کد خبر: 908047
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
پتروشيمي مكران كه از آن به عنوان نگين مكران نيز ياد مي‌شود؛ به تازگي توانسته است عنوان الگوي موفق زيست‌محيطي را از سازمان حفاظت از محيط‌زيست دريافت كند. طرحي موفق كه در سال 94 كلنگ‌زني شده و قرار است...
ميترا شهبازي

فاز نخست آن اواسط سال آينده افتتاح شود و براي 8 هزار نفر اشتغالزايي كند. پروژه‌اي كه بعد از تكميل سه فاز آن مي‌تواند براي بيش از 17 هزار نفر اشتغالزايي كند و به عنوان راه حل تمام مشكلات اقتصادي سيستان و بلوچستان معرفي مي‌شود. چراكه قرار است محصولات آن در سال به 25 تن برسد و هر تن از توليدات آن معادل 500 دلار به خارج از كشور صادر شود.

پتروشيمي مكران كه در شهريور سال 94 با حضور مسئولان وقت كلنگ‌زني شد، طبق گفته كارشناسان فاز نخست آن اواسط سال 98 به بهره‌برداري مي‌رسد و مي‌تواند براي نزديك به 8 هزار نفر اشتغالزايي كند. طرحي بزرگ كه مي‌تواند بخش بزرگي از مشكلات اقتصادي استان سيستان و بلوچستان را برطرف كند و ارزآوري بسياري براي كشور داشته باشد. البته اين تمام موضوع نيست و برخلاف طرح‌هاي مشابه پتروشيمي كه در استان‌هاي ديگر اجرا شده و اغلب مخاطرات بسياري براي زيستگاه‌ها و محيط‌زيست به همراه داشته‌ است، نگين مكران توانسته است عنوان الگوي موفق زيست‌محيطي را هم از سوي مسئولان سازمان حفاظت از محيط‌زيست دريافت كند.

در اين رابطه مديركل دفتر ارزيابي اثرات زيست‌محيطي ضمن تأكيد بر ادامه پايش مستمر فعاليت‌هاي سومين قطب پتروشيمي ايران مي‌گويد: «سومين قطب پتروشيمي ايران به عنوان الگوي موفق در كشور براي سازمان محيط‌زيست شناخته مي‌شود كه علاوه بر توسعه پروژه توانسته است خواسته‌هاي محيط‌زيست را هم مرتفع كند.» حميد جلالوندي با تقدير از عملكرد و فعاليت‌هاي صورت گرفته در شهرك پتروشيمي مكران‌ مي‌افزايد: «تسريع در فعاليت‌ها و توجه به محيط‌زيست در ادامه كار شهرك پتروشيمي مكران را همچون گذشته درخواست مي‌كنيم.» گفته مي‌شود كه در اجراي اين طرح از به روزترين فناوري‌ها دنيا بهره گرفته شده و قرار است بعد از تكميل فاز به فاز آن پسماندهاي ناشي از مجتمع پتروشيمي تصفيه و براي فضاي سبز استفاده شود. اتفاق خوبي كه نه منجر به هدر رفت منابع آبي مي‌شود و نه خسارتي به زيستگاه‌هاي جانوري مي‌زند.

رونق اقتصادي مكران با پتروشيمي

پروژه پتروشيمي مكران كه در سال 94 كلنگ‌زني شده، قرار است طي 10 سال به‌بهره‌برداري كامل برسد و براي جمعيت زيادي از مردم استان ‌اشتغالزايي كند. در اين راستا مديرعامل شركت توسعه پتروشيمي مكران با اشاره به اينكه هنوز هيچ‌كدام از فازهاي اين طرح به بهره‌برداري نرسيده و براي 800 نفر اشتغالزايي كرده است، مي‌گويد: «اين طرح بعد از افتتاح فاز نخست در سال آينده براي 8 هزار نفر و بعد از اتمام هر سه فاز براي بيش از 17 هزار نفر اشتغالزايي مي‌كند.» طرح موفقي كه مي‌تواند توليد، اشتغال و اقتصاد مقاومتي را در سيستان و بلوچستان رقم بزند. درحال حاضر بخش عظيمي از جوانان مستعد اين منطقه فاقد شغل هستند و شغل غالب در چابهار صيادي و كشاورزي به روش سنتي و كم‌راندمان است و بخش كوچكي از مردم نيز به تجارت از روش‌هاي مختلف مي‌پردازند.

البته لازمه تحقق طرح پتروشيمي مكران هم علاوه بر رعايت موارد زيست‌محيطي، اجراي پروژه بدون هيچ وقفه و مشكلي است. محمدرضا موثقي‌نيا با اشاره به ارز آورزي طرح براي كشور مي‌افزايد: «پس از راه‌اندازي سه فاز، محصولات توليدي پتروشيمي به 25 ميليون تن در سال مي‌رسد كه هر تن معادل 500 دلار براي كشور آورده مالي دارد.» رقم بزرگي كه مي‌تواند توسعه در تمام بخش‌ها را براي سيستان و بلوچستان به همراه داشته باشد. وي با تأييد اين موضوع ادامه مي‌دهد: «با احداث فاز اول پتروشيمي مكران بالغ بر 10 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري وارد چابهار خواهد شد كه اين خود ثروت‌آفريني، رفاه و اشتغال را به صورت مستقيم و غيرمستقيم براي اين منطقه كمتر توسعه‌ يافته به دنبال دارد.»

آموزش و اشتغالزايي بوميان در اولويت

پتروشيمي مكران قرار است در فاز اول 5 /8 ميليون تن محصول پتروشيمي در سال توليد داشته باشد و در پايان سه فاز اين ميزان به 25 ميليون تن افزايش مي‌يابد. بنابراين گردش مالي اين طرح مي‌تواند تغييرات بسيار مثبتي را در اقتصاد كشور ايجاد كند. پروژه‌اي كه در برنامه ششم توسعه نيز توجه زيادي به آن شده و بازار آن هم از پيش مشخص شده است. در اين خصوص مديرعامل پتروشيمي مكران مي‌گويد: «پس از راه‌اندازي تمامي فازهاي اين پتروشيمي بازار عمده محصولات ما صادراتي خواهد بود كه بخش قابل توجهي از آن به چين، هند و پاكستان و بخشي نيز به اروپا صادر خواهد شد.» البته به گفته موثقي‌نيا اين طرح تاكنون بدون هيچ مشكلي هم نبوده است و در اين باره مي‌افزايد: «يكي از چالش‌هاي بسيار مهم در سايت پتروشيمي مكران جذب سرمايه‌گذار بوده است. در حال حاضر 350 ميليارد تومان براي اجراي زيرساخت‌هاي برق، آب و زيرسازي معابر و اراضي واحدهاي مختلف آن سرمايه‌گذاري شده است.»

گفته مي‌شود عمليات اجرايي شهرك پتروشيمي نگين مكران چابهار به‌عنوان سومين قطب پتروشيمي ايران در زميني به مساحت 1200 هكتار در محدوده منطقه آزاد چابهار در قالب سه فاز درحال اجرا است و قرار است با آموزش بوميان منطقه، معضل بيكاري را براي هميشه از سيستان و بلوچستان كنار بزند. مسئله‌اي كه همواره حمايت مسئولان را مي‌طلبد و آنها بايد به آن به عنوان طرحي ملي توجه كنند.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار