کد خبر: 923332
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
بررسی «جوان‌آنلاین» نشان می‌دهد که گرانی مواد غذایی از ابتدای مرداد تاکنون به طور متوسط بیش از ۲۰ درصد بوده است
گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد با آنکه تورم دوازده‌ماهه منتهی به مردادماه ۹/۷ درصد است، اما شاخص تورم ماهانه به ۵/۲ درصد رسیده که اگر چنین روندی طی یک‌سال ادامه داشته باشد می‌تواند منجر به تورم ۵۰ درصدی شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – جواد عسگر: گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد با آنکه تورم دوازده‌ماهه منتهی به مردادماه ۹/۷ درصد است، اما شاخص تورم ماهانه به ۵/۲ درصد رسیده که اگر چنین روندی طی یک‌سال ادامه داشته باشد می‌تواند منجر به تورم ۵۰ درصدی شود.
بررسی جوان‌آنلاین نشان می‌دهد گرانی مواد غذایی از ابتدای مرداد تاکنون به طور متوسط بیش از ۲۰ درصد بوده است. کالا‌هایی مثل ماست ۱۶ درصد، پنیر ۳۰ درصد، تخم مرغ ۲۸ درصد، مرغ ۲۱ درصد، شکر ۱۵ درصد و گوشت قرمز ۱۱ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.
به نظر می‌رسد افزایش شیب تورم که طی سال‌های گذشته حرکت‌های آرام و لاک‌پشتی داشته در ماه‌های اخیر افزایش‌های سریع‌تر و خرگوشی به خود گرفته است و دولتمردان باید مراقب آن باشند.
گویا افزایش قیمت دلار غول تورم ایران را بیدار کرده است و به نظر بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان به زودی تورم تک‌نرخی سالانه حذف خواهد شد. در همین رابطه حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد به ایسنا می‌گوید: ما وارد یک مارپیچ نرخ ارز شده‌ایم؛ به این معنا که قیمت‌ها بالا می‌رود تا خود را با نرخ ارز تعیین شده تطبیق دهد و از آن طرف دوباره شرایطی ایجاد می‌شود که به خاطر گرانی‌ها نرخ ارز بالا برود. همه این‌ها هم به دلیل این است که ما یک بازار جعلی ارز درست کرده‌ایم تا نرخ ارز بازار آزاد را بر نرخ ارز قالب کنیم. تا سه، چهار ماه آینده یک موج تورمی شدید ایجاد می‌شود که از آن طرف دولت هم نمی‌تواند آن را جبران کند؛ چراکه اساساً نه قدرت و نه منابع آن را دارد و نه اطلاعات کافی دارد که بداند کدام اقشار را چقدر باید تقویت کند.
آنچه مسلم است تاکنون سیاست‌های دولت در فروش ارز ارزان ۴۲۰۰ تومانی و همچنین مجبور کردن شرکت‌ها به فروش ارزان محصولات در بورس کالا نیز نتوانسته است جلوی رشد تورم را بگیرد و اگر سیاست‌های جدیدی در این رابطه اتخاذ نشود به زودی موج جدید تورم فشار مضاعفی بر هزینه‌های خانواده‌های ایرانی وارد می‌کند.
 
افزایش نرخ تورم خانوار‌های کشور
گزارش‌های منتشره مرکز آمار نشان می‌دهد در مرداد ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ۷/۱۲۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۵/۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳/۱۹ درصد است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۱۹/۳ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (١٣،٨ درصد) ٥. ٥ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٣٩٧ به ٩،٧ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٨،٧ درصد) ١. ٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٩،١ درصد و در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» ٣. ٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ١٢،١ و ٨. ٨ درصد می‌باشد.
 
افزایش نرخ تورم خانوار‌های شهری
شاخص قیمت کل برای خانوار‌های شهری کشور در مرداد ماه ١٣٩٧ به عدد ١٢٧،٦ رسید که نسبت به ماه قبل ٥. ١ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٩. ٤ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوار‌ها ٩،٨ درصد می‌باشد.
 
افزایش نرخ تورم خانوار‌های روستایی کشور
شاخص قیمت کل برای خانوار‌های روستایی کشور در مرداد ماه ١٣٩٧ به عدد ١٢٨،٠ رسید که نسبت به ماه قبل ٥. ٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ١٨. ٨ درصد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به ماه جاری برای این دسته از خانوار‌ها ٩،١ درصد می‌باشد.
 
تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری
در ماه جاری تمامی بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده‌اند که در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها» (مرغ ماشینی، انواع ماهی و انواع گوشت قرمز)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (تخم مرغ ماشینی، ماست پاستوریزه، پنیر پاستوریزه و شیر پاستوریزه)، گروه «میوه و خشکبار» (پسته، مغز گردو)، گروه «آشامیدنی ها» (آب معدنی)، گروه «خوراکی‌های طبقه بندی نشده در جای دیگر» (رب گوجه فرنگی)، گروه «قند و شکر و شیرینی» (بستنی پاستوریزه، شکر)، گروه «سبزیجات» (هویج فرنگی) و گروه «روغن‌ها و چربی ها» (کره گیاهی) می‌باشد. در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» گروه مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آن‌ها (اطو، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، انواع ظروف آشپزخانه) گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو، دوچرخه، بلیت مسافرت داخلی با هواپیما) و گروه تفریح و فرهنگ (مانیتور، تجهیزات رایانه، تبلت) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
 
درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری
دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٩،٢ درصد برای دهک اول تا ١٠. ٠ درصد برای دهک نهم است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار