کد خبر: 917931
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
اقتصاد اردبیل در مسیر شکوفایی
‌طرح راه‌آهن اردبیل- میانه پروژه فراموش‌شده‌ای بود که عملیات اجرایی آن بیش از ۱۴ سال به طول انجامیده بود و حالا یکباره با تخصیص ۱۳۵ میلیارد تومان بودجه از سوی دولت و در نظر گرفتن ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار مالی از طریق فایناس روح تازه‌ای گرفته است.
میترا شهبازی
در این راستا مسئولان وعده می‌دهند این طرح که بالای ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به عنوان پنج طرح اجرایی کشور مطرح است طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد تا مسیر توسعه اقتصادی را برای استان هموار کند.
 
راه‌آهن اردبیل- میانه به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم اردبیل طی ۱۴ سال گذشته شناخته می‌شود که تاکنون با تعویق بی‌شمار رو‌به‌رو بوده است؛ طرحی که مسیر اردبیل به پایتخت را کوتاه‌تر و راه تازه‌ای برای مراودات اقتصادی با کشور‌های آذربایجان، روسیه و ... باز می‌کند. بنابراین این طرح به عنوان پروژه‌ای استانی مطرح نیست و فواید احداث آن در سطح ملی مطرح است. با این حال از سال ۸۳ که پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه به تصویب رسید و در سال ۸۴ با تخصیص بودجه به طور رسمی کلید خورد، طی این سال‌ها با موانع بسیاری روبه‌رو بوده است که مهم‌ترین آن نبود منابع مالی عنوان می‌شود.

البته در زمان کوتاهی هم مسیر این طرح غیرکارشناسی عنوان می‌شد و برخی از مسئولان ناآگاهانه بر ضرورت توقف آن تأکید می‌کردند؛ طرحی که از مدت‌ها پیش از سوی کارشناسان زبده بررسی شده بود و ایرادی در آن وجود نداشت. با این حال با تمام فراز و نشیب‌هایی که پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه پشت سر گذاشته است، بالاخره با همت تعدادی از متولیان و تخصیص منابع مالی و در نظر گرفتن ردیف بودجه‌ای مناسب روح دوباره‌ای در این پروژه ملی دمیده شده است.

دمیده شدن روح تازه‌ای در پروژه

راه‌آهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر در حال اجراست و بیش از ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در راستای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی مسئولان از به بهره‌برداری رسیدن آن در سال ۹۹ وعده داده‌اند. نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در این باره در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه به عنوان سخت‌ترین پروژه ملی کشور مطرح است که دربرگیرنده مسیر‌های کوهستانی و صعب‌العبور است. با این حال به این دلیل که اجرای این پروژه می‌تواند کمک بزرگی در کوتاه کردن مسیر‌ها و جابه‌جایی مسافران و کالا‌های تولیدی کند، از اهمیت بزرگی برخوردار است.»

محمد فیضی با اشاره به اینکه دلیل تعویق طولانی اجرای این طرح کمبود منابع اعتباری است، می‌افزاید: «اوج نامهربانی و بی‌توجهی مسئولان به این پروژه به سال ۹۴ برمی‌گردد که برای طرحی هزار میلیاردی تنها ۷ میلیارد تومان اختصاص دادند.» این نیز در حالی است که هزینه احداث پروژه بالای هزار میلیارد تومان برآورد شده و در طول ۱۱ سال یعنی از سال ۸۳ تا ۹۴ تقریباً ۳۲۷ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شده است. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مرگ بودجه‌ای راه‌آهن اردبیل- میانه در سال ۹۴ بوده است، ادامه می‌دهد: «بعد از این اتفاق اجماع بی‌نظیری بین نمایندگان استان، استانداری و دیگر مسئولانی استانی رخ داد و نتیجه آن سفر محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان شد.» بعد از این سفر برای سال ۹۵ فقط ۲۷ میلیارد برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده بود که بعد از مدتی این رقم با افزایش به بالای ۴۷ و نیم میلیارد تومان اختصاص یافت.

زمانی تا افتتاح راه‌آهن اردبیل- میانه نمانده

گفته می‌شود بعد از تغییر بزرگ بودجه‌ای سال ۹۵، برای سال ۹۶ نیز ۱۲۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و جهشی بزرگ در احداث راه‌آهن اردبیل- میانه ایجاد شد. بودجه تصویب شده برای امسال نیز به گفته نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ۱۳۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که اکنون ۷۵ میلیارد آن تخصیص یافته است. فیضی با اشاره به اینکه قرار است از فایناس داخلی هم برای تسریع پروژه استفاده شود، می‌افزاید: «۷۵۰ میلیارد تومان از این طریق در نظر گرفته شده است و منتظریم قست اول آن پرداخت شود.»

اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل در رابطه با اعتباراتی که از طریق فایناس تأمین می‌شود معتقد است که بعد از تخصیص آن می‌توان خیلی زود پروژه را به سرانجام و بهره‌برداری رساند. نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه در صورتی که راه‌آهن میانه به اردبیل و اردبیل به پارس‌آباد وصل شود، به‌راحتی می‌توان با کشور‌هایی مثل آذربایجان، روسیه و ... مراودات اقتصادی داشت، می‌گوید: «این پروژه سخت‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه ریلی کشور است که تقریباً ۲۴ کیلومتر تونل دارد و مرتفع‌ترین پل خاص ریلی کشور به ارتفاع ۷۵ متر را نیز در بر می‌گیرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار