کد خبر: 902157
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: برجام موضوعی است میان ایران و گروه ۱+۵ و مطالب عنوان شده در رسانه ها سندیت ندارد و گمانه زنی است.
 
مهر: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، درباره موضوع مطرح شده در خصوص اصلاح برجام توسط آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها اظهار داشت: من از تعداد نشست‌های برخی کشور‌های اروپایی با آمریکا اطلاعی ندارم و موضوعات مورد بحث آن‌ها را نمی‌دانم، ولی برجام موضوعی است میان ایران و گروه ۱+۵ و مطالب عنوان شده در رسانه‌ها سندیت ندارد و گمانه زنی است.

وی درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: فکر می‌کنم در خصوص تجاوز رژیم تجاوزگر قدس به سوریه، ایران مواضع لازم را به موقع بیان کرد و این حق مردم سوریه است که در قبال این اقدامات اتخاذ موضع داشته باشند.

قاسمی همچنین درباره سفر اخیر ظریف به دو قاره آفریقا و آمریکای لاتین و دستاورد‌های اقتصادی آن‌ها ادامه داد: در جایگاهی نیستم که در حال حاضر در خصوص دستاورد‌های این سفر سخنی بگویم، ولی قطعا این قبیل سفر‌ها سودمند است و سفر مفیدی بود و تعدادی سند میان دو طرف منعقد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما ظرفیت‌های بسیاری را با آن کشور‌ها به خصوص با برزیل داریم، در نظر داشته باشید زمان می‌برد امضای قرارداد‌ها تا عملیاتی شدن توافقات و این از خواص و ذات همکاری‌های فنی و اقتصادی است.

وی گفت: امیدواریم در آینده سطح تعاملات اقتصادی بالاتری را با کشور‌های آفریقایی و آمریکایی جنوبی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون حمله نظامی اخیر آمریکا و دو کشور غربی علیه سوریه گفت: اقدام سه کشور تجاوزکار به سوریه، یک اقدام غیرقانونی و خلاف همه موازین و کنوانسیون‌های بین‌المللی بود، اما این‌ها نمی‌تواند تأثیری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

وی ادامه داد: همانگونه که ایران طی دهه‌های گذشته هم نشان داده، با جدیت تمام و به پشتوانه مردم خود از اصول تعیین شده در نظام جمهوری اسلامی ایران پیروی می‌کند و سیاست‌های جهانی خود را ادامه می‌دهد.

قاسمی افزود: اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه به نوعی جنگ‌افروزی به حساب می‌آید و آن کشور نشان داده که با سیاست‌های توسعه‌طلبانه و خصمانه‌ای که دارد، هرازگاهی با سیاست‌های دروغ در تأمین مطامع خود، دست به چنین اقداماتی در کشور‌های مختلف زده و در آخرین اقدام هم به سوریه حمله‌ور شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تصور می‌کنم آشفتگی‌ها، ناامنی‌ها و بی‌نظمی‌های موجود در منطقه و جهان ناشی از اشتباهات راهبردی آمریکا در دهه‌های گذشته است، تصریح کرد: این سیاست آمریکا با مشارکت برخی کشور‌های همفکر با آن دولت، منجر به ایجاد وضعیت ناهنجاری در منطقه و جهان امروز شده است.

وی در خصوص تماس تلفنی ظریف و همتای انگلیسی خود گفت: چارچوب مکالمه میان این دو وزیر توسط وزارت خارجه پیشتر اعلام شده بود. این تماس توسط آقای جانسون گرفته شد و دو طرف در خصوص مسائل منطقه‌ای و بخصوص سوریه به طور مفصل با یکدیگر گفتگو کردند.

قاسمی اظهار داشت: در این تماس طرف ایرانی مراتب اعتراض خود را در حمله سه کشور غربی به سوریه به وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد و آن اقدام را جنایتکارانه توصیه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تجاوز اخیر سه کشور به سوریه بدون هیچ سند و مدرکی و بدون مجوزی از سازمان ملل و یا دیگر نهاد‌های بین‌المللی صورت گرفت و دست آخر اینکه در این تماس با شدت تمام و دقت لازم، اعتراض ایران نسبت به این اقدام نابجا اعلام شد.

وی پیرامون تأثیر اقدام نظامی آمریکا به سوریه بر روند گفتگو‌های آستانه گفت: یکی از اهداف اساسی اقدام غیرخردمندانه سه کشور مزبور در تهاجم به حاکمیت و سرزمین سوریه، ایجاد شکاف میان سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشور‌های ضامن در گفتگو‌های آستانه بود.

قاسمی افزود: تمامِ اروپا، فرانسه و انگلیس نیستند؛ مواضع گوناگونی میان کشور‌های اروپایی در خصوص مسائل منطقه و همچنین سوریه وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکره ما با کشور‌های اروپایی در خصوص موضوعات مختلف علی‌رغم اختلاف‌نظر‌هایی که میان ما وجود دارد، ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها شاید از روند موفقیت‌های آستانه خشنود نبودند، چرا که این یکی از دلایل حمله نظامی آن‌ها به سوریه و ایجاد شکاف میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بوده است، اما این یک تصور خام برای آن‌ها است، چرا که این سه کشور علی‌رغم اختلاف‌نظر‌هایی که با یکدیگر دارند، همکاری‌های راهبردی در خصوص موضوعات مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و کمک به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون دیدار محرمانه نماینده ویژه پوتین در امور سوریه با شمخانی گفت: سفر نماینده ویژه پوتین به تهران امری عجیب نیست، این دو کشور طی سالیان اخیر در خصوص مسائل منطقه‌ای بخصوص سوریه با یکدیگر همکاری‌های راهبردی داشته و تلاش‌های مشترکی را در مبارزه با تروریسم انجام داده‌اند؛ به همین دلیل هیأت‌های متعددی میان دو کشور تبادل شده و تماس‌های دائمی میان ایران و روسیه وجود دارد.

قاسمی افزود: در ادامه نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه که در آنکارا برگزار شد، طرف‌های مذاکره توافق کردند که در خصوص سوریه با یکدیگر جزئیات بیشتری را مورد بررسی قرار دهند که این سفر هم به همین علت انجام شد.

وی در خصوص مذاکرات میان ایران و اروپا و تداوم جلسات دو طرف گفت: مذاکرات با اروپا در موضوعات مختلف همچون حقوق بشر و برخی دیگر از مسائل همچنان ادامه دارد که این علی‌رغم تمام اختلاف‌نظر‌هایی است که دو طرف با یکدیگر دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در برخی از موضوعات ما با یکدیگر تفاهم‌هایی داریم و در حوزه‌های دیگر اختلافات زیادی میان ما وجود دارد، اما این مذاکرات حتماً ادامه خواهد داشت و باید گفتگو‌ها در فضایی سازنده و آکنده از منفی‌نگری ادامه پیدا کند.

قاسمی افزود: طی ماه‌های آینده هیأت‌هایی میان دو طرف تبادل خواهند شد و در خصوص مسائل گوناگون با یکدیگر به گفتگو خواهند پرداخت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دستور کار سفر وزیر امور خارجه به تاجیکستان چه خواهد بود؟ تصریح کرد: دستور کار سفر وزیر امور خارجه به تاجیکستان که امروز انجام شد، حضور در نشست اجلاس وزرای خارجه اکو خواهد بود که ظرف امروز و فردا انجام می‌شود و برای ما فرصت مغتنمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: در این فرصت آقای ظریف می‌تواند با مقامات عالیرتبه تاجیکستان و دیگر مقامات حاضر در اجلاس، مذاکراتی را داشته باشد. از جمله مواردی که می‌تواند مورد مذاکره طرف ایرانی و تاجیکستانی قرار بگیرد، بررسی روابط دوجانبه و پرداختن به تحولات مربوط به آسیای میانه و قفقاز است که دارای اهمیت زیادی برای ایران و تاجیکستان است که امیدواریم قدمی مثبت برای ارتقای سطح روابط دو کشور به حساب آید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
اقای قاسمی که به عنوان سخنگوی فحاشی به دیگر کشور ها زبانزد هستی . بار ایران با نزدیکی با گزجستان و برخی کشور های افریقایی ضعیف و بیچاره ، بار نخواهد شد. اینها فقط وقت تلف کردن است و ظریف پول بیت المال را فقط و فقط با این سفر های صد نفری به چاه میریزد. فکر اساسی باید شود که متاسفانه وزارت امور خارجه ما در حال حاضر فاقد ان است و اصولا تجربه سیاسی ندارد. از سخنگوی امور خارجه گرفته تا رییس ان که ظریف میباشد. باید فورا افراد اگاه به مسایل بین الملل با سواد سیاسی لازم وارد شوند. اینکار هر چه سریعتر باید صورت گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار