع را می‌دهند. وی تأکید کرد: برای ما حضور در توافقی، چون برجام کفایت می‌کرد تا بدانیم که امریکا با رویه فعلی هیچ وقت قابل اعتماده نبوده و نخواهد بود، از این رو مذاکره، سازش و اتخاذ هر رویکرد دیگری با این کشور اشتباه محض است و با راهبرد‌های ایران سازگاری ندارد و نخواهد داشت.

درد ما سازش با امریکا نیست باید وضعیت اقتصادی مردم را بهبود ببخشیم

همچنین حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با ابراز تأسف از پیشنهاد و طرح برخی از چهره‌های سیاسی برای سازش با امریکا اظهار کرد: واقعاً جای تعجب دارد که برخی در این کشور بعضاً دیدگاه‌ها و اظهارنظر‌هایی را مطرح می‌کنند که با ارزش‌ها و مطالبات ایران هیچ سنخیتی ندارد. وی افزود: چطور ممکن است ایران پای میز مذاکره با کشوری قرار بگیرد یا با آن سازش کند که جز ظلم و توطئه هیچ رویکرد دیگری در قبال کشورمان نداشته است. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به این دست از چهره‌ها و افراد توصیه می‌کنم به جای طرح چنین موضوعاتی برای حل مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف ایده ارائه دهند. فولادگر خاطرنشان کرد: درد ما امروز در این کشور سازش یا مذاکره با امریکا نیست بلکه ما نیازمند این هستیم که با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشورمان وجود دارد، اقدامات لازم را در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور و پیشرفت در سایر حوزه‌ها انجام دهیم. وی تأکید کرد: آقایان به خوبی اشراف داشته باشند که تاریخ انقضای طرح مباحثی، چون سازش و مذاکره با امریکا به پایان رسیده و جمهوری اسلامی ایران در این راستا هیچ احساس نیازی ندارد.

برجام برایتان تجربه نشده که باز هم دم از مذاکره و سازش می‌زنید

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی نیز درباره طرح سازش با امریکا از سوی برخی چهره‌های سیاسی در کشورمان اظهار داشت: واقعاً برای بنده قابل تأمل است که این دست از آقایان که خود را علامه دهر و آگاه به مسائل سیاسی می‌دانند، امروز و در چنین وضعیتی چگونه پیشنهاد سازش با امریکا را مطرح می‌کنند. وی افزود: خیال این دست افراد در وضعیت اقتصادی امروز کشور به دلیل اینکه از نظر مالی در بهترین شرایط ممکن هستند راحت است، اما بهتر است نگاهی به وضعیت امروز ملت که به دلیل گوش دادن به اوامر امریکا صورت گرفته است، بیندازند. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: آقایان برجام برایتان تجربه نشده، بازهم دم از مذاکره و سازش می‌زنید، واقعاً تأسفبار است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: رهبری بار‌ها در بیانات خود تأکید کردند که امریکا قابل اعتماد نیست که حقاً بجا و شایسته است، از این رو یادگاری نوشتن بر دیوار دولتمردان امریکایی قطعاً دستاوردی برای ما نخواهد داشت. وی تأکید کرد: بهتر است با نیم‌نگاهی به تجربه برجام براساس داشته‌ها و نداشته‌های خود راهبرد‌ها و رویکرد‌های مدنظر مردم و حاکمیت را در نظام جمهوری اسلامی ایران پیاده و عملیاتی کنیم و به فکر نشستن بر پای میز مشترک با امریکایی‌ها و سازش با آن‌ها نباشیم که هیچ چیزی عایدمان نخواهد شد. در همان مقطعی که مذاکرات برجام در حال انجام بود، تیم مذاکره کننده کشورمان نیز بسیاری از نظرات خیرخواهانه و دلسوزانه کارشناسان را حائز توجه نمی‌دانست و با مشورت پذیری حداقلی برجام را تنظیم و امضا کرد و امروز انتظار آن است که نقطه نظرات دلسوزانه را درباره مذاکرات مجدد در حوزه‌های محل مناقشه با غرب مورد توجه قرار داده و حتی در پذیرش عضویت کشور در کنوانسیون بین‌المللی نیز پیامد‌های حقوقی، سیاسی و امنیتی ناشی از آن را مورد مداقه قرار دهد تا هزینه‌های مشابه برجام را جامعه و کشور تجربه نکنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار