کد خبر: 905135
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
سخنان رئیس‌جمهور امریکا كه قوانین منع حمل سلاح در فرانسه و انگلیس را به سخره گرفته بود، خشم مقام‌های این کشور‌‌‌‌ها را برانگیخته است.

در شرایطی كه مردم امریکا خواستار محدود كردن قوانین حمل سلاح در این كشور هستند، اما دونالد ترامپ برخلاف افكار عمومی، در راستای تأمین منافع شركت‌های تسلیحاتی گفته كه قوانین مالکیت سلاح را سخت‌تر نخواهد کرد. ترامپ كه جمعه شب در انجمن ملی سلاح امریکا سخنرانی می‌كرد، برای اینكه قوانین حمل سلاح در امریکا را توجیه كند، کشورش را با فرانسه و انگلیس مقایسه کرد که به گفته او اعمال محدودیت‌‌‌‌‌ها مانع از حملات در این كشور‌‌‌‌ها نشده است‌. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ گفته بود که چنانچه قوانین حمل سلاح در این کشور‌‌‌‌ها آسان‌گیرانه‌‌تر بود، حمله‌های مرگبار سال ۲۰۱۵ در پاریس رخ نمی‌داد. این اظهارات واكنش تند مقامات فرانسوی را در پی داشته است. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه مخالفت شدید خود را با این اظهارات ترامپ ابراز کرده و به شدت از کنترل سلاح در فرانسه دفاع کرد. دفتر وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد:«فرانسه مراتب نارضایتی عمیق خود را از اظهارنظر دونالد ترامپ درباره حملات پاریس در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ اعلام می‌کند و خواهان احترام به یاد و خاطره کشته‌شدگان این حادثه است». در ادامه این بیانیه آمده است:«هر کشوری حق دارد به صلاحدید خود درباره حمل سلاح تصمیم بگیرد. فرانسه یکی از کشور‌‌‌‌هایی است که در آن برای مالکیت و حمل اسلحه قوانین سفت ‌و سختی وجود دارد.» ‌فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه که این حملات در زمان او رخ داد، در حساب توئیتر خود نوشت که «حرف‌‌‌‌‌ها و رفتار غریب ترامپ خجالت‌‌آور و وقیحانه بود». ترامپ همچنین در سخنان خود بیمارستانی در لندن را با «منطقه جنگی» مقایسه کرد و گفت که با وجود مقررات سفت ‌و سخت در مورد حمل سلاح در انگلیس، کف این بیمارستان از خون قربانیان حمله با چاقو قرمز شده است. در پی این سخنان، تعدادی از قانونگذاران و پزشکان انگلیسی به اظهارات ترامپ واكنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دکتر مارتین گریفیتس، یکی از جراحان بیمارستان رویال لندن ‌‌‌‌‌شنبه شب در توئیتی نوشت:«بسیار خوشحال می‌شوم که از ترامپ دعوت کنم به بیمارستان ما بیاید و با شهردار و رئیس پلیس لندن دیدار کند و یاد بگیرد که چطور این شهر جرائم خشونت‌‌آمیز را کاهش داده است». دکتر کریم بروهی، یکی دیگر از جراحان بیمارستان رویال لندن در توئیتی نوشت:« این موضع ترامپ بی‌معنی است. درست است که ما می‌توانیم اقدامات بیشتری برای مبارزه با خشونت انجام دهیم اما پیشنهاد دادن سلاح به عنوان بخشی از راه‌حل این موضوع «‌مضحک‌» است. جراحت‌‌‌‌‌ها با گلوله دو برابر کشنده‌تر از جراحت‌‌‌‌‌ها با چاقو هستند و بهبود آنها نیز بسیار دشوارتر است». سارا جونز، قانونگذار حزب کارگر انگلیس هم در توئیتی نوشت:«سخنرانی ترامپ یک رسوایی و افتضاح بود. جرائم مرتبط با چاقو در انگلیس به هیچ وجه به پای تلفات بسیار زیاد شما در بخش جراحت‌های سلاح نمی‌رسد.»
ترامپ درحالی از قوانین حمل سلاح در فرانسه و انگلیس انتقاد می‌كند كه روزانه دهها حمله مسلحانه در امریکا انجام می‌شود و سالانه بیش از 30 هزار نفر در درگیری‌های مسلحانه كشته می‌شوند. در دهه‌های گذشته رؤسای جمهور امریکا تلاش كردند قوانین حمل سلاح را در این كشور تغییر دهند كه به دلیل لابی قدرتمند كارخانه‌های تسلیحات در كنگره، این تلاش‌‌‌‌ها راه به جایی نبردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار