کد خبر: 899901
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
1347 گروه جهادی نوروز 97به محرومان خدمات عيدي مي دهد
مبارزه با فقر ورفع محروميت همه جانبه ازجمله وظايفي است كه سالها بردوش گروهي از جوانان بي اعا اين مملكت است كه مانند پيشينيان خود كه در دوران دفاع مقدس بدون هيچ چشمداشتي از جان خود مايه مي گذاشتند تا وجبي از اين خاك مقدس به دست دشمن نيفتد...

محمدرضا سوري

 

مبارزه با فقر ورفع محروميت همه جانبه ازجمله وظايفي است كه سالها بردوش گروهي از جوانان بي اعا اين مملكت است كه مانند پيشينيان خود كه در دوران دفاع مقدس بدون هيچ چشمداشتي از جان خود مايه مي گذاشتند تا وجبي از اين خاك مقدس به دست دشمن نيفتد.

درحالي كه هرساله با نزديك شدن نوروز وسال جديد تعدادي از افراد درپي برنامه ريزي براي گذراندن تعطيلات هستند تعدادي از جوانان براي رفتن به مناطق محروم وزوددن چهره فقر ازاين مكانها درچهارچوب اردوهاي جهادي به اين مناطق مي روند موضوعي كه قرااست امسال نيز باشكل جديدي اجراشود.

موضوعي كه سبب شد تا فرشاد عالي معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج سازندگی کشور از اعزام 1347 گروه جهادی به مناطق محروم سراسر کشور طي  نوروز امسال خبر دهد.

******

وجود محروميتها ونبود برخي ازامكانات زير بنايي سبب شده تا از چند سال قبل اردوهاي جهادي براي رفع اين كمبوده تشكيل وباتوجه به نوع نياز محرومان هر منطقه به آنها خدمت رساني كنند.

چند سال پس از ادغام جهاد سازندگي با جهاد سازندگي ومتوقف شدن خدمت رساني به محرومان موجب شد تا در سال 1379 به دستور مقام معظم رهبري بسيج سازندگي تشكيل شد و ايشان متولي اردوهاي جهادي را بسيج سازندگي قرار دادند.

همچنين ايشان دستور دادند كه دولت از اردوهاي جهادي حمايت كند و بسيج و سپاه پاسداران نيز كار سازماندهي و اعزام را انجام دهند. به مرور اين اردوها گسترش پيدا كرد و رفته رفته حتي گروه‌هاي مستقل نيز مورد حمايت بسيج سازندگي قرار گرفته‌اند. هر كسي كه دغدغه محروميت زدايي دارد مي‌تواند به جهادگران بپيوندد و به مناطق محروم اعزام شود. بسيج سازندگي با روي باز از اين عزيزان استقبال می‌كند.

دبير مركزمطالعات جهادي بسيج سازندگي دراين خصوص مي گويد : «تنها در تابستان سال گذشته حدود 3000 گروه جهادي به مناطق محروم32 استان كشور اعزام شده و قريب به 120 هزار نفر در اردوهاي 3 و 7 و 10 و780 هزار نفر در قالب اردوهاي يك روزه اقدام به خدمت‌رساني كردند.»

مهدي محمدي با اشاره به حضور فعال جوان در تخصص هاي مختلف دراين اردوها مي افزايد:« به همت جهادگران جوان ايراني، مجموعه‌اي از طلاب و دانشجويان خارجي مقيم ايران به اردوهاي جهادي پيوسته‌اند كه اين اتفاق منشاء ترويج فرهنگ جهادي در كشورهاي اسلامي خواهد بود. همچنين مجموعه كاركنان و پايوران اقشار سازمان بسيج مستضعفين تحت نظر قرارگاه جهادي به فرماندهي اين سازمان در اردوهاي جهادي همگام با جوانان جهادگر و طلاب و دانشجويان خارجي شركت می‌كنند. »

وي با بيان اينكه براساس تفاهم نامه هاي امضاء شده زمينه حضور فرزندان كاركنان نيروهاي مسلح در اردوهاي جهادي فراهم شده است.ادامه مي دهد: «تخصصي شدن اردوهاي جهادي در خدمت‌رساني بهتر نقش بسيار مثبتي دارد. بدين معني كه اقشار سازمان بسيج نظير بسيج پزشكي، بسيج مهندسين، بسيج كشاورزي، بسيج سازندگي، بسيج عمران، بسيج اصناف و بسيج كارگري در اردوهاي جهادي به غير از فعاليت‌هاي عمومي كه در اردوهاي جهادي مرسوم است بايد در راستاي وظيفه سازماني خود خدمت رساني كنند.»

به گفته وي ، در حال حاضر مشكل اصلي در اردوهاي جهادي مسئله كمبود نقدينگي و اعتبارات است كه جهادگران را با مشكل روبرو كرده است. از اين رو شايسته است دستگاههاي اجرايي با تخصيص اعتبارات به گروه‌هاي جهادي كمك كنند.

تعامل با تمامي گروهها وسازمانها

از آنجا كه وسعت خدمات رساني به محرومان ونيازمند بسيار وسيع وگسترده است لذا اين مهم موجب شده تا علاوه بر دانشجويان وساير اقشار دانش آموزان وبرخي از سازمانه نيزدراين اردوها حضور جدي داشته باشند.

دبير مركز مطالعات جهادي بسيج سازندگي، دراين رابطه مي گوبد:« اردوهاي جهادي دانشجويي و دانش آموزي به صورت متوازن انجام می‌شود و اينگونه نيست كه اردوهاي جهادي فقط دانشجويي باشد. هم دانش‌آموزان و هم جوانان مستقل بازوان مستحكم جهادي كشور براي خدمت رساني در مناطق محروم هستند. بسيج سازندگي همكاري و تعامل خوبي با بسيج دانشجويي، بسيج دانش‌آموزي و ساير اقشار دارد و اين تعاملات روز به روز بيشتر خواهد شد.»


محمدي، با اشاره به اينكه  رهبر معظم انقلاب در حكمي كه حجت‌الاسلام رئيسي را به توليت آستان قدس منصوب كردند اشاره و تاكيد زيادي بر خدمت رساني به محرومان و مستضعفان داشتندمي افزايد:« بر اين اساس تعاملات بسيج سازندگي با آستان قدس بيشتر شد و دفتري نيز جهت همكاري مشترك بسيج سازندگي و معاونت امداد در آستان قدس تشكيل شد و قرار شد در طرح‌هاي كوچك متوسط و بزرگ با هم همكاري داشته باشيم.»
وي ادامه مي دهد: «آستان قدس رضوي برنامه كمك نقدي به 3550 گروه جهادي و حمايت از 1021 پروژه متوسط در كشور با اولويت‌هاي آموزش، اشتغال، توانمندسازي، عمران و پروژه‌هايي را كه باعث مهاجرت معكوس می‌شود در برنامه دارد كه تا آخر شهريور به اتمام خواهد رسيد و 300 ميليارد تومان برآورد هزينه آن است.»

به گفته دبير مركز مطالعات جهادي بسيج سازندگي، علاقمندان براي ورود به اردوهاي جهادي كافي است به سايت سازمان بسيج سازندگي مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام كنند. پس از ثبت درخواست، از سوي بسيج با اين افراد تماس گرفته مي‌شود و بنابر تخصص و علاقه‌شان در قالب اردوهاي تخصصي يا عمومي سازماندهي مي‌شوند.

اعزام 1347 گروه جهادی به مناطق محرومدرنوروز 97

استقبال جوانان از اردوهاي جهادي واثرات مثبت اين اقدامات در كاهش محروميت ها از جمله دلايلي است كه سبب شده تا روز به روز برتعداد نفرات واردوهاي جهادي افزوده شود به طوري كه حتي در ايام تعطيلات نوروزي بسياري خواستار حضور دراين اردوها باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج سازندگی کشوربا اشاره به خودجوش بودن فلسفه کار اردوهای جهادی مي گويد:« اين مهم سبب شدتانوروز امسال 1347 گروه جهادی به مناطق محروم اعزام ‌شوند.»

فرشاد عالی با اشاره به ضرورت برجسته کردن اقدامات گروه های جهادی برای ترغیب مردم به سمت این اردوها، مي افزايد:« باید فضای خدمت را فراهم و جلوه های اجتماعی کار را برجسته کنیم.»

معاون فرهنگی اجتماعی بسیج سازندگی کشور از بسیج سازندگی به عنوان یکی از بهترین دستگاه‌ها به ویژه در حوزه کارهای اجرایی یاد ميكمد وادامه مي دهد: «در حال حاضر نزدیک 8912 گروه جهادی شناسنامه دار در کشور فعالیت دارند.»

 

خدمات ويژه به مناطق محروم زلزله زده كرمانشاه

ازآنجا كه هرساله خصوصا درزمان تعيطلات نوروزي ويا تابستان بسيج سازندگي  برنامه هاي خاصي را براي برپايي اردوهاي جهادي در دستور كار خود قرار مي دهد لذا امسال نيز اين موضوع به طور ويژه در دستور كار قرار گرفت چراكه وقوع زلزله در استان كرمانشاه خصوصا مناطق محروم آن سبب شده تا بسيج اهتمام ويژه اي به اين موضوع مهم داشته باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج سازندگی کشوردراين خصوص مي گويد:«وقوع زلزله دراستان كرمانشاه خصوصا مناطق محروم آن موجب شد تا طبق برنامه ريزي ها از 1347 گروهي كه قرار است به مناطق محروم بروند نزدیک به 500 گروه به مناطق زلزله زده و محروم استان کرمانشاه اعزام شوند.»

عالي مي افزايد:« تنها در یکی از این گروه های جهادی بسیج سازندگی شاهد ثبت نام بیش از 500 خانواده از سراسر کشور برای حضور  و خدمات‌رسانی خانوادگی در مناطق محروم و زلزله زده استان کرمانشاه هستیم،كه قرار است هر کدام از این خانواده ها درکنار یک خانواده حضور پیدا کرده و به آنها خدمات رسانی کنند.»

وي با اشاره به اينكه قرار است نوروز امسال حدود 600 خانه در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه برای خانواده های تحت پوشش بهزیستی با حضورگروه های جهادی ساخته شود، ادامه مي دهد:«طبق آخرين بررسيها کاراجرایی ساخت این خانه ها از 20 روز پیش شروع شده است. »

به گفته وی ، هزینه ساخت هر خانه 55 میلیون تومان خواهد بود که علاوه بر مشارکت رایگان افراد در قالب اردوهای جهادی، برای ساخت این خانه ها مبلغ 10 میلیون تومان هم توسط بسیج سازندگی و به عنوان کمک بلاعوض  پرداخت خواهد شد.

خدمات رساني از روز اول زلزله كرمانشاه

ساعاتي بعد از وقوع زلزله آبان ماه كرمانشاه بود كه بلافاصله گروه هاي امداد رساني ارتش وسپاه با حضور دراين مناطق امداد رساني به اين  مناطق را آغاز كردند.

معاون فرهنگی اجتماعی بسیج سازندگی کشور با بیان اینکه حرکت اردوهای جهادی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه بلافاصله پس از وقوع زلزله به صورت ویژه آغاز شد، مي گويد:«: از همان ساعات اولیه وقوع زلزله از ظرفیت های 32 سپاه استانی برای امداد رسانی به زلزله زدگان روستایی استان کرمانشاه استفاده شد.»

عالی مي افرايد : « اين درحالي بود كه در حال حاضر هم سپاه های 13 استان به عنوان استان معین مشغول خدمات رسانی به زلزله زدگان هستند و بقیه سپاه های استانی هم نقش معین پشتیبانی دارند.»

وي در پاسخ به این پرسش که اردوهای جهادی تاکنون چه کارهایی را در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه انجام داده اند، ادامه مي دهد:« تاکنون فقط در موضوع اهدای کانکس این اردوها توانسته بیش از پنج هزار کانکس اهدایی مردم و خیرین را به دست زلزله زدگان برسانند.»

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار