کد خبر: 927135
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
ادامه واکنش‌ها به تأیید قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در ورزش
تأیید قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان همچنان خبرساز است و در ورزش هم مانند دیگر بخش‌ها، مدیرانی که مشمول این قانون می‌شوند، کم‌کم باید برای تحویل دادن صندلی ریاست‌خود آماده شوند.
سعيد احمديان
تأیید قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان همچنان خبرساز است و در ورزش هم مانند دیگر بخش‌ها، مدیرانی که مشمول این قانون می‌شوند، کم‌کم باید برای تحویل دادن صندلی ریاست‌خود آماده شوند. البته در این بین برخی مدیران هم به‌رغم بازنشسته بودن به هر نحوی به دنبال گرفتن حکم ماندن هستند و گویا قصد تمکین به قانون را ندارند، طوری که چند روز پس از تأیید این قانون در شورای نگهبان، برخی برای ماندن به دنبال بالا بردن درصد جانباری خود هستند.

با ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان حالا چند روزی است که در ورزش همه نگاه‌ها به سمت وزارت ورزش چرخیده تا همان‌طور که وعده شده بود، مدیران ورزشی را که مشمول این قانون می‌شوند، خانه‌نشین کند. برخلاف اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس که مدعی شده بودند رؤسای فدراسیون‌ها مشمول این قانون نمی‌شوند، دیروز محمدشروین اسبقیان، مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها در وزارت ورزش اعلام کرد: بازنشستگی شامل حال رؤسای فدراسیون‌های ورزشی هم‌ می‌شود و هر زمان که این قانون به دست ما برسد، ظرف ۶۰ روز اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.» البته در این بین وزارت ورزشی‌ها با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند.

رؤسای بازنشسته استعفا بدهند
یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که وزارت ورزش در اجرایی کردن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با آن مواجه است، احتمال تعلیق ورزش به دلیل دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها در کنار گذاشتن رؤسای بازنشسته است، تهدیدی که برخلاف حاشیه‌سازی برخی مدیران بازنشسته جدی نیست و اجرا شدن این قانون باعث نمی‌شود خطری ورزش کشورمان را در میادین بین‌المللی تهدید کند. در همین راستا، گفته می‌شود قرار است رئیس فدراسیون‌هایی که بازنشسته هستند از سمت‌شان استعفا دهند تا خطر تعلیق هم منتفی شود.

در همین رابطه علی رغبتی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت حوزه ورزش در وزارت ورزش دیروز به خبرگزاری مهر گفت: «منع به کارگیری بازنشسته‌ها یک قانون است،  نه تصمیم فردی. بنابراین آن‌ها باید خودشان کنار بروند، نه اینکه ما اقدام به برکناری کنیم. بحث قوانین ملی مطرح است. رؤسای ما باید بدانند که رئیس فدراسیون بین‌المللی یک رشته نیستند. آن‌ها رئیس فدراسیون ملی هستند و باید از قوانین داخلی تبعیت کنند. این موضوع هم به هیچ عنوان دخالت محسوب نمی‌شود.»

رغبتی معتقد است با اجرای این قانون خطری ورزش را تهدید نمی‌کند: «سازمان‌های بین‌المللی ورزشی با بحث دخالت دولت که قوه مجریه به حساب می‌آید، مخالفت دارند،  اما هیچ مشکلی با قوه مقننه، قضائیه و تبعیت از دستگاه‌های ورزش از قوانین آن‌ها ندارند. قانونگذار قانونی مثل منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها هم قوه مقننه است و دولت مجری آن به حساب می‌آید.» مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی هم در پاسخ به این سؤال که آیا در صورت اجرای قانون بازنشستگی، فدراسیون‌های ورزشی ایران از سوی فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک تعلیق می‌شوند، دیروز به خبرگزاری میزان گفت: «این موضوع با توجه به اینکه قانون عمومی کشور است، هیچ مشکلی برای فدراسیون‌ها ایجاد نخواهد کرد. مسئولان بین‌المللی ورزش به قوانین کشور‌ها احترام می‌گذارند و معتقد هستند دولت تنها نباید در امور فدراسیون‌ها دخالت کند.»

اجازه سوءاستفاده از عنوان جانبازی داده نشود
در حالی برخی از مدیران بازنشسته در ورزش به دنبال بالا بردن درصد جانبازی‌شان برای ماندن هستند که این مسئله با واکنش نمایندگان مجلس روبه‌رو شده است.

در این خصوص دیروز امیر خجسته، نماینده مردم همدان از ارسال نامه مجلس برای سران قوا برای اجرای کامل قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و مقابله با سوءاستفاده برخی از مدیران برای بالا بردن درصد جانبازی‌شان خبر داد: «در این نامه به دنبال این هستیم که هشدار‌های لازم را برای اجرای هرچه سریع‌تر این قانون به تمامی نهاد‌ها و دستگاه‌ها بدهیم. همچنین اجازه نمی‌دهیم که برخی بخواهند قانون را دور بزنند، به طور مثال شنیده‌ایم برخی از مقامات با مراجعه به بنیاد شهید به دنبال افزایش درصد جانبازی خود هستند تا از این قانون مستثنا شوند. بنابراین ما خطاب به بنیاد شهید می‌گوییم که تحت فشار این افراد قرار نگیرند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار