کد خبر: 924810
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
رئيس قوه قضائيه:
جهت پیشگیرانه برخورد‌های قضایی مشخص است، اما مشکلات اقتصادی با برخورد‌های صرفاً قضایی حل نمی‌شود. وقتی بستر اقتصادی نادرست باشد، عده‌ای به دنبال سودجویی و رانت‌خواری خواهند بود. باید این بستر‌ها با تدبیر دستگاه‌های اجرایی و همه قوا بسامان شود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با بیان اینکه امریکا در رأس دشمنان ایران و اذناب منطقه‌ای آن تمام تلاش خود را برای ترساندن مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته، افزود: میلیون‌ها دلار هزینه کرده‌اند و ضدانقلاب را گرد هم آورده‌اند تا با فشار اقتصادی و روانی، ملت ایران را به زانو درآورند؛ خواب باطلی دیده‌اند و این رؤیایشان هرگز محقق نخواهد شد زیرا جمهوری اسلامی ۴۰ سال است که در مقابل چنین دشمنی‌هایی مقاومت کرده و امروز قدرتمندتر از هر زمان دیگری در مسیر تاریخی خود به حرکت ادامه می‌دهد.
مقاومت مردم نافی مسئولیت مسئولان نیست
آیت‌الله آملی لاریجانی، مقاومت مردم را نافی مسئولیت مسئولان در به کارگیری تدبیر برای رفع مشکلات ندانست و اظهار کرد: امروز دولت و رئیس‌جمهور محترم در برهه حساسی قرار دارند و باید همه همت خویش را در تدبیر امور و اصلاح معیشت مردم به کار گیرند و دیگر قوا هم با همه مقدورات در این هدف به کمک دولت بشتابند. مقام معظم رهبری هم همواره تأکید کرده‌اند که امروز، روز کار مسئولان است و از هیچ جهادی نباید فروگذار کرد. مطمئنیم اگر امکانات وسیع و نیروی انسانی کشور به تدبیر مسئولان ضمیمه شود و همه کارگزاران نظام با صراحت و خلوص با مردم صحبت کنند، مردم نیز کمال همکاری را خواهند داشت؛ چنانکه تجربیات تاریخی نظیر مقاومت هشت ساله در دوران دفاع مقدس، مؤید همین امر است. امروز هم جهاد دیگری است، منتها مردم باید از مسئولان خود، صدق، تلاش و تدبیر ببینند. ان‌شاء‌الله با به کارگیری این تدبیر، جمهوری اسلامی مانند همیشه بر اهوای باطل دشمن فائق خواهد آمد. در اینجا مناسب می‌بینم از رئیس‌جمهور محترم بابت سخنان متین و هوشمندانه‌شان در مجلس، تشکر کنم. این سخنان موافق مصالح نظام جمهوری اسلامی بود و دشمنان این نظام را که در پی آتش‌افروزی بودند، مأیوس ساخت.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اظهارات در پی استجازه رئیس قوه قضائیه از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: درکشور در ماه‌های اخیر بر اثر فشار‌های دشمن و سودجویی برخی افراد، تلاطم‌هایی در بازار ارز، سکه، طلا و... پدید آمد و طبیعتاً موجب نگرانی مردم شد. برخورد ما با مفاسد اقتصادی نیز هیچ‌گاه متوقف بر امر خاصی نبوده و جریان داشته، اما در این شرایط احساس شد که باید برای تسریع در رسیدگی‌ها، برخی صلاحیت‌ها و تشریفات رسیدگی‌ها تغییر کند.
آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: برخی پس از این استجازه و پاسخ رهبر معظم انقلاب، شروع کردند به ایراد گرفتن و اتهام زدن و توهین کردن که چرا دستگاه قضایی با وجود این همه قوانین و مقررات، برای برخورد با مفاسد اقتصادی از مقام معظم رهبری اجازه گرفته است. اصل همه این اتهامات و توهین‌ها بر یک اساس باطل است و آن اینکه ما برای برخورد با مفاسد استجازه کرده‌ایم در حالیکه چنین نسبتی کاملاً کذب و خلاف و نوعی فرافکنی است.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: کجای بند‌های این استجازه دال بر این است که در اصل برخورد با مفاسد اجازه گرفته‌ایم؟ این نسبت‌ها و سخنان حاشیه‌ای آن، علاوه بر اینکه سخن خلاف واقعی است، توهین به دستگاه قضایی، مسئولان عالی قضایی و بلکه بالالتزام توهین به مقام معظم رهبری است. گویی ایشان امروز به دستگاه قضایی اجازه داده‌اند که با مفاسد اقتصادی برخورد کنید.
آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: آنچه ما در خصوص آن از مقام معظم رهبری اجازه گرفتیم عبارت است از یک سری صلاحیت‌ها و امور مربوط به شکل رسیدگی‌ها تا تسریع در رسیدگی‌ها در این مقطع خاص میسر شوند. کسانی که می‌گویند این همه قوانین و آیین‌نامه داریم، بفرمایند مواردی که در این استجازه آمده است، در کدام یک از قوانین و آیین نامه‌ها وجود دارد؟ دلالت‌های قانون کاملاً روشن است، اما آنچه ما استجازه کردیم در قوانین نبوده است. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، برخی از مواد قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، نسخ شده بود که با استجازه اخیر، در واقع این مواد را احیا کردیم. ما در مورد صلاحیت دادگاه‌ها استجازه کردیم. کجای قوانین داشتیم که بدون احاله، یک پرونده را به عنوان مثال از سیستان و بلوچستان به تهران بیاوریم؟ کجای قوانین داشتیم که رسیدگی، یک مرحله‌ای باشد؟ واقعاً برخی انتقادات اگر نگوییم مغرضانه است، دست کم از روی جهالت است.
برخی با انتقاد از دستگاه قضایی می‌خواهند برای خود عمارت سلطانی بسازند
آیت‌الله آملی لاریجانی با ابراز تأسف از اینکه برخی با انتقاد از دستگاه قضایی تلاش دارند برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند و عمارت سلطانی برپا سازند، یادآور شد: شاید کسی بپرسد اساساً دلیل شما برای تسریع در رسیدگی‌ها چیست؟ این سؤالی است که قابل پاسخ دادن است. تسریع در رسیدگی‌ها با توجه به شرایط اقتصادی کشور، یک تصمیم مدیریتی براساس خواست مردم و مصلحت کشور بوده است زیرا تلاطم در بازار، علاوه بر ایجاد نگرانی برای مردم، موجب برخی سودجویی‌ها شده بود و اعتماد مردم را هدف می‌گرفت. آیت‌الله آملی لاریجانی همچنین با تأکید بر اینکه برخورد با مفاسد اقتصادی وظیفه ذاتی قوه قضائیه است، در عین حال یادآور شد که حل مشکلات اقتصادی را نباید به استجازه اخیر و رسیدگی‌های قضایی پیوند زد. رئیس قوه قضائیه گفت: جهت پیشگیرانه برخورد‌های قضایی مشخص است، اما مشکلات اقتصادی با برخورد‌های صرفاً قضایی حل نمی‌شود. وقتی بستر اقتصادی نادرست باشد، عده‌ای به دنبال سودجویی و رانت‌خواری خواهند بود. باید این بستر‌ها با تدبیر دستگاه‌های اجرایی و همه قوا بسامان شود.
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی انتقادات محتمل از رسیدگی‌های قوه قضائیه به پرونده‌های اقتصادی اظهار کرد: ممکن است عده‌ای راه بیفتند و بگویند مگر فلان متهم چقدر سوءاستفاده کرده بود که با این کیفیت به جرم او رسیدگی کرده‌اید؟ نباید فراموش کرد که دستگاه قضایی به دنبال ارتزاق نظام رسانه‌ای از فعالیت‌های خود نیست و وظیفه خود را صرفاً حسب شرع و قانون انجام می‌دهد. گرچه به رسانه برای اطلاع‌رسانی اعتقاد داریم، اما کار ما یک کار رسانه‌ای نیست که بخواهیم سر و صدا کنیم بلکه وظیفه ما رسیدگی قضایی در چارچوب شرع و قانون است و معتقدیم این برخورد‌ها نیز جلوی برخی سوءاستفاده‌ها را می‌گیرد و نشان می‌دهد که نظام نسبت به این قبیل موضوعات حساس است.
مشکل اقتصادی را باید با تدبیر اقتصادی حل کرد
رئیس قوه قضائیه بار دیگر تأکید کرد: مشکل اقتصادی را باید با تدبیر اقتصادی حل کرد و البته همه مشکلات نیز ناشی از سوءتدبیر نیست. بخشی از آن هم به جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن بازمی‌گردد که امیدواریم قدرت، اقتدار و حضور مردم در صحنه و عزت ملت، موجب فائق آمدن بر مشکلات شود، اما همه باید کار هر قوه را در چارچوب وظایف خود ببینیم و انتظار ناصحیح از دستگاه‌ها نداشته باشیم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
رئیس قوه قضائیه علاقه زیادی به استفاده از کلمه سلطان دارند ....هرکس کوچکترین انتقادی میکند سلطان غاصب میشود ودر صدد ساخت عمارت سلطانی است...
ناشناس
|
France
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
پناه بر خدا باید برد با اینهمه صدق وصفا وتدبیر ......مسئولین ورئیس جمهور بسیار بسیار محترم !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار