کد خبر: 928104
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
نرخ دلار در بازار آزاد مجدد سیر نگران کننده صعودی در پیش گرفت و به بیش از ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. در این حال رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از صادرکنندگانی که ارز صادراتی خود را به سامانه نیما عرضه نکرده اند، گفت: از ابتدای امسال تا ۲۳ شهریور حدود ۲۲.۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده که تاکنون تنها چهار میلیارد دلار آن به سامانه نیما تزریق شده است. وی وعده داد که سیاست‌های جدید ارزی در راه است.
 

به گزارش جوان آنلاین؛ روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: نرخ دلار در بازار آزاد مجدد سیر نگران کننده صعودی در پیش گرفت و به بیش از ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. در این حال رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از صادرکنندگانی که ارز صادراتی خود را به سامانه نیما عرضه نکرده اند، گفت: از ابتدای امسال تا ۲۳ شهریور حدود ۲۲.۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده که تاکنون تنها چهار میلیارد دلار آن به سامانه نیما تزریق شده است. وی وعده داد که سیاست‌های جدید ارزی در راه است.

دلار آزاد مجدد اوج گرفت
در شرایطی که به نظر می‌رسد رقابت دو بازار اسکناس ارز (بازار آزاد) و حواله ارز (سامانه نیما) برای علامت دهی قیمتی، عملاً به نفع بازار آزاد در جریان است، دیروز این بازار شاهد سیر صعودی قیمت ارز بود. به گزارش شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز تهران، قیمت دلار دیروز بعد از ظهر به بیش از ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان هم رسید. یورو نیز ۱۸ هزار تومان را رد کرد و تا ۱۸ هزار و ۷۴۰ تومان خرید و فروش شد.


انتقاد همتی از عرضه قطره چکانی ارز صادرکنندگان به سامانه نیما
در این حال، رئیس کل بانک مرکزی از برخی صادرکنندگان بابت عرضه نکردن ارز صادراتی خود به سامانه نیما انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، عبدالناصر همتی، پس از حضور در نشست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: دولت تاکنون ۱۳ میلیارد تومان ارز دولتی برای تامین کالا‌های اساسی و ضروری تخصیص داده است. وی با بیان این که صادرات غیرنفتی منبع عمده تامین کننده بازار ثانویه و سامانه نیماست، افزود: تا ۲۳ شهریور حدود ۲۲.۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که ارز حاصل از آن باید به چرخه اقتصاد کشور بازگردد. با این حال، از ابتدای امسال حدود ۳.۸ میلیارد دلار ارز صادرکنندگان به سامانه نیما عرضه شده که بیش از ۸۰ درصد آن توسط شرکت‌های پتروشیمی بوده است. همتی گفت: بخشنامه‌ای برای دریافت تعهد از صادرکنندگان ابلاغ شده و همه تلاش دولت این است که با وجود فشاری که دولت آمریکا برای محدود کردن منابع درآمدی کشور اعمال می‌کند، راه‌های مختلفی از سوی وزارت نفت و بانک مرکزی پیگیری شود تا تاثیری بر درآمد‌های ارزی نداشته باشد.


بهبود ذخایر ارزی کشور
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه میزان ذخایر ارزی کشور را خوب توصیف کرد که همچنان تقویت می‌شود. همتی گفت: در دو ماه گذشته ذخایر ارزی کشور تقویت و سعی شده از طریق بانک‌ها و صرافی‌ها منابع مورد نیاز مردم که بیشتر نیاز‌های واقعی آن‌ها بوده تامین شود و با کمک مجلس و دو کمیسیون اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بتوان برنامه‌های اصلاحی را در زمینه ارزی پیش برد.


وی بیان کرد: در کنار سیاست‌های ارزی و حل مسائل ارزی کشور، کالا‌های اساسی، ضروری، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌ها تأمین می‌شود و بانک مرکزی درصدد اجرای برخی سیاست‌های پولی است تا بتواند بازار پول را سامان دهی کند. همتی، بازار ثانویه را برای کشور بسیار مهم دانست و گفت: بخش تجاری کشور در قالب این بازار تأمین می‌شود. وی تاکید کرد که بازار ثانویه باید تقویت شود البته گزارش‌هایی درباره حواشی این بازار به بانک مرکزی ارائه شده که در حال بررسی و پیگیری هستیم.


تصمیم‌های جدید ارزی در راه است
رئیس کل بانک مرکزی از تصمیم‌های جدید ارزی خبر داد و گفت: اگر در همین هفته تصمیم‌های جدید ارزی درباره بازار ثانویه در دولت نهایی شود، درباره آن اطلاع رسانی می‌شود تا این بازار با شفافیت بیشتری کار خود را ادامه دهد. همتی همچنین درباره تنظیم بازار کالا‌های اساسی گفت: دولت برای کنترل بازار و تأمین کالا‌های اساسی و ضروری ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد که رقم آن تاکنون ۱۳ میلیارد تومان بوده است. به تازگی نیز در جلسه شورای اقتصادی قوای سه‌گانه مصوب شد که از صندوق توسعه ملی منابعی برای کنترل بازار اختصاص یابد. به گفته وی، کالا‌های اساسی و ضروری مردم به اندازه کافی وارد شده و ذخایر کافی برای بیش از یک سال در کشور وجود دارد؛ مشکلی در بازار این کالا‌ها وجود ندارد با این حال مردم به تدریج نیاز خود را خریداری کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
تا وقتی جناب روحانی در نیویورک هستند عده ای وظیفه فشار از داخل وتسلیم در خارج را تا بالاترین حد انجام میدهند ؟؟؟
قاسم
|
Germany
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
واقعا کههههه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار