کد خبر: 917568
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
گزارش میدانی «جوان» از وضعیت داروی بیماران خاص
تحریم‌های داخلی و خارجی روی اوضاع دارو و درمان تأثیر گذاشته است. از یک طرف تحریم‌های امریکا و چالش‌های انتقال ارز برای ثبت سفارش و خرید دارو مشکلاتی را ایجاد کرده و از آن بدتر تحریم‌های داخلی است که بر وضعیت دارو‌های بیماران به خصوص بیماران خاص اثر گذاشته است
زهرا چيذری
تحریم‌های داخلی و خارجی روی اوضاع دارو و درمان تأثیر گذاشته است. از یک طرف تحریم‌های امریکا و چالش‌های انتقال ارز برای ثبت سفارش و خرید دارو مشکلاتی را ایجاد کرده و از آن بدتر تحریم‌های داخلی است که بر وضعیت دارو‌های بیماران به خصوص بیماران خاص اثر گذاشته است و شرکت‌های پخش و تولیدکنندگان به دلیل انباشت بدهی و فقدان نقدینگی در مراکز درمانی برای تسویه حساب، مراکز درمانی بیماران خاص و داروخانه‌ها را در لیست سیاه گذاشته‌اند و به آن‌ها دارو نمی‌فروشند؛ با وجود این، اما سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر‌های خوبی دارد و از برنامه‌ریزی‌های این سازمان برای تأمین دارو تا یکسال آینده خبر می‌دهد. آن طور که دکتر جهانپور می‌گوید درباره پرداخت بدهی بیمه‌ها به شرکت‌های پخش و مراکز درمانی هم قرار است ظرف یک‌ماه آینده گشایش‌هایی صورت بگیرد. خلاصه اینکه به‌رغم سختی شرایط و تحریم‌ها، اما تدابیر لازم برای مقابله با شرایط پیش‌رو اندیشیده شده است.
گزارش‌ها و اخبار ضد و نقیضی از اوضاع دارو و درمان به گوش می‌رسد. یک روز از کمبود و گرانی داروی بیماران پیوند کلیه و یک روز خبر رایگان شدن یکی از این دارو‌های گران!، اما هشدار وزیر بهداشت درباره تشدید تحریم‌ها از آبان‌ماه مردم و به خصوص مشتری‌های دائمی دارو‌ها یعنی بیماران خاص و صعب‌العلاج را حسابی نگران کرده است. به خصوص اینکه وقتی به سراغ این بیماران و داروخانه‌های عرضه این دارو می‌روید در می‌یابید مشکلاتشان مدتی است جدی شده است.

تحریم داخلی!
احمد قویدل، مدیر عامل کانون هموفیلی ایران درباره مشکلات این بیماران به «جوان» می‌گوید: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما در حوزه بیمه‌ها و تحریم داخلی است. وی می‌افزاید: دیروز برای داروخانه مرکز ما نامه‌ای از سوی یکی از شرکت‌ها آمده که در حالتی به ما دارو می‌دهد که پولش را نقد بدهیم. این در حالی است که یک فاکتور ما ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و طبیعی است که پول نقد نداریم به آن‌ها بدهیم.
وی معتقد است: آن‌ها هم حق دارند، چون پولشان را می‌خواهند، اما شرکت‌های پخش دارو‌ها را در اختیار دارند و به خاطر بدهی سازمان‌های بیمه‌گر حاضر نیستند به ما دارو بدهند. جالب اینجاست که سازمان‌های بیمه‌گر هم مدعی بدهی از دولت هستند و هنوز هم هیچ سازمان نظارتی پیدا نشده به این پرسش پاسخ بدهد که آیا سازمان‌های بیمه‌گر از دولت پول می‌گیرند و نمی‌دهند یا دولت به آن‌ها پول نمی‌دهد؟ این سؤالی است که تاکنون پاسخ آن داده نشده و معلوم نیست چرا زنجیره تأمین دارو دچار مشکل شده است.

قویدل تأکید می‌کند: بیمار ما از تحریم داخلی بیشتر از تحریم خارجی رنج می‌کشد. داروی هموفیلی در انبار هست، اما به دلیل بدهی‌ای که معلوم نیست مقصر اصلی‌اش کیست دارو به دست بیمار نمی‌رسد و شرکت‌های پخش در این مدت خط قرمز‌های زیادی را رد کرده‌اند در حالی که حبس دارو یعنی مرگ آدم‌ها، اما تاجر می‌گوید من پولم را می‌خواهم. به گفته وی در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی نوع ارتباط شرکت‌های پخش با مراکز تأمین دارو دچار اشکال است. قویدل تصریح می‌کند: ماه‌هاست خیلی از دارو‌ها به دانشگاه علوم پزشکی لرستان نمی‌رسد و بیمار باید برود دارو را از مرکز بگیرد. در ایرانشهر داروی هموفیلی توزیع نمی‌شود و بیمار باید برود زاهدان دارو بگیرد، چون پول ندارد مطالبات شرکت‌های پخش را بدهد.
دکتر مریم اخوان، عضو هیئت مدیره انجمن تالاسمی ایران هم در پاسخ به سؤال گزارشگر «جوان» درباره اوضاع دارو‌های این بیماران می‌گوید: مشکلات دارو نه فقط رفع نشده بلکه دارو‌های وارداتی هم محدود‌تر شده است. شرکت‌های داخلی به شرطی که ماده اصلی اولیه در تحریم باشد به سمت تولید دارو از مواد با کیفیت متوسط می‌روند و این دارو‌ها در دراز مدت عوارض قلبی‌–‌کبدی دارد. به گفته وی عوارض دارو‌های تالاسمی عوارض کوتاه مدت نیست و سه تا شش‌ماه طول می‌کشد تا دارو عوارض خود را نشان دهد. وی در پاسخ به رد شایعه مرگ ۹۱‌بیمار تالاسمی بر اثرمصرف داروی داخلی اینگونه توضیح می‌دهد: نمی‌توان به طور کلی قضاوت کرد که دارو‌های داخلی خوب نیست، دارو‌های داخلی هم اگر از مواد اولیه با کیفیت تأمین شوند مشکلی پیش نمی‌آید، اما در حال حاضر نه داروی خارجی موجود است و نه دارو‌های داخلی از مواد اولیه با کیفیت تولید می‌شود.
اخوان که خود جزو بیماران تالاسمی است، تصریح می‌کند: وقتی دارو خوب نیست بیمار یا دارو را مصرف نمی‌کند و با رسوب آهن مواجه می‌شود یا بر اثر مصرف با مشکلات کلیوی و کبدی روبه‌رو می‌شود بنابراین اثرات ثانویه داروی بی‌کیفیت می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود نه خود دارو. تالاسمی یک بیماری مزمن است و بیمارانی که در شرایط ثبات نیستند و جزو قشر آسیب‌پذیر بیماران تالاسمی هستند، در شرایط تحریم بیشتر آسیب می‌بینند.
وی تأکید می‌کند: داروی داخلی درجه یکی که مواد اولیه‌اش خوب است در تمام داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود. کلاً داروی اصلی که غالب بیماران تالاسمی از آن استفاده می‌کنند در همه داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود و در لیست سیاه است. حالا سازمان غذا و دارو مقصر است یا جای دیگر به هر حال ضربه آن را بیمار می‌خورد.

استراتژی ذخیره‌ای یک‌ساله
دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اما در رابطه با تدابیری که سازمان غذا و دارو برای مواجهه با مشکلات ذکر شده اندیشیده به «جوان» می‌گوید: اقدامات سازمان غذا و دارو در این حوزه زودتر از همه دستگاه‌ها آغاز شده است. هم اکنون ما حداقل بالغ بر ۲۸۰‌میلیون یورو واردات با ارز دولتی در حوزه دارو مواد اولیه و دو برابر آن در حوزه تجهیزات پزشکی واردات داشته‌ایم و تا سقف ۲/۸ میلیارد یورو قولی است که وزارت بهداشت برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی داده است. وی تأکید می‌کند: همه فرایند‌های قیمت‌گذاری به سمت منطقی‌سازی رفته و میانگین افزایش قیمت‌ها ۹‌درصد و زیر نرخ تورم است. همه شرایط به گونه‌ای است که ما آمادگی آن‌را داریم تا قبل از آبان‌ماه بخش زیادی از نیاز کشور را در حداقل یک بازه یک‌ساله در حوزه مواد اولیه، دارو و تجهیزات پزشکی با کمک سندیکا‌ها و بخش خصوصی ذخیره‌سازی کنیم.

۳۰ کشور دنیا مشتری دارو‌های وطنی
وی در خصوص مشکل نقدینگی شرکت‌های تولید‌کننده دارو می‌افزاید: بخش خصوصی به دلیل بدهی سازمان‌های بیمه‌گر مشکلاتی در حوزه نقدینگی دارد که در نهایت با پیگیری‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سازمان‌های بیمه‌گر و دولت قول داده‌اند تا یک‌ماه آینده بخش عمده‌ای از این مطالبات تسویه شود.
جهانپور درباره مشکل دارو‌های داخلی برای بیمارانی همچون بیماران تالاسمی هم می‌گوید: استراتژی سازمان بر اساس اسناد بالادستی مثل قانون برنامه ششم ما را مکلف به حمایت از دارو‌های تولید داخل می‌کند. طبق قانون ملزم هستیم از داروی برند حمایت نکنیم مگر اینکه داروی تولید داخل در آن حوزه وجود نداشته‌باشد. هزینه نا‌متعارف واردات برند‌های خارجی در حالی است که عموماً در سطح کیفی و استاندارد‌های برابر با تولید داخل قرار دارند و ما موظفیم که از تولید داخل حمایت کنیم و بیش از ۱۰‌درصد بازار دارویی را در اختیار دارو‌های خارجی دارای مشابه داخلی نمی‌گذاریم. جهانپور با تأکید بر اینکه امروز دارو‌های تولید داخل به بیش از ۳۰‌کشور دنیا صادر می‌شود درباره اظهار نظر بیماران تالاسمی و پزشکان معالج آن‌ها می‌گوید: همین زمانی که این اظهار نظر‌ها می‌شود قسمت اعظم بیماران داخلی و همینطور بیش از ۹‌کشور دنیا هم داروی آهن‌زدای ایرانی را بیش از هشت‌سال است مصرف می‌کنند. این اظهارات وجه منطقی ندارند. اگر موردی هست از طریق مراکز عوارض دارویی قابل گزارش هست و قطعاً اگر عارضه‌ای خارج از عوارض معمول دارویی گزارش شود بررسی و در صورت تأیید حتی خط تولید آن متوقف می‌شود.

لیست سیاه شرکت‌های پخش تخلف است
سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره لیست سیاه شرکت‌های پخش هم تأکید می‌کند: در مواردی به دلیل بدهی‌های معوقه برخی شرکت‌ها ارائه دارو را منوط به پرداخت نقدی یا با فواصل کوتاه مدت کردند، اگر این اتفاق درباره دارو‌های خاص بیماران اورژانسی و دارو‌های حیاتی بیفتد شرکت متخلف است و با آن برخورد خواهد شد. شرکت‌ها موظفند موجودی خود را در اختیار بیماران قرار دهند. به گفته وی مواردی بود که از طریق کمیسیون ماده‌۱۱ در دانشگاه‌های علوم پزشکی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده‌است و ارجاع خواهد شد. سخنگوی سازمان غذا و دارو در عین حال تأکید می‌کند: همه نظام سلامت در تلاش است تا مطالبات معوقه را به نوعی تسویه کنند در این زمینه همدلی وجود دارد و ما با کمترین مشکل مواجهیم. وی معتقد است در حال حاضر بازار دارو با ثبات و آرام است و میزان اقلام کمبود دارویی از ۶۵‌قلم در خرداد‌ماه به ۵۷‌قلم در ابتدای تیرماه و امروز به کمتر از ۵۲ قلم رسیده که مطابق عرف بسیاری از بازار‌های دارویی دنیاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار