کد خبر: 897925
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
شهيد محمدابراهيم همت، شهيد مهدي باكري، شهيد عباس كريمي و شهيد حاج‌حسين خرازي از بنام‌ترين فرماندهان دفاع مقدس بودند كه همگي در اسفندماه پر گشودند.
  عليرضا محمدي
اسفند، ماه فرماندهان شهيد است. ماهي كه در آن حداقل پنج تن از نام‌آورترين سرداران دفاع مقدس به شهادت رسيده‌اند. شهيد حميد باكري، شهيد محمدابراهيم همت، شهيد مهدي باكري، شهيد عباس كريمي و شهيد حاج‌حسين خرازي از بنام‌ترين فرماندهان دفاع مقدس بودند كه همگي در اسفندماه پر گشودند. در كنار اين نام‌هاي بزرگ، هستند فرماندهان ديگري كه در سمت‌ها و مسئوليت‌هاي مختلفي خدمت مي‌كردند و آنها نيز اسفند پرحادثه را مناسب پرواز يافتند و بال در بال ملائك گشودند. در حالي كه به ميانه اسفند 1396 مي‌رسيم، مروري بر نام‌ها و نشانه‌هايي مي‌اندازيم كه ريختن خون سرخ‌شان، اسفند را بهار فرماندهان جنگ مي‌كند.

به گزارش «جوان» شهيد حميد باكري اولين نفر از اين ليست است كه ششم اسفند 1362 در جريان عمليات خيبر به شهادت رسيد. باكري هنگام شهادت جانشين فرمانده لشكر 31 عاشورا بود و از اين حيث جبهه‌هاي دفاع مقدس، فرماندهي پرآوازه را از دست مي‌داد. سپس نوبت به حاج محمدابراهيم همت فرمانده لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص) رسيد كه 11 روز پس از باكري، در 17 اسفند 1362 در تداوم عمليات خيبر آسماني شد. يك سال بعد، اسفند باز آغوش خود را به روي فرماندهان شهيد ديگري گشود. اين بار عمليات بدر بهانه‌اي شد تا حاج‌عباس كريمي فرمانده لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص) كه جانشين شهيد همت شده بود، در 24 اسفند 1363 به شهادت برسد. دوره فرماندهي عباس كريمي بر لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص) تقريباً يك سال به طول انجاميد. يك روز بعد از شهادت وي نيز مهدي باكري فرمانده لشكر 31 عاشورا در 25 اسفند 1363 به برادر شهيدش پيوست. مهدي باكري از بنام‌ترين فرماندهان جنگ بود كه فقدانش در لشكر 31 عاشورا غوغايي به راه انداخت. دو سال بعد در اسفند 1365 نيز باز جبهه‌ها شاهد شهادت فرمانده ديگري به نام حاج‌حسين خرازي بود كه هشتم اسفند 1365 در جريان عمليات كربلاي5 به شهادت رسيد.
در واقع انجام عمليات بزرگ در فصول سرد سال و خصوصاً شروع يا تداوم برخي از اين عمليات در اسفندماه، باعث شد تا آخرين ماه سال، بهار زودرس فرماندهان لقب بگيرد. در اسفند دو عمليات بزرگ خيبر و بدر شروع شده و به اتمام رسيدند. همچنين تداوم عمليات كربلاي5 و شروع عمليات والفجر10 نيز در اسفند بود.
سردار شهيد حميدرضا گلكار از ديگر فرماندهان شهيدي است كه اسفند را مناسب پرواز يافت! وي كه فرمانده تيپ حبيب ابن مظاهر بود، در پرونده جهادي‌اش فرماندهي گردان سلمان را داشت و در عمليات متعددي به مقام جانبازي نائل آمده بود. شهيد گلكار عاقبت در يازدهم اسفند 1362 در جريان عمليات خيبر روي خاك‌هاي تفتيده طلائيه افتاد و شهد شهادت نوشيد.
 شهيد محمدرضا كارور فرمانده گردان مالك اشتر از لشكر27 محمد رسول‌الله(ص) بود كه چهارم اسفند 1362 در جزيره مجنون به شهادت رسيد. كارور يكي از فرماندهان بنام لشكر 27 بود كه همراه گردانش در جزيره مجنون وارد عمل شد و در همين جزيره نيز به سعادت شهادت دست يافت.  شهيد محسن الشريف نيروي مهندسي رزمي جهاد سازندگي، سردار شهيد غلامعلي بذرافكن مسئول واحد مخابرات تيپ 18 جوادالائمه، معلم شهيد عباس تاجيك، سردار شهيد صفر احمدي فرمانده گردان حضرت دانيال، سردار شهيد مصطفي حلوائي فرمانده گردان شوش و... نيز از ديگر فرماندهان شهيدي هستند كه در اسفندماه آسماني شدند.
در ميان ستارگان درخشان اسفند، نام حاج‌حسين خرازي، مهدي باكري، محمدابراهيم همت و عباس كريمي پرآوازه‌تر است چراكه هر چهار شهيد نامبرده، در كسوت فرمانده لشكر به شهادت ‌رسيدند. سپس به نام شهيد حميد باكري مي‌رسيم كه به عنوان جانشين لشكر 31 عاشورا شهيد شد و بعد نام سردار شهيد حميدرضا گلكار و ديگر شهدا آورده مي‌شود.  حاج‌حسين خرازي فرمانده لشكر14 امام حسين(ع) به عنوان آخرين فرماندهي كه در اسفند به شهادت رسيد، با آخرين ماه سال پيوندي عجيب داشت. وي ابتدا در اسفند 1362 در جريان عمليات خيبر يكي از دستانش را از دست داد و سه سال بعد نيز در هشتم اسفند 1365 در كربلاي5 شهد شهادت نوشيد.
حجت‌الاسلام شيخ‌فضل‌الله محلاتي را هم بايد در ليست شهداي مطرح اسفندماهي قرار بدهيم. هرچند اين شهيد بزرگوار به عنوان نماينده امام در سپاه خدمت مي‌كرد و مسئوليت نظامي مستقيمي نداشت، اما به هرحال بايد وي را نيز به عنوان يكي از شهداي مطرح به ليست شهداي اين ماه بيفزاييم. در اول اسفند 1364 آيت‌الله شيخ فضل‌الله محلاتي به همراه هشت تن از نمايندگان مجلس و چند تن از قضات و مسئولان نظام، عازم جبهه‌هاي جنگ بودند كه هواپيماي آنها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقي قرار گرفت و در نزديكي اهواز سقوط كرد. شهادت محلاتي و همراهانش نتيجه خفت شكستي بود كه دشمن بعثي در جريان عمليات والفجر8 از رزمندگان متحمل شده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار