کد خبر: 927222
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تأکید بر ضرورت توسعه «دیپلماسی اقتصادی» در شرایط جنگ اقتصادی، خواستار تعیین تکلیف سریع‌تر سفرای ایران در کشور‌های راهبردی از جمله چین و هند شد.
جوان آ‌نلاین: دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تأکید بر ضرورت توسعه «دیپلماسی اقتصادی» در شرایط جنگ اقتصادی، خواستار تعیین تکلیف سریع‌تر سفرای ایران در کشور‌های راهبردی از جمله چین و هند شد.

محمدجواد جمالی نوبندگان با اشاره به اهمیت موضوع «دیپلماسی اقتصادی» در شرایط جنگ اقتصادی دشمن، اظهار داشت: در چنین وضعیتی باید با شناسایی فرصت‌های جدید اقتصادی در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی، اثرات تحریم‌ها و تحرکات خصمانه دشمن را کاهش دهیم.

وی در خصوص تعیین نشدن سفرای ایران در برخی کشور‌های حساس به عنوان شرکای تجاری ایران از جمله چین و هند، گفت: ما در جریان تحریم‌ها با کشور‌هایی مانند چین و هند ارتباطات بسیار گسترده اقتصادی به ویژه نفتی داریم که این بسیار برای ما مهم است تا روابط دیپلماتیک ما نیز با این کشور‌ها در بالاترین سطح جریان داشته باشد.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ارتباط با دو کشور چین و هند، دو موضوع غیرمترقبه پیش آمد که باعث شده است تا امروز سفیر نداشته باشیم؛ در خصوص هند، از اواخر سال گذشته آقای انصاری سفیر سابق ایران در پی اصلاح ساختار وزارت خارجه به تهران منتقل و عهده‌دار مسئولیت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه شده است و در رابطه با چین نیز همه کار‌ها برای اعزام آقای عبدالناصر همتی به عنوان سفیر انجام شده بود، اما بعد از برکناری آقای سیف، وی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد بنابراین انتصاب ایشان به عنوان سفیر نیز منتفی شد.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه متأسفانه تعیین سفیر یک مکانیزم طولانی و سخت دارد، تصریح کرد: برای این منظور باید تائیدیه‌های مختلف از جمله تصویب در دولت و تائید رئیس‌جمهور نیز گرفته شود و همین مسئله باعث طولانی شدن روند انتخاب سفرای جدید شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به ضرورت تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر سفارتخانه‌های ایران در کشور‌های راهبردی، مکانیزم انتخاب سفرا و دیپلمات‌های ارشد باید طوری پیش برود که گزینه‌های همزمان در دست بررسی باشد و در کوتاه‌ترین زمان، روند جایگزینی انجام شود.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: حتماً باید سفارتخانه‌هایی که بدون سفیر اداره می‌شوند، هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند تا در شرایط جنگ اقتصادی بتوانیم مناسبات تجاری و دیپلماتیک خود را با کشور‌های همسو توسعه دهیم.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار