کد خبر: 1225974
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹

 جوان آنلاین: محمد ایمانی، فعال رسانه، در کانال تلگرامی خود نوشت:

نشانگر‌های خیره‌کننده
نفوذ فرا سرزمینی ایران

نشانگر "عمق راهبردی و فرا سرزمینی ایران"، فقط موشک‌ها و پهپاد‌هایی نیستند که از مسافت ۱۵۰۰ کیلومتری شلیک شدند، از پدافند چند لایه آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل گذشتند و در قلعه نظامی نواتیم فرود آمدند. (پایگاهی که اسکات ریتر، حفاظت شده‌تر از کاخ سفید و کرملین می‌داند).

نشانگر‌های دقیق‌تر این عمق فراسرزمینی:

تظاهرات ضد صهیونیستی است که پایتخت‌های غربی و دانشگاه‌های بزرگ آمریکا را با وجود سرکوب پلیس فرا گرفته است.

تجمعاتی است که در کشور‌های مختلف، برای تبریک به ایران به خاطر هدف قرار دادن به پایگاه‌های نظامی جنایتکاران صهیونیست شکل گرفت.

تصاویر امام خمینی (ره)، آیت الله خامنه‌ای و شهید سلیمانی است که از کشمیر و هند و پاکستان، تا کشور‌های مسلمان منطقه، و آفریقا و آمریکای لاتین، سر دست گرفته می‌شود.

پالایشگاه فرا سرزمینی است که مهندسان و فناوران ایرانی ۲۱ هزار کیلومتر دور تر، در ونزوئلا ساختند؛ ساخت ۴ کشتی به ارزش جمعا ۹۶۰ میلیون دلار است که هر یک توانایی حمل ۷۵۰ هزار بشکه نفت را داراند؛ و نیز کشت فراسرزمینی در وسعت یک میلیون هکتاری.

و...

یکی از این نشانگر ها، ساخت پروژه "اومااویا" به عنوان بزرگترین سد و نیروگاه در سریلانکاست؛ دو هزار کیلومتر دور‌تر از ایران. تامین ۱۲۰ مگاوات برق، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی، و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب، از جمله دستاورد‌های این اَبَر پروژه است.

در این پروژه ترکیبی کم نظیر، ضمن حفر تونل عمودی به طول ۶۱۸ متر، پوشش فلزی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به اجرا در آمده، و با وجود فشار شدید آب، نیروگاه در عمق ۷۵۰ متری زمین ساخته شده است.

در اهمیت کار، همین بس که دو شرکت ایتالیاییِ طرف همکاری سریلانکا، پس از اطلاع از جزئیات پروژه، در سال ۲۰۱۰ از انجام آن انصراف دادند. این، یکی از ۵۰ پروژه بزرگ آب و برق و فاضلاب است که مهندسان توانمند ایرانی، در ۲۰ کشور جهان به انجام رسانده و یا در حال اجرا هستند.

عمق راهبردی و فرا سرزمینی ایران، فقط موشک‌ها و پهپاد‌هایی نیستند که از مسافت ۱۵۰۰ کیلومتری شلیک شدند و ناظران را در حیرت و شگفتی فرو بردند.

ایران در نقطه مقابل این شلیک دوران ساز و اقتدار آفرین، قدرت سازندگی و آبادگری خود را به نمایش گذاشت و اگر همین دیپلماسی گسترش پیدا کند، نه تنها کمر تحریم‌ها را می‌شکند، بلکه فرصتی ذی قیمت برای رونق اقتصادی و نفوذ راهبردی در جهان خواهد بود، ان شاء الله.

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، اسرائیل
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار