کد خبر: 936457
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
ریزش دوباره 4200 واحدی شاخص کل بورس تهران
به دنبال عقبگرد ۳۹۱۸ واحدی شاخص کل بورس ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از ۶۰۴ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲ میلیارد و ۸۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۲۷ هزار و ۱۳۰ نوبت داد و ستد بود.
هادی غلامحسینی
به دنبال عقبگرد ۳۹۱۸ واحدی شاخص کل بورس ارزش کل معاملات بورس تهران در حالی به بیش از ۶۰۴ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۲ میلیارد و ۸۳ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۲۷ هزار و ۱۳۰ نوبت داد و ستد بود. در این بین، افزایش صف‌های فروش به دلیل عطش نقدینگی و چشم‌انداز مبهم اقتصاد در بازار سرمایه رخ نمایی کرد.
بر اساس معاملات روز گذشته شاخص کل بورس با کاهش تقریباً ۴۲۰۰ واحدی با قرار گرفتن در کانال ۱۵۹ هزار واحدی قرار گرفت.
کارشناسان معتقدند فاکتورهایی، چون جهش پیوسته و توقف ناپذیر نقدینگی، ابهام در قیمت انواع ارز رسمی، حواله‌ای، نیمایی و بازارآزاد و تسعیر اعمالی در صورت‌های مالی بنگاه ها، کاهش بهای جهانی نفت، نامشخص بودن تأثیر تحریم‌ها بر فعالیت شرکت‌های بورسی، ابهام در نرخ محصولات شرکت‌هایی، چون خودرو، تغییرات تبعی حاصله از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در بخش دولت و عمومی، عرضه‌های اولیه، شرایط جدید توقف و بازگشایی نماد‌ها در فرایند افزایش سرمایه، نحوه تنظیم و تصویب بودجه سال ۹۸، گزارش‌های ناامیدکننده شش ماهه شرکت‌ها، سر‌نوشت نامعلوم خطوط مالی وعده داده شده از سوی اروپا و لوایح FATF وضعیت مبهمی را در بازار سرمایه رقم زده‌است.
در این میان همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه نیز روز گذشته با اشاره به سیاست‌های انقباضی پولی به نوعی عطش نقدینگی را یکی از دلایل افت این روز‌های بازار سرمایه معرفی کرد.
همانطور که اشاره شد تحلیلی هم وجود دارد مبنی براینکه با افزایش شاخص قیمت در بخش واردات، تولید‌کننده، مصرف‌کننده، عمده‌فروشی و حتی صادرکنندگان در کل اقتصاد با پدیده کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی روبه‌رو شده‌است، این در شرایطی است که حجم نقدینگی در اقتصاد نیز بسیار افزایش یافته‌است و به حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است، با این حال توزیع ناعادلانه نقدینگی انباشت ثروت در اختیار گروه‌هایی، دردسر‌هایی خلق کرده‌است، به‌طور‌ی که دارندگان منابع بزرگ مانند نهاد‌های پولی و مالی، این روز‌ها گاهی به قدرتنمایی در بازار سرمایه دست می‌زنند.

رصد رفتار نهاد‌های مالی
گفتنی است که تعداد نهاد‌های مالی که از سازمان بورس کسب مجوز کرده‌اند، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است و حال آنکه منابع قابل‌ملاحظه‌ای در اختیار برخی از این نهاد‌ها است و گاهی به شکل پیچیده‌ای در بازار سرمایه سیاسی‌کاری یا قدرتنمایی‌هایی صورت می‌گیرد، در آینده رسانه‌ها باید در این حوزه ورود جدی‌تری داشته باشند، زیرا در خلال این قدرتنمایی‌ها زیان‌های قابل ملاحظه‌ای متوجه برخی از سهامداران می‌شودو اعتماد بازار سرمایه زیر رادیکال می‌رود. باید توجه داشت که با تعیین‌تکلیف وزارتخانه‌هایی، چون اقتصاد و کار گفته می‌شود نهاد‌های مالی وپولی ذیل این مجموعه‌ها با توجه به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان دچار دگرگونی‌هایی خواهد شد که برخی از جریان‌ها تلاش دارند با قدرتنمایی‌هایی در بازار سرمایه نظر وزرا را برای معرفی و انتصاب مهره‌های خود در مجموعه شرکت‌ها و هلدینگ‌ها جلب کنند.
در هر حال، حال و روز بازار سرمایه چندان خوب نیست و از آنجایی که انتظار می‌رود غربی‌ها وضعیت این روز‌های بازارسرمایه را به تحریم ارتباط دهند، مجموعه نهاد‌های پولی و مالی باید به گونه‌ای در بازار سرمایه عمل کنند که وضعیت بازار روند طبیعی و نرمال داشته باشد به ویژه آنکه با توجه به حجم نقدینگی بالا در کشور بازار سرمایه می‌تواند پذیرای نقدینگی باشد.

ادامه موج بی‌اعتمادی به بازار سرمایه
در همین رابطه نادر جزایری مدیرعامل کارگزاری بهین‌پویا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، وضعیت کنونی بازار سرمایه را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: افزایش نرخ حمل و نقل در بسیاری از صنایع تولیدی کشور باعث اثرگذاری بر شاخص‌های بازار سرمایه شده‌است.
کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود شنبه یا یک‌شنبه وضعیت خودرویی‌ها تعیین تکلیف شود. این اخبار و شایعات و بی‌خبری از اتفاقات اگر ادامه پیدا کند بازار را تخریب می‌کند.
وی تأکید کرد: این موضوع که در یک ساعت شاخص کل ۳ هزار واحد افت پیدا کند، خبر خوبی نیست و حجم معاملات هم به گونه‌ای نیست که بتوان گفت: بازار را جمع کردند.
جزایری ادامه داد: ضرورت دارد تا دستگاه‌های نظارتی خصوصاً سازمان بورس به گونه‌ای رفتار کنند تا اعتماد دوباره به بازار بازگردد تا پیش از ارائه گزارش‌های سه ماهه در بازار یک گپ اطلاعاتی وجود دارد که بی‌اعتمادی را به دنبال خواهد داشت و باعث خواهد شد تا بازار تا آخر هفته منفی‌تر شود. وی افزود: هم اکنون یکسری کف‌های مقاومتی، شاخص‌ها را شکسته و اگر این اتفاق به صورت مداوم ادامه پیدا کند، شاهد صف فروش‌های سنگینی خواهیم بود. هم اکنون شاهد صف‌های طولانی برای لیدر بازار یعنی بانکی‌ها هستیم.
وی ادامه داد: در شرایط حال حاضر بازار، بی‌اعتمادی بدترین سم است.
کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه آیا تحریم‌ها از نظر صادرات تأثیر منفی خود را می‌گذارد یا خیر افزود: به هر حال تحریم‌ها اثر خودش را نشان می‌دهد؛ بازاری که از نظر تبلیغاتی و گردش نقدینگی بتوان روی آن حساب کرد درحال حاضر فقط بورس است و اگر این بازار را نیز خراب کنند، دیگر تمام است. مدیرعامل کارگزاری بهین پویا در خاتمه افزود: اگر شما شاخص‌ها را در روز ۱۳، ۱۴ آبان و روز‌های مورد بحث حوالی تحریم‌ها نگاه کنید، خواهید دید که هیچ افتی نداشتند و حتی مثبت هم شدند و اگر این شرایط را نگه دارند می‌توان به آینده امیدوارتر بود وگرنه اگر بخواهد پایین برود و بازار مدام اصلاح شود، این امر به ضرر بازار سرمایه تمام خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار