کد خبر: 899931
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶

سال گذشته هيچ يك از تهراني‌ها نبودند كه از حضور سفيد بالك‌ها يا مگس‌هاي سفيد در امان باشند؛ اين در صورتي است كه مديريت شهري گذشته در اين پروژه شكست خورد ولي شوراي شهر پنجم در شهريور ماه سال جاري، گله‌هاي بسياري از عدم مديريت صحيح شهرداري تهران براي مهار آفت‌ها داشتند اما اين روزها شاهد حضور سفيد بالك‌ها در شهر هستيم.
شهرداري تهران براي مبارزه با حشرات ريز سفيد كه بيشتر شبيه گَرد بودند تا مگس، درختان را آبشويي كرد. اين روش تأثيرگذار نبود و مگس‌هاي سفيد هر روز در محله‌اي جديد مشاهده مي‌شدند. هرچند مسئولان شهرداري تهران معتقد بودند حشرات ريز سفيد براي سلامتي مردم خطري ندارند اما ورود اين حشرات ريز به چشم و دهان تهراني‌ها براي پايتخت‌نشينان مزاحمت محسوب مي‌شد؛ با اين حال مديريت گذشته نتوانست با حضور اين موجودات موذي در شهر مقابله كند و در انتظار فصل سرد نشست تا مگس‌هاي سفيد با پاي خود از شهر بروند.
خسارت مستقيم سفيد بالك‌ها براي طبيعت، ضعف گياه و در نهايت خشكي آن است و خسارت غيرمستقيم آن براي گياهان اختلال در فتوسنتز و در نهايت ضعف گياه و گاهي گياه‌سوزي است. همچنين امكان انتقال ويروس گياهي نيز وجود دارد اما اين حشرات ناقل هيچ‌گونه بيماري به انسان نيستند و تنها ممكن است در صورت ورود به چشم و مجاري بيني حساسيت‌هايي ايجاد كنند.
با شروع فصل گرما در تهران، مگس سفيد تهديدي جدي براي سلامتي شهروندان به شمار مي‌رود. اين موجودات مزاحم مي‌توانند آسيب‌هاي جدي بر ريه و دستگاه گوارش شهروندان گذاشته و با انتقال بيماري و ويروس حتي باعث بروز مشكلاتي براي بيماران خاص شوند. اين روزها سفيد بالك‌ها درست قبل از شروع فصل بهار در شهر ديده مي‌شوند؛ يعني با اينكه فصل گرما نرسيده سر و كله مگس‌هاي سفيد كه اتفاقاً به شدت حساسيت‌زا هستند پيدا شده است؛ در اين ميان اين سؤال همچنان باقي است كه پروژه شهرداري تهران براي مهار اين حشرات موذي چيست؟ آيا قصد دارد روش شكست‌خورده گذشته را در پيش بگيرد يا طبق روال‌هاي مديريتي، هنوز برنامه‌اي براي آن در نظر گرفته نشده است؟ اما از همه اين‌ها كه بگذريم حضور مگس‌هاي سفيد ما را ياد اين ضرب‌المثل مي‌اندازد؛ سالي كه نكوست از بهارش پيداست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار