کد خبر: 916507
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
عليرضا دهلوی
گرچه از تب و تاب تبلیغات و حمایت از کالا‌های خارجی کاسته شده، اما برخی مسئولان تلاش می‌کنند تا این تنور را همچنان گرم نگه دارند. همایش روز ملی صنعت و معدن با حضور وزیر کار و تبلیغ گسترده یک برند خارجی یک نمونه از آن است.
این همایش به تازگی از سوی خانه صنعت و معدن شهر مشهد و با حضور جمعی از فعالان اقتصادی استانی و کشوری در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد.
در سالی که مزین به سال حمایت از کالا‌های داخلی است، تبلیغات گسترده نوشابه پپسی در این مراسم زمینه‌ساز تکدر‌خاطر بسیاری از حامیان کالا‌های داخلی شده است.
بر اساس ماده ۸ قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور که دو سال قبل تصویب شد، دولت موظف است از ایجاد و تقویت نشان‌های تجاری داخلی محصولات صنعتی و خوشه‌های صادراتی حمایت کند.
محدودسازی تبلیغ کالا‌های خارجی، افزایش رقابت‌پذیری کالا‌های داخلی، ترویج فرهنگ مصرف کالا‌های داخلی، جلوگیری از تجمل‌گرایی و همچنین تشویق تولیدکنندگان، صادرکنندگان و نشان‌های برتر از جمله اهداف قانونگذار در این ماده بوده است.
ضمن اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی هم به دنبال راهکار و حمایت از تولیدات داخلی است و رفع موانع از سیاست‌های دولت می‌تواند به حمایت از تولید کالای داخلی منجر شود.
زمانی که رهبر معظم انقلاب شعار امسال را «حمایت از کالای داخلی» تعیین کردند، در این زمینه به نکاتی کلیدی همچون تولید داخلی، ایجاد اشتغال، رفع بیکاری، رونق اقتصادی و مقابله با رکود اشاره داشتند که جزو مطالبات مردم است.
در واقع علاج همه این مشکلات در گروی اقتصاد مقاومتی است و تبلیغ مصرف خارجی همچون سمی مهلک برای تولید داخلی محسوب می‌شود و سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی در این زمینه سهمی اساسی دارند.
دولتی که شعار حمایت از کالای داخلی را سرلوحه تمام کار‌ها و برنامه‌های خود قرار می‌دهد باید قبل از هر چیزی برای خود، نهاد‌های زیر مجموعه‌اش و جامعه تعریف دقیق و صحیحی از کالای داخلی ارائه دهد.
نکته جالب اینکه در همایش مشهد تعداد زیادی از فعالان اقتصادی حضور داشتند که در مصاحبه‌ها و نشست‌های متعدد خود همواره بر حمایت از کالای ایرانی تأکید کردند و معتقدند که با حمایت از کالای ایرانی می‌توان از حجم و میزان بیکاری و همچنین تعطیلی واحد‌های تولیدی و صنعتی کاست!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار