کد خبر: 906056
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
مجتهد‌زاده،ایمانی و بهشتی‌پور ماندن ایران در برجام بدون آمریکا را بررسی کردند
عــد از آنکه به قول رییس‌جمهوری، آمریکای عهد‌شکن و موجود مزاحم از برجام خارج شد دولت اعلام کرد که برجام را با «گروه 1_ 6» ادامه می‌دهد. اما رهبر انقلاب اسلامی که پیش از این درباره بدعهدی آمریکا و خوش بین نبودن به مذاکرات هشدار داده بودند تاکید کردند...

به گزارش جوان آنلاین، صبح نو نوشت: بعــد از آنکه به قول رییس‌جمهوری، آمریکای عهد‌شکن و موجود مزاحم از برجام خارج شد دولت اعلام کرد که برجام را با «گروه 1_ 6» ادامه می‌دهد. اما رهبر انقلاب اسلامی که پیش از این درباره بدعهدی آمریکا و خوش بین نبودن به مذاکرات هشدار داده بودند تاکید کردند؛ «بارها گفته بودیم «به آمریکا اعتماد نکنید»، این هم نتیجه‌اش. درباره مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به این‌ها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید وگرنه نمی‌شود به این شکل، حرکت را ادامه داد.»

بر همین مبنا آقای «محمد‌جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هفته آینده برای گفت‌وگو درخصوص آینده احتمالی برجام، ابتدا به چین و روسیه سفر کرده و از آنجا عازم بلژیک خواهد شد. وی در بروکسل در نشست یک روزه با وزرای سه کشور اروپایی‌ (فرانسه، آلمان و انگلیس) و «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تضمین‌های عملی اروپا برای حفظ برجام خواهد شد.
حال که کشور تازه از چاله شرطی‌سازی ترامپ خلاص شده تیم مذاکره هسته‌ای باید مراقبت کند که به چاه مذاکرات بی‌حاصل با اروپا نیفتد. چراکه یک‌بار در اثر عجله تیم مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافق، کنگره آمریکا مصوبه‌ای گذراند مبنی بر اینکه دولت این کشور هر چهار ماه یک‌بار، ضمن گزارش درباره روند پایبندی ایران، تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند. یا به عبارت دیگر بتواند دبه کند. همین باعت شد هر چهار ماه یک بار، آمریکا یک سکته به توافق بدهد و برجام دائماً در کما باشد لذا هیچ سرمایه‌گذار خارجی جرئت نکرد همکاری میان مدت- بلند مدت که بماند- با ایران داشته باشد.
در ادامه این گزارش موضوع ماندن با اروپا در برجام و راه‌های گرفتن تضمین عملی از «گروه 5» را در گفت‌وگو با سه تن از کارشناسان مسائل بین‌المللی بررسی کرده‌ایم.

بهشتی‌پور: شاید اروپا هم امضای خود روی کاغذ را نقض کند
آقای«حسن بهشتی‌پور» کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» درباره ماندن در برجام با طرف‌های اروپایی، عنوان کرد: واقعیت این است که تضمین گرفتن از اروپا روی کاغذ ممکن است اما موضوعی که در دنیای امروز رواج یافته زور و قدرت است و شاید اروپا هم امضای خود روی کاغذ را نقض نماید.
این کارشناس امور بین‌الملل، افزود: اکنون باید کاری خردمندانه کرد باید قبول کرد که جهان سرمایه‌داری با هم گره خورده است و اروپا هم در آن نقش دارد، آمریکا و اروپا در عرصه‌های مختلف با یکدیگر همکاری دارند، ایرباس یا بوئینگ یکی از این موارد است. جهان سرمایه‌داری که چند ملیتی یا چند وطنی شده است نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا بدون همکاری با یکدیگر نمی‌توانند کار کنند.

اروپا دستش باز نیست
بهشتی‌پور، ادامه داد: مذاکرات با اروپا می‌تواند اتمام حجتی باشد با اروپا. شاید اروپا یک «طرح میانی» یا «بسته پیشنهادی» که منافعش را تأمین کند پیشنهاد دهد اما باید دانست که طرف اروپایی چندان دستش باز نیست که بتواند همه جوره با ایران همکاری داشته باشد.
وی، با اشاره به اختلافات آمریکا و اروپا، یادآور شد: اروپا تنها درخصوص مسأله برجام با آمریکا دچاراختلاف نشده است بلکه موضوعات زیست‌محیطی، ناتو و یا گمرکات تجاری و صنعتی با یکدیگر اختلاف دارند. ولی به‌دلیل اینکه اقتصاد جهان سرمایه‌داری است و دارای پیوستگی است با یکدیگر همکاری می‌کند.

باید مقابل مذاکره موشکی بایستیم
این مدرس دانشگاه، عنوان کرد: بهتر است ایران در مواضع خود محکم بایستد و با برنامه پیش رود. آن‌ها به دنبال این هستند که موضوع موشکی ما را مطرح کنند و بهتر است که همچنان در برابر اینگونه سیاست‌ها موضع محکم خودمان را نشان دهیم.
این کارشناس امور مسائل بین‌المللی، ادامه داد: واقعیت این است که خویشتن‌داری و پیدا کردن راه‌حل درست می‌تواند موثرتر باشد. ما قبل از اینکه به کشورهای اروپایی یا چین و روسیه تکیه داشته باشیم باید به مردم خودمان اتکا و تکیه کنیم. دشمنان ایران اسلامی اکنون مردم را هدف قرار دادند و می‌خواهند با ایجاد اخلال در جامعه اهداف خود را دنبال کنند. رژیم صهیونیستی یا عربستان سعودی به‌دنبال توسعه اختلاف انگیزی در امور داخلی کشورمان است.

ایمانی: مذاکرات با سقف زمانی حدود سه ماه و با دریافت تضمین مالی باشد
آقای ناصر ایمانی، تحلیل‌گر و فعال سیاسی در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» درباره مذاکره با اروپا برای حفظ برجام گفت: شرایط فعلی با اروپا با مسائل گذشته متفاوت است، توافق با ایران یا حفظ منافع اقتصادی و توافق‌های مالی با ایران اولولیت آن‌ها نیست بله اتحادیه اروپا نمی‌تواند زیربار قدرت نمایی آمریکا رفته و اقتدارش را زیر سؤال ببرد، اتحادیه اروپا می‌خواهد در مقابل هژمونی آمریکا و زورگویی‌های این کشور ایستادگی کند.
وی ادامه داد: امروزه بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اروپایی درصورت معامله با ایران و یا کشورهایی که آمریکا با آن مشکل دارد، تحریم شده و حتی باید جریمه مالی را هم بپردازد، اتحادیه اروپا باید با ایجاد ضوابطی داخلی از یک‌سو و مذاکره با آمریکا از سویی دیگر مانع تحریم شرکت‌های تجاری و بنگاه‌های اقتصادی‌اش شود و درصورت لزوم باید از سازمان‌های بین‌المللی مانند تجارت جهانی کمک بگیرد.
این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: در این شرایط مذاکره با اروپا و ماندن در برجام منافعی برای ما دارد اما باید محدودیت زمانی کوتاهی داشته باشد، بیشتر از سه ماه نباید باشد چراکه هرچه مذاکرات به‌طول بیانجامد به نفع اتحادیه اروپا است، بعد از محدوده زمانی تعیین شده اگر مذاکرات به نتیجه نرسید می‌توانیم اعلام کنیم که بخش‌هایی از برجام را اجرا نمی‌کنیم.
ایمانی خاطرنشان کرد: ایران همچنین باید تضمین‌هایی مبتنی بر خسارت‌های سنگین مالی برای خلف عهد شرکت‌های اروپایی دریافت کند که اتحادیه اروپا ملزم به پرداخت آن‌ها باشد، در واقع در صورت نقض توافق به هر دلیلی از جمله تحریم آمریکا، اتحادیه اروپا باید جریمه سنگینی به ایران بپردازد. در این‌صورت شرکت‌های طرف قرارداد با ایران مانند توتال و‌... نمی‌توانند از زیر تعهداتشان شانه خالی کنند.

مجتهدزاده: برای گرفتن تضمین باید زمان تعیین کنیم
دکتر پیروز مجتهدزاده، کارشناس اموربین‌الملل در گفت‌وگو باخبرنگار روزنامه «صبح‌نو» درباره ادامه برجام با اروپا، گفت: برجام را می‌توانیم ادامه دهیم اما به شرط داشتن تضمین عملی. در عالم سیاست برای تضمین عملی قراردادها و زمان‌بندی را مشخص می‌کنند اما متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما در مذاکرات گذشته در این زمینه موفق عمل نکرد و اکنون با بدعهدی آمریکا در برجام مواجه شده و نتایج بد آن را می‌چشیم.
این استاد ژئوپلتیک، تصریح کرد: باید زمان مذاکرات، یک تضمین عملی هم از طرف‌های قرارداد می‌گرفتیم. اکنون با رفتن آمریکا از برجام می‌توان وضع موجود را حفظ کرد. مجتهدزاده، ادامه داد: هر چند دونالد ترامپ از برجام خارج شد ولی ما نباید حرکات هیجانی و احساسی در برابر آن انجام دهیم. کشورهای اروپایی طرف قرارداد، خروج آمریکا از برجام را قبول ندارند و با سیاست‌های برجام موافق هستند. حتی سازمان‌ملل هم در برابر خروج آمریکا از برجام موضع گرفت. بهتر است هیجان را کنار گذاشته و به دنبال عملی کردن آن باشیم.
این کارشناس امور بین‌الملل، افزود: عاقلانه این است که متفکرانه برخورد کنیم. ما به تعهداتمان پایبند بودیم و این بسیار خوب است و موجب شده است تا سازمان‌ملل و دیگر طرف‌های برجام نسبت به خروج ترامپ مواضعی بگیرند که به نفع ماست و حتی این مواضع می‌تواند در کاهش تحریم‌ها یا عملیاتی نشدن تحریم‌های آمریکا مؤثر واقع شود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
دولت مردان بهتر حواسشون رو جمع کنند و این همه خسارت تحمیل کشور نکنن،اروپا و آمریکا هیچ فرقی ندارن دولت رو چه حسابی دنبال اروپا راه افتاده...اگه از ابتدا به رهنمود های رهبر توجه می‌کردند...دشمنا پرور نمی‌شدن و بگن باید در مورد مسائل موشکی و منطقه ای صحبت کنین،،درود بر رهبر جمهوری اسلامی ایران...
عبدالعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
0
روحانی حد اقل بخاطر این که این مزاحم را کدخدا نامیده بود باید عذر خواهی کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار