کد خبر: 926942
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
روزنامه اعتماد روز گذشته تیتر و عکس صفحه یک خود را به محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی اختصاص داد و نوشت: شاید هیچ طیف و حزبی از اصلاح‌طلبان، گروهی به اندازه نهضت آزادی به «اصلاحات جامعه محور» اعتقاد و التزام نداشته باشد.
عبارت «اصلاح‌طلبان کلاسیک» عنوانی است که این روز‌ها از سوی جریان اصلاحات برای اعضای حزب مطرود امام یعنی نهضت آزادی به کار گرفته می‌شود تا با این واژه‌سازی‌های مجعول نزدیکی خود به آن‌ها را توجیه کنند. از این روست که برای نخستین بار یکی از اعضای این جریان مطرود به عضویت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در می‌آید و فراتر از آن توسلی طلبکارانه شرط می‌گذارد، چنانچه تحول ساختاری در این شورا اتفاق نیفتد، از شورا خارج خواهند شود!
اما نهضت آزادی دارای چه سابقه‌ای است و اساساً نسبت اصلاح‌طلبان با این طیف چیست؟ پاسخ به این سؤال را می‌توان در نامه محتشمی‌پور، وزیر کشور اصلاح‌طلب وقت در سال ۶۶ به امام و پاسخ آن حضرت به ایشان جست‌وجو کرد. در سی‌ام بهمن ماه ۱۳۶۶، سید علی‌اکبر محتشمی‌پور، وزیر وقت کشور نامه‌ای به همراه مواضع و اطلاعیه‌های نهضت آزادی را خدمت امام خمینی (ره) ارسال کرد. او با اشاره به عملکرد «نهضت آزادی» از ایشان در خصوص صلاحیت آنان برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی کسب تکلیف کرد. امام هم در پاسخی مشروح به وزیر کشور نوشت: «.. نهضت به‌اصطلاح آزادی صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند، و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌های دیگر، حتی منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است...»
گرچه برخلاف نهضت آزادی که همچنان بر همان مشی گذشته خود اصرار دارند، بسیاری از اصلاح‌طلبان از گذشته خود پشیمان شده و نوعی همذات پنداری با نهضت به اصطلاح آزادی پیدا کرده‌اند، اما از مدیرمسئولی که (الیاس حضرتی) از فرماندهان دوران دفاع مقدس بود و سوابق نهضت آزادی درباره دفاع مقدس را بهتر از هر کسی می‌داند، دور از انتظار بود که با رنگ و لعاب اصلاح‌طلبی این جریان مطرود امام را تبرئه کند. البته اگر از نگاه شما مخالفان امام، اصلاح‌طلب هستند، این را با صراحت اعلام کنید تا مرزبندی‌ها بیش از پیش آشکار شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار