کد خبر: 899927
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
جانشين فرمانده نيروي زميني ارتش در گفت‌و‌گو با «جوان»:
در سالي كه به روزهاي پاياني آن نزديك مي‌شويم، دو اتفاق ناخوشايند زلزله كرمانشاه و سقوط هواپيماي مسافربري تهران- ياسوج رخ داد؛ حوادثي كه ورود نيروهاي نظامي را در پي داشت و شاهد عملكرد موفق نيروهاي سپاه و ارتش در كمك‌رساني به آسيب‌ديدگان بوديم.

غلامحسين بهبودي
در سالي كه به روزهاي پاياني آن نزديك مي‌شويم، دو اتفاق ناخوشايند زلزله كرمانشاه و سقوط هواپيماي مسافربري تهران- ياسوج رخ داد؛ حوادثي كه ورود نيروهاي نظامي را در پي داشت و شاهد عملكرد موفق نيروهاي سپاه و ارتش در كمك‌رساني به آسيب‌ديدگان بوديم. در آستانه سال نو فرصت را غنيمت شمرديم تا در گفت‌و‌گو با امير نوذر نعمتي، جانشين فرمانده نيروي زميني ارتش، مروري كوتاه بر عملكرد ارتش در حوادث غيرمترقبه و همچنين رزمايش‌ها و اقدامات اين نيرو در راهيان نور داشته باشيم.

به نظر مي‌رسد در سال‌هاي گذشته نيروهاي نظامي كشورمان به اندازه سال 96 در حوادث غيرمترقبه ورود نكرده بودند. شما اقدامات نيروي زميني ارتش را در حوادث اخير چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
در خصوص زلزله كرمانشاه بايد عرض كنم كه تقريباً از همان ساعت‌هاي اول ارتش در مناطق زلزله‌زده حضور پيدا كرد. هوانيروز در اين خصوص ركورد زد! طي چند ساعت همكارانم خودشان را به مناطق رساندند و بالگردهاي ارتش توانست يك هزار نفر را در نصف روز به كرمانشاه هلي‌برن كنند. از آنجا هم نيروي هوايي مجروحين و آسيب‌ديدگان را به مناطق داخلي كشور بردند. در خصوص سقوط هواپيماي مسافربري هم اولين اقدام ارتش كمك به شناسايي محل دقيق سقوط هواپيما بود. در مراحل بعدي تيم‌هاي ويژه و نيروهاي تكاور ما هر روز به منطقه هلي‌برن مي‌شدند و با صعود به بلندي‌هاي مرتفع، بقاياي خدمه و مسافران را به ياسوج انتقال مي‌دادند. اين حد از سرعت در امداد و نجات يك اتفاق مبارك است كه ما را به عملكرد نيروهاي ارتش اميدوار مي‌كند. حضرت آقا نيز هنگام حضورشان در مناطق زلزله‌زده فرمودند كه ارتش در شهرها و سپاه در روستاهاي زلزله‌زده از همان لحظات اول حضور مؤثري پيدا كردند.
مي‌توانيم بگوييم كمك نيروهاي ارتش در حوادث غيرمترقبه رويكرد نويي است كه از اين به بعد بيشتر شاهد آن خواهيم بود؟
ارتش هر زمان كه احساس نياز شد و از او درخواست شد، پاي كار آمده است. ما به عنوان فرزندان اين ملت خودمان را شريك درد و غم مردم مي‌دانيم. ارتش در خيلي از موارد داوطلبانه وارد عمل مي‌شود. در سال 96 ما بيمارستان‌هاي صحرايي را در استان‌هايي چون سيستان و بلوچستان، خراسان، آذربايجان، جنوب فارس و... داير كرديم تا به درمان مردم اين مناطق كمكي كرده باشيم. متخصصان ما در اداره بهداشت نيروي زميني در اين بيمارستان‌ها مستقر شدند و كمك‌هاي شاياني به عمل آمد. يا در ايام اربعين حسيني، ارتش درمانگاه‌هايي را در سامانه‌هاي ورودي و خروجي كشور داير كرد و امداد هوايي هوانيروز در ايام به فعاليت پرداخت. نيروي زميني موكب‌هايي را هم داير كرده بود و در كنارش اتوبوس‌هايي را تا مبادي مرزي براي عبور و مرور زائران در نظر گرفته بوديم.
اين روزها فضاي كشور بوي كاروان‌هاي راهيان نور را مي‌دهد. امسال چه طرح‌هايي را براي استقبال از اين سفرهاي معنوي مد نظر داريد؟
امسال هم نيروي زميني ارتش اداره چند يادمان و زيارتگاه دفاع مقدس را برعهده دارد و به ميزباني از زائران راهيان نور مي‌پردازد. براي امسال نيز ما برنامه‌هاي رزمي و فرهنگي متعددي را در نظر داريم. به عنوان نمونه رزمايش شبانه در پادگان ميش داغ يكي از معروف‌ترين و تأثيرگذارترين مراسم راهيان نور است كه مورد استقبال عموم زائران قرار مي‌گيرد. براي امسال يك كار نو انجام داده‌ايم و آن هم داير كردن دفاتر گزينش و عضويابي در ارتش است كه در مسير اردوهاي راهيان نور داير مي‌شوند.
مقام معظم رهبري امسال نيروي زميني را به عنوان نيروي محوري ارتش معرفي كردند؛ توانايي رزمي اين نيروي محوري را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
بله ايشان در سال 96 نيروي زميني را نيروي محوري ارتش خطاب كردند كه باعث افتخار ماست. در واقع بازطراحي نيروي زميني، تحرك يگان‌ها و آمادگي رزمي ارتش خواسته ايشان است كه سعي كرديم با تمام قوا به آن عمل كنيم. نيروي زميني در تمامي شرايط در حال رصد دشمن است و ما امسال رزمايش‌هاي متعددي را انجام داديم. اين رزمايش‌ها هم طبق برنامه صورت گرفتند هم غيرمترقبه بودند. خوشبختانه براي سال آينده نيز طرح‌ها و برنامه‌ها تثبيت شده‌اند و به جرئت مي‌توانيم بگوييم نيروي زميني در آماده‌ترين حد ممكن قرار دارد. امروز آمادگي ما به حدي رسيده كه جا‌به‌جايي يگان‌ها با حداكثر سرعت انجام مي‌گيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار