کد خبر: 918858
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
بالگرد‌های هوافضای سپاه به داد نیزار‌های هورالعظیم رسید
چند وقتی می‌شود که آتش به جان تالاب بین‌المللی هورالعظیم افتاده است. تالابی که بخشی از آن در ایران و مابقی‌اش در خاک عراق قرار دارد. با اینکه این آتش‌سوزی‌ها همگی در بخش عراقی تالاب رخ داده است...
میترا شهبازی
اما اغلب شهر‌ها و روستا‌های خوزستان هم از دود ناشی از سوختن نیزار‌های تالاب در امان نماندند. از همین رو دیپلماسی کشور برای کاهش آلودگی‌های ناشی از سوختن تالاب وارد عمل شد و بالگرد‌های هوافضای سپاه با تلاش شبانه‌روزی توانستند این آتش را خاموش کنند. شعله‌هایی که مسئولان از خطر دوباره زبانه کشیدن آن‌ها اطلاع می‌دهند و دود ناشی از این آتش سوزی هنوز هم تنفس را برای تعدادی از ساکنان اطراف آن سخت کرده است.

چند هفته پیش بود که تالاب بین‌المللی هوالعظیم در بخش عراقی خود دچار حریق گسترده‌ای شد. آتشی که به گفته کارشناسان دود آن با تغییر جهت باد، به سمت شهر‌های خوزستان به خصوص هویزه، سوسنگرد، اهواز و حمیدیه رفته و شب‌های خوزستان را به دلیل افزایش غلظت دود طاقت فرسا کرد. از همین رو این موضوع مسئولان را بر این داشت تا به سرعت از طریق دیپلماسی کشور وارد مذاکره با مسئولان عراقی شوند و به کمک نیرو‌های اطفای حریق این کشور شعله‌های فروزان آتش را خاموش کنند. با توجه به اینکه عراق امکان اطفای حریق هوایی را نداشت و به دلیل شرایط باتلاقی بودن تالاب هم امکان خاموش کردن آن به وسیله نیرو‌های زمینی نبود، بالگرد‌های هوافضای سپاه پس از دریافت مجوز ورود به آسمان عراق بر سر محل‌های آتش گرفته حاضر شدند و همگی را خاموش کردند. در این باره معاون امور عمرانی استاندار خوزستان می‌گوید: «عملیات شش روزه مهار آتش در نیزار‌های بخش عراقی تالاب هورالعظیم به ثمر رسید و آتش تحت کنترل کامل درآمد.»

فرامند هاشمی‌زاده ادامه می‌دهد: «عملیات اطفاء حریق توسط دو فروند بالگرد و یک فروند هواپیمای آبپاش «ایلوشین» نیروی هوافضای سپاه با موفقیت انجام شده است.» در این حریق که بیش از ۱۶ هزار هکتار از نیزار‌های بخش عراقی تالاب هورالعظیم را درگیر کرده بود، خسارات شدیدی به بخش خارجی تالاب وارد شده است. خساراتی که افزایش آلودگی هوا و غلظت دود شبانه برای خوزستانی‌ها و تنگی نفس را به دنبال داشت. البته به‌رغم اینکه این تالاب اطفای حریق شده است، اما این مقام مسئول همچنان از احتمال دوباره شعله‌ور شدن نیزار‌های تالاب خبر می‌دهد و بیان می‌کند: «احتمال دارد با توجه به گرمای شدید هوا، بازهم شاهد بروز آتش سوزی در این تالاب بین‌المللی باشیم.» هاشمی‌زاده با بیان اینکه عملیات مهار آتش در این تالاب با هماهنگی کامل دولت عراق انجام شد، ادامه می‌دهد: «با اینکه جمهوری اسلامی ایران تعهدی در خصوص مهار این آتش سوزی نداشت ولی بر اساس وظیفه انسانی این کار را با حداکثر توان انجام داد.»

خطر حریق به طور کامل برطرف نشده است

در حالی آتش بیش از ۲۰ روز بود که به جان تالاب بین‌المللی هورالعظیم افتاده بود، بالاخره از ۲۹ تیرماه امکان اطفای حریق کارشناسی آن فراهم شد. آتشی که دود حاصل از آن صد‌ها نفر از خوزستانی‌ها را راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرد. رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان می‌گوید: «در عوارض حاد برخی افراد که دارای ریه حساس بوده و استعداد بیماری‌های ریوی دارند، ممکن است دچار حمله حاد تنفسی شوند.» شکرالله سلمان‌زاده ادامه می‌دهد: «افرادی که دچار این حمله می‌شوند به درمان فوری نیاز دارند. عوارض درازمدت دودزدگی هم منجر به افزایش حساسیت‌های تنفسی می‌شود و افراد در درازمدت دچار آسم و تحریک‌پذیری دستگاه تنفسی می‌شوند.»
 
لازم به ذکر است که در حال حاضر حدود دو سوم مساحت ۳۰۰ هزار هکتاری تالاب هورالعظیم در خاک عراق و یک سوم آن در محدوده جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. با توجه به اینکه طی هفته گذشته در برخی روز‌ها شدت دود در شهرستان‌های حمیدیه، هویزه و دشت آزادگان به اندازه‌ای بود که فرمانداری‌های این سه شهرستان مجبور به تعطیلی شهر‌های خود شدند؛ مسئولان نیز خاموش کردن آتش و کنترل آن را بر عهده گرفتند. در حال حاضر با توجه به اینکه وضعیت زیست‌محیطی این تالاب تحت تأثیر عوامل مخرب از جمله اکتشاف نفتی مناسب نیست و بخش‌های خشکیده آن تبدیل به کانون‌های ریزگرد‌ها شده است، بیش از گذشته حفاظت از این تالاب باید در برنامه هر دو کشور قرار بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار