کد خبر: 899492
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
مقابله با زمين خواري در استانها  با اجراي طرح "کاداستر" نمره قبولي گرفت
با گذشت سه سال از تصويب قانون جامع حدنگار (کاداستر) در مجلس شوراي اسلامي و ابلاغ آن به مسئولان استانها، گزارشات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بر اجراي مطلوب اين طرح در بسياري از استانها وتحقق اهداف آن به ويژه کوتاه کردن دست زمين خواران از اراضي ملي و بافت هاي روستايي دلالت مي کند. قانوني که اگرچه از ابتدا با مخالفت ها و موانعي روبرو بود اما بنابه تاييد مسئولان کشور گام موثري در جهت  مقابله با زمين خواري، حفظ کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه و اقتصادی شدن کشاورزی در بسياري مناطق کشور برداشته است. در اين ميان يزد به عنوان استان پيشرو در اجراي مطلوب طرح کاداستر  توانسته نمره قابل قبولي درحفاظت از اراضي و بافت هاي ملي و روستايي  به دست آورد.

نويسنده: مريم احمدي

قانون جامع حدنگار(کاداستر) در بهمن ماه سال 1393 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای اجرا به دستگاه قضایی ابلاغ شد. بر اساس اين قانون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شد تا ظرف مهلت 5 سال، تمامی اسناد مالکیت دفترچه‌ای را به اسناد مالکیت کاداستری تبدیل کند. نوعي  نقشه‌برداری ثبتی که ارزش حقوقی داشته و بر اساس آن مرزهای اراضی تعیین و سند مالکیت صادر می‌شود. از اين رو يکي از اهداف اصلي اين طرح تعيين حريم و حدود اراضي به منظور مقابله با زمين خواري تعريف شد. ضمن اينکه یکپارچه سازی، ایجاد بانک اطلاعات کشاورزی و اراضی باغی، حفظ کاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه و به طور کلي  توسعه کشاورزی ، تولید ، بهره برداری و استفاده بهینه از منابع آب و خاک به عنوان ديگر اهداف مهم اين طرح ملي عنوان شده است. طرحي که حالا بنابه گفته مسئولان استانها نه تنها توانسته تا حد قابل توجهي اهداف ذکور را محقق کند بلکه مزايايي چون کاهش اختلافات حقوقی و اقتصادي شدن کشاورزي در برخي استانها را نيز به دنبال داشته است.

يزد، پيشرو در اجراي طرح کاداستر

پس از ابلاغ قانون کاداستر ، در يزد به عنوان استان پيشرو در اجراي اين طرح ملي در کشور وارد عمل شد و طبق تعهدات مقرر شد 260 هزار هکتار از اراضي طبيعي و ملي اين استان بلافاصله شناسايي و تعيين حد شود. مساحتي که حالا طبق گزاراشات  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد از 740 هزار هکتار گذشته و توانسته امتياز مطلوبي را در کارنامه اين اداره کل ثبت کند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد در اين خصوص مي گويد: از انجا که اجرای کامل طرح حدنگار ، پدیده زمین‌خواری و تجاوز به اراضی ملی را به صفر می‌رساند و بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع می شود درصدديم همچنان  با جديت اجراي اين طرح را تا رسيدن به اهداف ان پيش ببريم.

محمدرضا آخوندی  با اشاره به رشد 300 درصدی اجرای طرح کاداستر در يزد مي افزايد: در طي سه سال از انجام اين طرح در استان، گام موثري براي مقابله با زمين خواري برداشته شده و به منظورحفظ، احیا  و توسعه اراضی ملی نزدیک به 700 فقره پرونده قضایی در محاکم قضایی در خصوص تعرض و تصرف اراضی ملی در اقصی نقاط مختلف استان تشکیل شده است. در کنار موفقيت اجراي طرح کاداستر در صيانت از اراضي ملي  و جانمايي92 درصد از اراضی شهری و 34 درصد از اراضی روستایی يزد در بانک کاداستر، طي روزهاي اخير اخباري از ‌اجرای طرح کاداستر بافت‎‎های روستایی یزد با پهباد برای اولین بار در کشور منتشر شده است.

بنا به گفته مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان يزد تاکنون 11 هزار هکتار از بافت‎‎های روستاهای شهرهای هرات، مروست، ‌بافق، بهاباد، اشکذر، تفت و یزد برای اولین بار در کشور با استفاده از فناوری پهباد رصد و در بانک کاداستر جانمایی شده است. علی کریمی با اشاره به جانمایی 11 هزار هکتار در بانک کاداستر استان افزود: 20 درصد از محدوده طرح هادی از ادارات بنیاد مسکن اخذ و در بانک کاداستر جانمایی شده  و تمام محدوده‏‏‌های طرح هادی باقیمانده استان  نيز تا پایان 6 ماهه اول سال آینده در بانک کاداستر جانمایی شود. ضمن اينکه براي برای روستاییانی که خود اقدام به اخذ سند کاداستري کرده‌‏‏اند نيز تسهيلات ويژه اي در نظر گرفته شده است.

کاداستر، مقابله با زمين خواري  و رونق کشاورزي

 از انجا که در طرح کاداستر محدوده تمامی اراضی کشور اعم از شهری، اراضی ملی، مزروعی و روستایی به وسیله سیستم های ماهواره‌ای تعیین و برای آنها سند صادر می شود، بنا به گفته مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجراي اين قانون در استان هاي خوزستان، يزد، خراسان شمالي، گلستان و لرستان با تعیین محدوده اراضی و املاک تاحد قابل توجهي توانسته دست زمین خوران را از اراضی ملی کوتاه کند. مسئله اي که طي سالهاي اخير در زمره اصلي ترين مشکلات مربوط به حوزه محيط زيست و منابع طبيعي کشور قرار گرفته و هزينه هاي اقتصادي و اجتماعي بسياري به کشور تحميل کرده است. ضمن اينکه در راستاي اجراي طرح کاداستر بحث يکپارچه سازي زمين هاي کشاورزي نيز در بسياري استانها از جمله يزد در دستور کار قرار گرفته و نتايج مثبتي بر جا گذاشته است. 

 بنا به گفته مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره وری سازمان امور اراضی کشور بررسي ها نشان داده  در برخي استانها تجمیع و یکپارچه سازی اراضی خرد موجب اقتصادی شدن کشاورزی، افزایش بهره وری و جلوگیری از مهاجرت  شده است. وضعيتي که به تاييد مسئولان استان يزد هم رسيده است.

محسن ماموریان  با اشاره به اينکه دفتر یکپارچه سازی حدود یک سال است تاسیس شده و بدنبال تدوین آیین نامه اجرایی هستیم تا این سیاست را در سراسر کشور اجرا کنیم از تداوم اجراي طرح يکپارچه سازي به عنوان يکي از پارامترهاي طرح جامع حدنگار خبر مي دهد .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار