کد خبر: 928642
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
خبرها حاکی از این موضوع است که بازار محصولات کشاورزی دستخوش نوسانات زیادی شده به‌صورتی‌که قیمت محصولاتی نظیر گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است
جوان آ‌نلاین: خبرها حاکی از این موضوع است که بازار محصولات کشاورزی دستخوش نوسانات زیادی شده به‌صورتی‌که قیمت محصولاتی نظیر گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، با این حال مسوولان حوزه جهاد کشاورزی اصرار دارند تا اوضاع را آرام نشان دهند و بگویند همه چیز تحت کنترل آن‌هاست اما واقعیت کف بازار چیز دیگری می‌گوید، نگرانی از رشد بیشتر قیمت‌ها باعث شده حتی کالاهای مشتق از این محصولات نظیر رب‌گوجه هم جهش قیمت چهاربرابری داشته باشد.

حرف تا عمل فاصله زیادی دارد یا حداقل در کشور ما این‌گونه است، در هفته‌های اخیر وضعیت نابسامانی حتی در بازار محصولات کشاورزی -که تماماً با امکانات داخلی تولید می‌شود- به‌وجود آمده و همانند بورس قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند و متاسفانه این تغییرات به سمت کاهش نیست بلکه در مسیر رشد قرار دارد، رشد قیمتی که می‌تواند با تغییر رژیم تغذیه‌ای مردم، علاوه‌بر روح و روان آن‌ها با سلامتی جسمی‌شان هم بازی کند.

وعده‌هایی که حال بازار را بدتر کرد
آقای محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سهم ارز و دلار در اقتصاد ما بسیار محدود است، اظهار داشت: «ذخایر کالاهای اساسی به وفور وجود دارد و مشکلی برای تأمین نیازهای اساسی نداریم و ارز فقط روی برخی از کالاها تأثیر گذاشته است.»
او با بیان اینکه برای مصرف یک سال گندم در سیلوهای داخل کشور وجود دارد، گفته است: «ذخایر کالاهای اساسی بسیار مطلوب است و مشکلی برای تأمین نیازهای اساسی نداریم.»
حجتی با بیان اینکه قیمت‌ها افزایش یافته است، ادامه داد: «آنچه در سفره مردم است شامل لبنیات، گوشت، نان و دیگر کالاهای اساسی بدون هیچ مشکلی تأمین می‌شود. در‌حال‌حاضر برای مصرف یک سال گندم در سیلوهای داخل کشور وجود دارد و حتی برای تأمین نیاز سال‌های بعد نیز برای تأمین کالاهای اساسی کمبودی نخواهیم داشت. ارز دولتی ۴۲۰۰‌تومانی برای تأمین دارو، کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها تأمین شده است و ارز به وفور در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.»

برای مقابله با مشکلات اقتصادی راهکار داریم
حجتی ادامه داد: انواع راهکارها برای مقابله با شرایط اقتصادی موجود پیدا شده است و در صورت افزایش فشارها مسیر باز است و با مشکلی مواجه نخواهیم شد. وضعیت حال حاضر نتیجه جنگ روانی فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه است و در تأمین کالاهای اساسی کوچک‌ترین کمبودی وجود ندارد. گرچه هیچ کمبود و مشکلی در تأمین کالاهای مورد نیاز نداریم اما نقاط ضعفی برای مقابله با این شرایط داشتیم و در حال رفع این مشکلات هستیم و رفع این مشکلات زمان طولانی نخواهد برد.

جنگ روانی 
حجتی معتقد است: شرایطی که امروز با آن مواجه هستیم بیشتر از آنکه واقعی و اقتصادی باشد جنگ روانی و فشار رسانه‌ای است. برخی کشاورزها که دوست و همکار بودند تحت‌تأثیر این فشارهای روانی قرار گرفتند که این موضوع در حال رفع‌ است. ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی بسیار خوبی در کشور وجود دارد و امروز ۴۰میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم و صادرات نفتی نیز حتی از سال‌96 نیز بیشتر است ما مشکل آن چنانی نداریم و خودمان به خودمان بد می‌کنیم. او گفت: بر اساس آمارها،‌ میزان واردات نیازهای اساسی ۴۰ تا ۵۰‌میلیارد دلار بیشتر نبوده است، بنابراین باید با پشتیبانی یکدیگر، حمایت مردم و تدبیر مسوولان این دوره را به خوبی پشت سر بگذاریم. دشمنان خارجی همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را در جهان و در عرصه بین‌الملل به کار گرفتند و اگر ما در دام جنگ روانی آن‌ها گرفتار نشویم مشکلی برای عبور از این بحران نخواهیم داشت. مشکلات اقتصادی آن طور که در فضاهای مجازی و رسانه‌های بیگانه جلوه می‌دهند نیست؛ بنیه اقتصادی کشور فوق‌العاده قوی‌تر از هر زمان دیگر است ما باید خودمان را باور کنیم و توانمندی‌های کشور را بشناسیم.

سیب‌زمینی: ‌5500 
آن قدر حرف‌های وزیر جهاد کشاورزی باعث آرامش خاطر بازار محصولات کشاورزی شد که فردای مصاحبه آقای وزیر قیمت‌ها رشد کرد. قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در بازار به حدود 4000تومان تا 5500تومان و در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به 3000‌تومان تا 3400‌تومان رسید و رکوردی بی‌سابقه را از خود به جای گذاشت. افزایش نرخ دلار در ماه‌های گذشته باعث شده است که صادرات محصولات مختلف از جمله مواد خام افزایش 
چند برابری را تجربه کند و صادرات آن‌ها صرفه اقتصادی برای افراد داشته باشد.
برای اعلام دقیق میزان صادرات سیب‌زمینی به تارنمای گمرک جمهوری اسلامی ایران مراجعه شد اما این سایت از ارائه آمار جزئیات صادرات و واردات اقلام مختلف خودداری کرده است و بخش‌های مرتبط با این آمار قابل استفاده نیست. بنابراین گزارش قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در ماه‌های گذشته 1200تومان تا 2500تومان قیمت داشت.

تولید 120‌میلیون تنی و نایابی در بازار
آقای محمدعلی طهماسبی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده بود که «سالانه ۱۲۰‌میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید که موجب حرکت صنایع، تأمین ارز (صادرات محصولات) و ایجاد اشتغال می‌شود» این میزان تولید در کشور و نایاب شدن و گرانی بی‌سابقه برخی از محصولات پر مصرف خانواده‌ها تناقضات بی‌جوابی هستند که حتی مسکن وزیر هم نتوانست درد آن را کاهش دهد.
رشد قیمت ارز در رگ و ریشه کشور تأثیر گذاشته است و حالا وزیر کشاورزی به راحتی از افزایش قیمت محصولات کشاروزی و انبار کردن محصولات می‌گوید، این روش مدیریت دولت به بحران در معیشت خانواده‌ها منجر شده و جالب‌تر اینکه هیچکس از مردان دولت هم به روی خودشان نمی‌آورند که واقعیت با حرف‌هایی که آن‌ها می‌زنند فاصله زیادی دارد. بازار ملتهب امروز نیازمند مدیریت هدفمند و جدی است نه حرف‌های تکراری!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار