کد خبر: 924620
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
عمران‌خان در راستای اجرای ریاضت اقتصادی به جای استفاده از ماشین سوپرلوکس از هلی‌کوپتر برای رفت‌وآمد استفاده می‌کند

جوان آنلاین: او اگر چه نخستین فردی نیست که پس از بازنشستگی و خداحافظی از میادین ورزشی، عالم سیاست را برای ادامه فعالیت برگزیده است، اما به‌طور حتم متفاوت‌ترین آنهاست. عمران‌خان نیازی، کاپیتان محبوب کریکت پاکستان همانقدری که در جام‌جهانی کریکت در سال 1992 خوش درخشید و پاکستان را قهرمان جهان کرد، در دنیای سیاست هم ماهرانه عمل کرد و توانست در کمتر از 25 سال از یک قهرمان کریکت به بالاترین جایگاه سیاسی در پاکستان یعنی نخست‌وزیری این کشور برسد. عمران‌خان با تاسیس حزب «تحریک انصاف» در سال 1994 رسما وارد عرصه سیاست شد و توانست 27 کرسی را در پارلمان پاکستان به دست آورد. او و حزبش در تازه‌ترین انتخابات پارلمانی پاکستان با کسب ۱۱۰ کرسی از ۲۶۹ کرسی اکثریت نسبی کرسی‌های مجلس پاکستان را به دست آورد و توانست بیست و دومین نخست‌وزیر پاکستان شود. او پس از ادای سوگند و در زمانی که نخست‌وزیر منتخب پاکستان بود، اعلام کرد قصد دارد در نخستین سفر خارجی‌اش پس از انتخاب به‌عنوان رئیس دولت پاکستان، به ایران و سپس به عربستان سفر کند. همین مساله باعث شد در ایران، نگاه‌ها به سمت پاکستان و نخست‌وزیر منتخب آن خیره شود.

در همین راستا نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به پاکستان سفر کرد تا شاید رابطه دو کشور با روی کار آمدن عمران‌خان، بهتر از آن چیزی باشد که دو کشور تاکنون تجربه کرده‌اند.   عمران‌خان الگوی خود را اقبال لاهوری شاعر- فیلسوف پاکستانی و دکتر علی شریعتی جامعه‌شناس ایرانی که در جوانی با آنها آشنا شده بود، معرفی کرده است؛ اما بسیاری بر این اعتقادند که اظهارات و رفتارهای نخست‌وزیر پاکستان، بیشتر شبیه آن چیزی است که در آمریکا و بخشی از اروپا که در آن راست‌گرایان افراطی حکومت می‌کنند، شاهدیم. آنان معتقدند  نخست‌وزیر پاکستان دارای رویکردهای عمدتا پوپولیستی است.

در ادامه به بررسی مهم‌ترین اقدامات و اظهارات عجیب نخست‌وزیر جدید پاکستان پرداخته شده است.
 
وعده‌های 100 روزه

یکی از وعده‌های اصلی نخست‌وزیر پاکستان در جریان رقابت‌های انتخاباتی «مبارزه با فقر و فساد در کشور» بود. او بر همین اساس پس از ادای سوگند نخست‌وزیری، بلافاصله فهرستی از برنامه کوتاه‌مدت خود را که قرار است در 100 روز اول نخست‌وزیری‌اش اجرایی شود، رسانه‌ای کرد. «ایجاد 10 میلیون شغل»، «کاهش قیمت بنزین، برق و فرآورده‌های حامل انرژی»، «کاشت درخت در سراسر کشور»، «احداث چهار مکان بزرگ گردشگری»، «حذف قوم و خویش‌بازی از عرصه سیاست»، «از بین بردن فقر و مشکلات مناطق محروم جنوب پنجاب»، «کاهش مالیات» و... بخشی از وعده‌هایی است که عمران‌خان قرار است در100 روز ابتدایی زمامداری‌اش اجرایی کند.

لغو حضور در مجمع عمومی سازمان ملل

یک تصمیم عجیب نخست‌وزیر پاکستان، عدم حضور در در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل است. دلیل این تصمیم، هم آن‌گونه که شاه محمود قریشی، وزیر کشور پاکستان گفته تلاش عمران‌خان برای تمرکز بر اقتصاد پاکستان عنوان شده است. وی می‌خواهد در این فرصت چند روزه بر دولت جدید خود و بحران واحد پول ملی این کشور متمرکز شود. او می‌خواهد با الگو‌برداری از سیستم حکومت کشور سوئیس، سیاست جدیدی در راستای کاهش بدهی‌های داخلی و خارجی، کاهش تورم و بهبود عملکرد سیستم بانکی را در این کشور پیش بگیرد.

فسخ قراردادهایی که به‌ضرر پاکستان است

دنیای سیاست تفاوت‌هایی با آنچه عمران‌خان سال‌ها در کریکت تجربه کرده است، دارد؛ تفاوت‌هایی که باعث می‌شود تنها توانمندی یک بازیکن نتواند تاثیر چندانی بر معادلات یک بازی بگذارد. اما او با دو دهه تجربه سیاست‌ورزی قطعا بی‌اطلاع از این موضوع نیست، با این حال نخست‌وزیر پاکستان در همان ابتدا تلاش کرده تا برای آمریکا خط و نشان بکشد و چون دونالد ترامپ که کشورش را از چند توافقنامه بین‌المللی خارج کرد، پاکستان را از هر توافقی که به گمان او به نفع اسلام‌آباد نیست، خارج کند. او در تازه‌ترین اظهاراتش درباره آمریکا در گفت‌وگو با مجریان شبکه‌های مختلف تلویزیونی پاکستان تصریح کرد: «قصد جنگ با آمریکا را نداریم ولی آنها باید بدانند که ما زیر بار سخنان غلط آنان نخواهیم رفت. در وهله اول تلاش ما این است که روابط با آمریکا تیره نباشد و مشکلات موجود از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل شود.»

عمران‌خان به معاهده و توافقنامه‌های بین‌المللی پاکستان اشاره کرد و گفت: «تمام معاهده‌ها و قراردادهایی که منافع مردم پاکستان در آن لحاظ نشده باشد به هر قیمتی فسخ خواهند شد.»

لغو گفت‌وگوی تلفنی با مکرون به دلیل نشست خبری

اما این تمام تصمیمات و اتفاقات عجیب در چند هفته اول روی کار آمدن عمران‌خان نیست. او در یک اتفاق عجیب به دلیل مشغله‌کاری گفت‌وگوی تلفنی از پیش تعیین‌شده با رئیس‌جمهور فرانسه را که حتی جزئیات آن از قبل هماهنگ شده بود به زمانی دیگر موکول کرد. به گزارش «تسنیم» به نقل از «داون نیوز»، گزارش‌ها حاکی است پس از تماس تلفنی از سوی دفتر رئیس‌جمهور فرانسه برای گفت‌وگو با عمران‌خان وی از مسئولان وزارت خارجه پاکستان خواست گفت‌وگو را به زمان دیگری موکول کنند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان درخصوص این اتفاق نادر گفت: «دیدار عمران‌خان با اصحاب رسانه قدری طولانی شد و او به دلیل مشغله‌کاری خود نتوانست با مکرون گفت‌وگو کند.» وی افزود: «گفت‌وگو میان این دو نفر به‌زودی انجام خواهد شد و عمران‌خان به دلیل وجود مشغله‌های کاری نتوانست در زمان تعیین‌شده با رئیس‌جمهور فرانسه صحبت کند.»

سفر با هلی‌کوپتر به جای ماشین لوکس

سیاست‌های ریاضتی نخست‌وزیر پاکستان به حمل‌ونقل دفتر نخست‌وزیری هم توسعه پیدا کرد تا دولت پاکستان اعلام کند خودروهای سوپرلوکس دفتر نخست‌وزیری را می‌فروشد و به جای آنها از هلی‌کوپتر برای تردد استفاده می‌کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه «داون»، عمران‌خان، نخست‌وزیر جدید پاکستان در اقدامی عجیب ۱۷ سپتامبر خودروهای سوپرلوکس دفتر نخست‌وزیری را به حراج می‌گذارد. از خودروهای لوکس نخست‌وزیری می‌توان به هشت بی‌ام‌و از جمله سه مدل ۲۰۱۴ و سه مدل اس‌یو وی و دو مدل اس‌یو وی ۲۰۱۶ و همچنین چهار خودروی مرسدس بنز ۲۰۱۶ که دو دستگاه آن ضد گلوله است، اشاره کرد. قرار است عمران‌خان برای ریاضت اقتصادی از هلی‌کوپتر در رفت‌وآمد به سرکار استفاده کند. وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان در حمایت از تصمیم عمران‌خان اعلام کرد که رفت‌وآمد با هلی‌کوپتر از دفتر نخست‌وزیر و به محل سکونت عمران‌خان (منطقه بانی گالا) ارزان‌تر از رفت‌وآمد در جاده است. اما بعد از انتشار این خبر موج گسترده‌ای از واکنش‌ها در فضای مجازی به همراه داشت. در همین راستا پیام‌های توئیتری بسیاری از سوی کاربران پاکستانی منتشر شد که این خبر را به سخره گرفتند. برخلاف اظهارات وزیر دولت عمران‌خان بر اساس گزارش «بی‌بی‌سی» هر مایل دریایی (۸۵۲ /۱ کیلومتر) توسط هلی‌کوپتر نوع آگوستا وستلند‌ای دبلیو ۱۳۹ نزدیک به ۱۶ هزار روپیه می‌شود. اکنون مسافت بین منطقه بانی گالا و دفتر نخست‌وزیری پاکستان حدود ۱۵ کیلومتر است که نزدیک به هشت مایل دریایی است که بر اساس محاسبات حدود ۱۲۸ هزار روپیه پاکستانی هزینه به همراه دارد اما اگر برای رفت‌وآمد نخست‌وزیر از خودرو استفاده شود رفت‌وآمد در جاده هزینه کمتری به همراه دارد.

همچنین یکی از نظامیان بازنشسته ارتش در گفت‌وگو با روزنامه «اکسپرس تریبون» اعلام کرد که هزینه راه‌اندازی هر هلی‌کوپتر هزاران روپیه است.

وی ادامه داد: «اگر نخست‌وزیر می‌خواهد مسیر ارزان‌تری انتخاب کند بهتر است پیاده‌روی کند. مثل کاری که هر صبح انجام می‌دهد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار