کد خبر: 931908
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
۳۰ هزار زائر خارجی اربعین از مرز‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، خوزستان و گیلان وارد ایران شدند تا به خیل راهپیمایی‌کنندگان بپیوندند
محمدرضا سورى
با وجود اینکه کمتر از ۱۰ روز تا آغاز راهپیمایی اربعین حسینی باقی نمانده است، آمار‌ها نشان می‌دهد علاوه بر سیل عاشقان حسینی در کشور، علاقه‌مندان به این شهید مظلوم از سایر کشور‌های همسایه ازجمله پاکستان، ترکیه و اروپا با ورود به داخل کشورمان به این سیل عظیم جمعیت پیوسته تا همانند سال‌های گذشته حماسه‌ای با شکوه بیافرینند. گزارش‌ها از سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و خوزستان و گیلان حکایت از آن دارد که تا کنون حدود ۳۰ هزار نفر از طریق مرز‌های این استان‌ها وارد کشور شده‌اند و در حال حاضر در حال عبور از مرز مهران هستند. در حالی که طوفان شدید شب گذشته در مهران باعث شکسته شدن درختان، آبگرفتگی معابر، فرو ریختن دیوار برخی منازل و خسارت به ماشین شهروندان و زوار شد، اما این مهم هیچ خللی در رفت‌وآمد آن‌ها ایجاد نکرده است و هر لحظه بر صفوف به هم پیوسته عاشقان حسینی که در حال عبور از مرز مهران هستند، افزوده می‌شود.

هر ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی صد‌هاهزار نفر از عاشقان حسینی از گوشه وکنار ایران در این مراسم با شکوه حضور پیدا می‌کنند. این مهم موجب شده تا علاوه بر زائران ایرانی کشور‌های هسایه و حتی اروپایی نیز که بعضاً مسلمان هم نیستند در این مراسم سوگواری حضور پیدا کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر تعداد قابل توجهی از زائران پاکستانی با عبور از مرز میرجاوه در حال حرکت به سوی مرز مهران هستند. این در حالی است که خبر‌های دیگر حاکی از آن است که زوارانی از کشور‌های پاکستان، ترکیه، فرانسه وآسیای میانه با عبور از مرز‌های سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان‌غربی، خوزستان و گیلان در حال گذر از مرز مهران هستند. در حالی که طوفان و بارندگی دوشنبه شب در مهران باعث شکسته شدن درختان، آبگرفتگی معابر، فرو ریختن دیوار برخی منازل و خسارت به ماشین‌های شهروندان و زوار و حتی زخمی شدن تعدادی از آن‌ها شد، با این حال خدمات ویژه در زمینه رفع مشکلات و امدادرسانی به موقع به زوار موجب شد تا اوضاع به حالت عادی بازگردد.

عبور زوارخارجی از مرز‌های شرقی، غربی و جنوبی
اولین گروه از زوار خارجی که امسال وارد ایران شدند مسلمانان پاکستانی بودند که چند روز قبل از طریق مرز میرجاوه وارد استان سیستان و بلوچستان شده و مورد استقبال گرم مردم و مسئولان استانی قرار گرفتند. دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در این خصوص می‌گوید: «۱۴ هزار و ۵۰۰ زائر پاکستانی اربعین از ۲۱ مهر تا کنون از مرز میرجاوه وارد این استان شدند.» رضا بختیاری با بیان اینکه فعالیت این ستاد برای خدمات‌رسانی از ۲۱ مهر آغاز شده است و تا هفتم آبان ماه ادامه دارد، می‌افزاید: «امسال علاوه بر میرجاوه سه مکان در زاهدان برای پذیرایی و ارائه خدمات به زائران پاکستانی پیش‌بینی شده است.» علاوه بر مرز‌های شرقی کشور این بار خبر‌ها حاکی از آن است که در چند روز گذشته مرز‌های غربی کشور از جمله آذربایجان غربی پذیرای زائرانی از اروپاست. امسال نیز تا کنون ۲ هزار زائر خارجی اباعبدالله الحسین (ع) از مرز بازرگان در شمال آذربایجان غربی وارد کشور شده و قرار است پس از گذر از استان کردستان و کرمانشاه از مرز مهران به کشور عراق سفر می‌کنند تا در بزرگ‌ترین رویداد زیارتی جهان در اربعین حسینی شرکت کنند. در این میان استان خوزستان نیز از این لحاظ وضعیت مشابهی دارد. مسئول هماهنگی موکب مرکزی شهرستان اندیمشک در تأیید این موضوع می‌گوید: «تا کنون ۱۰۰ زائر اربعین اهل کشور ترکیه وارد اندیمشک شد‌ه‌اند.» بهمن پاپی می‌افزاید: «عصر دیروز یک کاروان اهل کشور ترکیه با دو دستگاه اتوبوس وارد شهرستان شدند و با حضور در مقبره شهدای گمنام اندیمشک به سوی زیارت حرم‌های متبرک اهل بیت (ع) گام برداشتند و سپس رهسپار عتبات عالیات شدند.» علاوه بر این روز یک‌شنبه ۱۵ دستگاه اتوبوس حامل زوار اتباع کشور جمهوری آذربایجان در اندیمشک پذیرایی شدند. فرماندار اندیمشک در این خصوص می‌گوید: «شش زائر فرانسوی و ۱۴۵ زائر از کشور افغانستان در اندیمشک پذیرایی شدند.» پیمان جهانگیری با اشاره به حضور ۱۵دستگاه اتوبوس حامل اتباع کشور جمهوری آذربایجان می‌افزاید: «شهرستان اندیمشک به عنوان دروازه ورودی خوزستان و اولین توقف‌گاه زائران در استان خوزستان آمادگی کامل برای استقبال، اسکان، پذیرایی و ارائه خدمات به زوار اربعین حسینی (ع) را دارد.» پس از این استان‌ها نوبت به گیلان می‌رسد که این روز‌ها پذیرای زوار اربعین حسینی است. این مهم موجب شد تا کنون ۱۱هزار زائر اربعین حسینی از کشور‌های حوزه قفقاز وارد شهرستان مرزی آستارا شوند.

مدیر پایانه مرزی آستارا در این خصوص می‌گوید: «تاکنون ۱۱ هزار زائر خارجی اربعین حسینی از کشور‌های روسیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان از طریق پایانه مرزی آستارا وارد جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.» جلال دیانسایی می‌افزاید: «این تعداد زائر در قالب ۱۹۴ دستگاه اتوبوس، هشت دستگاه مینی‌بوس و ۷۶ سواری وارد شهرستان مرزی آستارا در استان گیلان شدند و مورد استقبال و پذیرایی از سوی مسئولان ستاد اربعین آستارا قرار گرفتند.» وی با بیان اینکه از این تعداد ۹۹۵ نفر پیاده و مابقی از طریق خودرو وارد کشور شده‌اند، ادامه می‌دهد: «برای زائران خارجی اربعین حسینی ورودی به آستارا دو موکب و ۱۷غرفه تدارک دیده شده است.»

اسکان تمامی زائران در مواکب پس از بارندگی‌ها
همانطور که هواشناسی پیش‌بینی کرده بود بارش باران در استان‌های ایلام و خوزستان موجب شد تا مشکلاتی برای زوار اربعین پیش بیایید، اما از آنجا که تمامی امکانات برای اینگونه مواقع آماده است لذا این مهم موجب شده تا خدمات ویژه‌ای به آن‌ها ارائه شود. رئیس کمیته مشارکت‌ها، اسکان و پشتیبانی ستاد اربعین خوزستان در شلمچه در این خصوص می‌گوید: «با آغاز بارندگی‌ها کار اسکان تمامی زائران در مسیر منتهی به شلمچه در مواکب انجام شد.» مکی یازع با اشاره به ظرفیت اسکان ایجاد شده به میزان ۱۰۰ هزار نفر در طول شبانه‌روز می‌افزاید: «با اتمام بارندگی زائران پس از صرف صبحانه راهی کربلای معلی شدند.» به گفته وی، برای اسکان و کمک به زائران هیچگونه مشکل یا کمبودی وجود ندارد و تمامی مواکب و ظرفیت‌های ایجاد شده پاسخگوی نیاز زائران است.

آغاز رفت وآمد از مرز مهران
با وجود اینکه بارندگی در استان‌های خوزستان و ایلام موجب بروز مشکلاتی شد، اما خدمات‌رسانی خوب سبب شد تا چند ساعت پس از بارش‌ها رفت وآمد‌ها به حالت عادی بازگردد. فرماندار مهران در این خصوص می‌گوید: «بعد از وقوع حادثه طوفان که در مهران رخ داد، بلافاصله اقدامات لازم توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان و مردم انجام گرفت همچنین تردد زوار دچار وقفه و خسارتی هم به مواکب وارد شد.» نظام ملکشاهی می‌افزاید: «در ساعت وقوع حادثه بلافاصله مردم مهران و استان در منازل خود را به روی سکونت زائران باز کردند و تمام زائران در مدارس، مساجد و اماکن ورزشی اسکان داده شدند.» به گفته وی، هم اکنون مشکل خاصی برای تردد زوار در مرز وجود ندارد تردد به صورت روان در حال انجام است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار