با وجود اینکه کمتر از ۱۰ روز تا بازگشایی مدارس در استانهای مختلف کشور باقی نمانده است، اما هنوز برخی مدارس با کمبودهای بسیاری مواجه هستند که این مهم نشان میدهد امسال نیز باید شاهد برخی کمبودها در مدارس باشیم. درحالی که زنگ خطر کمبود مدارس و معلم در استانهای مختلفی از جمله سیستانوبلوچستان، کردستان و خوزستان از چند سال قبل به صدا درآمده است، اینبار خبرها از استان قم حاکی از آن است که آموزش و پرورش این استان در آستانه بازگشایی مدارس از کمبود ۱۰۰ مدرسه و ۱۵۰۰ معلم رنج میبرد که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیاز است دراین خصوص کاری انجام گیرد.
استان قم با دارا بودن ۲۵۰ هزار دانشآموز و ۱۴۰۰ واحد آموزشی از جمله استانهایی در کشور به شمار میرود که درحال حاضر از لحاظ امکانات آموزشی در حد متوسط رو به پایین است. این درحالی است که به گفته مسئولان آموزش و پرورش این استان امکانات کم آموزشی درآن سبب شده است درمیان سایر استانهای کشور از رتبه پایینتری برخوردار باشد؛ موضوعی که به رغم آنکه سعی شده است در این سالها با احداث ۱۴۹ مدرسه تا حدودی این کمبود رفع شود، اما همچنان این معضل پابرجاست که درصورت بیتوجهی به این مهم و با توجه به افزایش نسبی دانشآموزان در این استان طی سالهای آینده احتمال بروز بحران در سیستم آموزشی قم در سالهای آینده دور از انتظار نیست.
کمبود معلم و مدرسه درقم
درحال حاضر قم از نظر گستردگی فضای آموزشی آخرین استان کشور بوده و نسبت به فضای آموزشی دارای بیشترین تعداد دانشآموز در کشور است، این درشرایطی است که در طول این سالها سعی شده تا این ظرفیت افزایش پیدا کند و تعداد مدارس ساخته شده در این استان به ۱۴۹ مدرسه برسد. مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اینکه مهمترین کمبودها در زمینه فضای آموزشی و کلاسهای درس است به «جوان» میگوید: «با توجه به اینکه در سالهای اخیر تعداد دانشآموزان در تمامی مقاطع آموزش و پرورش قم رو به فزونی گذاشته، اما از لحاظ افزایش مکانهای آموزشی و نوسازی آن گام مؤثری برداشته نشده است، این درحالی است که از لحاظ کادر آموزشی نیز به شدت در مضیقه هستیم که نیاز است هرچه زودتر رفع شود.»
حمیدرضا شیخ الاسلام با اشاره به مشکلات در زمینه احداث مدارس در استان قم میافزاید: «کمبود زمین با کاربری آموزشی در بخشی از شهر قم یکی از مشکلات برای احداث مدارس در این شهر است، امید داریم زمینها با کاربری آموزشی در اختیار اداره کل آموزش و پرورش استان قم قرار گیرد. نیمی از احداث مدارس در استان قم در وضعیت کنونی توسط خیران از سراسر کشور صورت میگیرد.»وی با اشاره به احداث و مقاومسازی مدارس در استان قم ادامه میدهد: «در چند سال اخیر ۱۴۹ مدرسه در استان احداث و مقاومسازی شد. این اقدامات عمرانی در مناطق مختلف استان قم از جمله مناطق محروم و مناطق روستایی همچون خلجستان و دستجرد انجام گرفت.»
این اظهارات درحالی بیان میشود که هزینه ساختوساز مدارس طی ماههای اخیر افزایش پیدا کرده و این مسئله کار را برای خیران و آموزش و پرورش برای احداث مدارس سختتر کرده است. طبق برآورد در سال ۱۴۰۴ تعداد دانشآموزان استان قم به ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار دانشآموز میرسد که اگر همچون سالهای اخیر خیران مدرسهساز بتوانند دراین زمینه گامهای خوبی بردارند امید میرود مشکلات دراین زمینه کمتر شود. مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اینکه ۲۲۵ هزار دانشآموز در سطح استان قم داریم، میگوید: «از مجموع ۲۲۵ هزار دانشآموز در سطح استان قم ۲۰۰ هزار دانشآموز مربوط به شهر قم هستند.»
شیخ الاسلام با بیان اینکه از لحاظ کادر آموزشی دچار کمبودهای بسیاری هستیم، میافزاید: «در سطح استان قم ۱۴ هزار و ۹۶۰ معلم داریم که از این تعداد ۸۰۴۰ معلم بازنشسته میشوند.» وی با اشاره به اینکه ۱۲۵ هزار نفر از دانشآموزان استان قم در دوره ابتدایی تحصیل میکنند که نیاز به برخی امکانات دارند، ادامه میدهد: «به همین دلیل درصدد هستیم امکانات مورد نیاز مدارس را در سطح استان برای دانشآموزان فراهم کنیم، به طوری که در سال جاری بیش از ۲۸۰ مدرسه تحت پوشش سرانه خاص قرارگرفتهاند که از این تعداد ۵۰ مدرسه جزء مدارس خاص و کم برخوردار بودند که سرانه خاص به آنها تعلق یافت.»
وی با اشاره به اینکه در روستاها دارای دانشآموزان مستعد و باهوشی هستیم، میگوید: «سعی بر این است که مدیران مدارس در راستای شناسایی دانشآموزان موفق در مناطق روستایی ورود پیدا کرده و آنها را به آموزش و پرورش استان معرفی کنند.»مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اینکه کمبود نواحی و مناطق در استان قم یکی از مشکلات آموزش و پرورش استان است و تا به امروز موفق به حل ۲۰ درصد مشکلات شدهایم، میافزاید: «این در حالی است که کمبود نیروی انسانی در سه دوره آموزشی در سطح استان قم داریم که دراین زمینه در دوره متوسطه اول با بحران مواجه هستیم.» وی همچنین با اشاره به اینکه با کمبود معلمان زن در سطح استان قم مواجه هستیم، بیان میکند: «این معلمان بههیچعنوان حاضر به تدریس در نوبت دوم نیستند و این مسئله یکی از دغدغههای اداره آموزش و پرورش استان است.»