کد خبر: 899475
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
نهمین مرکز خلاق صنایع دستی استان و نخستین مرکز تخصصی نساجی سنتی در گرگان با حضور مسوولین استانی وشهرستانی افتتاح شد.

در اين مراسم مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان یکی از راه های صیانت از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را بهره گیری از صنایع دستی و عناصر فرهنگی- بومی دانست و گفت: برای جلوگیری از فراموش نشدن فرهنگ و هویت و اثبات  کجایی بودنمان به جهانیان می توانیم از هنرهای سنتی بهره ببریم.

ابراهیم کریمی افزود: راه اندازی این مراکز باعث احیاء صنایع دستی و هنرهای سنتی بوده و زمینه ساز فراهم شدن اشتغال جوانان خواهد بود.

وي در خصوص راه اندازی مراکز تخصصی در استان گفت : تمام تلاش این اداره کل این است که رشته های شاخص و بومی استان را با ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی در تمامی شهرستان های استان گلستان راه اندازی کند و به موضوع کیفیت و و طراحی و در کنار آنها فروش محصولات صنایع دستی پرداخته شود.

اين مسئول در ادامه با بیان اینکه نساجی سنتی  و توليدآن دراستان داراي سابقه اي ديرينه مي باشد گفت: با توجه به منابع تاريخي ، در دوره حمله مغولان و عهد صفويه ، گرگان يكي از مناطق مهم توليد نساجی سنتی در رشته ابريشم ايران بوده است و سعی داریم از تلیفیق هنرهای ابریشم بافی، جاجیم بافی و نوار بافی با نساج نوین بتوانیم کاربردی جدید در زندگی های امروزی ایجاد کنیم .به طور مثال در این مرکز  با تلیفیق شدن جاجیم بافی که یکی از رشته های اصیل و بومی شهرستان گرگان و استان توسط هنرمندان پیشکسوت روستای توریستی زیارت بافته می شود با سوزندوزی سعی شده از کاربرد زیرانداز خارج شود و کاربردهای نوینی را برای بهره برداری در زندگی های امروزی ایجاد کنند.

کریمی در ادامه اظهار کرد: مرکز تخصصی نساجی در گرگان با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال و اشتغالزایی برای 10 نفر و حضور هنرمندان پیشکسوت استان و پشتیبانی فعالان هنر نساجی در استان به بهره برداری رسید.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار