کد خبر: 926711
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
فریدون حسن
دانش رایزنی و لابی‌گری در ورزش امروز یک توانایی فوق‌العاده مهم است که اگر کشوری از آن بی‌بهره باشد، هر چقدر هم در مسائل فنی پیشرفته باشد، نمی‌تواند موفقیت چندانی به دست آورد.
البته در کنار این هنر داشتن کرسی‌های مهم بین‌المللی نیز نکته قابل تأمل و مهمی است، اما باز هم قدرت رایزنی و لابی‌گری، حتی به داشتن سکو و حق رأی نیز می‌چربد. متأسفانه ورزش کشورمان طی تمام سال‌هایی که پشت سر گذاشته تقریباً از هر دوی این مهم بی‌بهره بوده است.
شاید در مقاطعی کوتاه با حضور در برخی مجامع بین‌المللی ورزشی توانسته باشیم برخی خواسته‌های خود را عملی کنیم، اما بدون تردید در بحث رایزنی و لابی‌گری کاملاً قافیه را به رقبای تا بن دندان مسلح خود در این خصوص باخته‌ایم. بحث تضییع حقوق ورزشکاران ایران در رشته‌های مختلف را شاید بتوان با داشتن کرسی و حق رأی در مجامع بین‌المللی ورزش به گونه‌ای حل و فصل کرد، اما وقتی پای دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و عدم حضور در برخی مسابقات ورزشی پیش می‌آید، آن وقت است که باید با رایزنی جلو رفت و این مسئله حضور چهره‌های سیاسی و مسئولان ارشد نظام چه در حوزه ورزش و چه در حوزه دیپلماسی را می‌طلبد.
شنیدن خبر دیدار‌های رئیس کمیته ملی المپیک با رئیس اتحادیه کشتی و رئیس کمیته بین‌المللی المپیک خوشحال‌کننده بود، اما امیدواریم این دیدار‌ها صرفاً برای خوش و بش کردن و رد و بدل کردن تعارفات معمول نباشد. این نگرانی بیشتر از آنجا ناشی می‌شود که قبل از این، ما فرصت‌های خوبی، چون دیدار با رئیس فیفا و حتی حضور او در کشورمان را به راحتی از دست داده‌ایم و با شلوغ‌بازی و حاشیه‌های بیهوده نتوانسته‌ایم، آنطور که باید از این موقعیت‌ها استفاده کنیم که اگر استفاده می‌کردیم حالا حداقل می‌توانستیم از حق میزبانی‌مان در برابر تیم‌های عربستانی دفاع کنیم.
کشتی به عنوان ورزش اول و مدال‌آور کشور مدت‌هاست با مشکلی جدی مواجه است. پایبندی به آرمان‌های نظام مسئله‌ای است که هم رسول خادم به عنوان ریاست فدراسیون کشتی به آن پایبند و معتقد است و هم ورزشکاران و مربیان، اما لابی‌گری‌ها و شیطنت‌های دشمنان ایران امروز کار را به جایی رسانده که مسئله از موضوعی صرفاً ورزشی خارجی شده است. بنابراین مسئولان ارشد باید پا پیش بگذارند و مشکل را با رایزنی و لابی‌گری قوی‌تر از آنچه رقبا انجام می‌دهند، حل و فصل کنند.
مدت‌هاست رسول خادم خواستار این حرکت است و حالا صالحی‌امیری این کار را انجام می‌دهد، فقط همانطور که گفتیم امیدواریم دیدار‌های او با لالوویچ و باخ، دیدار‌هایی کاملاً فنی و با هدف گشایش کار و گره‌ای انجام شده باشد که امروز کشتی با آن روبه‌رو است. البته به این موضوع هم باید توجه داشت که صالحی‌امیری به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک، نه تنها حامی کشتی که حامی تمام رشته‌های المپیکی و مدال‌آور است، چراکه مشکلی که امروز کشتی با آن دست به گریبان است در رویداد‌های بین‌المللی آینده از جمله المپیک و مسابقات جهانی به طور حتم برای بقیه رشته‌ها نیز پیش خواهد آمد. بنابراین رئیس کمیته ملی المپیک باید از فرصت پیش‌آمده به بهترین شکل ممکن استفاده کند. دعوت از دو چهره تأثیرگذار ورزش جهان به ایران اقدامی در خور و شایسته است. اقدامی که امید آن می‌رود با رایزنی خوب در دیدار‌های اول و لابی‌گری بهتر در زمان حضور لالوویچ و باخ در ایران در نهایت به سود ورزش، ورزشکاران و مربیان زحمتکش کشورمان بینجامد و دیگر هیچ مربی و ورزشکاری نگران قرعه انتخابی خود نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار