کد خبر: 896825
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
شهيد علي هاشمي در يك نگاه
شهيد علي هاشمي سال 1340 در محله حصيرآباد شهر اهواز متولد شد. حصيرآباد يكي از محلات مستضعف‌نشين اهواز بود كه در دوران انقلاب و دفاع مقدس چهره‌هاي بزرگي را معرفي كرد.
غلامحسين بهبودي
شهيد علي هاشمي سال 1340 در محله حصيرآباد شهر اهواز متولد شد. حصيرآباد يكي از محلات مستضعف‌نشين اهواز بود كه در دوران انقلاب و دفاع مقدس چهره‌هاي بزرگي را معرفي كرد. يكي از اين چهره‌ها، علي هاشمي بود كه در دوران نوجواني وارد فعاليت‌هاي انقلابي شد و پس از پيروزي انقلاب نيز با عضويت در سپاه پاسداران، خط و مشي رزمندگي‌اش را پي گرفت. يكي از همرزمان شهيد در خصوص او مي‌گويد:«صرف‌نظر از پرداختن به ساير ابعاد زندگي او، بايد شهيد هاشمي را يكي از محبوب‌ترين فرماندهان دفاع مقدس دانست. هر جا ايشان مي‌‌رفتند، ‌نيروها به دنبالش‌ مي‌رفتند. اين امر ناشي از محبت بين هاشمي و رزمندگان بود و از روح همگرايي خبر مي‌داد كه هاشمي در بين نيروهايش ايجاد كرده بود.»
نام هاشمي براي اولين بار با تأسيس تيپ 37 نور بر سر زبان‌ها مي‌افتد. پس از عمليات شكست حصر آبادان كه سپاه، پنج تيپ را به عنوان اولين تيپ‌هاي خود تشكيل مي‌دهد، تيپ ۳۷ نور جزو همين تيپ‌ها به فرماندهي شهيد هاشمي اعلام وجود مي‌كند. اين تيپ ضربات سنگيني به ارتش متجاوز بعث در مناطق كرخه نور و طراح وارد مي‌كند اما بعدها بنا به دلايلي كاركرد خود را از دست مي‌دهد و علي هاشمي نيز به فرماندهي سپاه سوسنگرد گمارده مي‌شود.
در سال 62 يكي از خطيرترين و سخت‌ترين مسئوليت‌ها به شهيد علي هاشمي سپرده مي‌شود. او مي‌بايست قرارگاه سري نصرت را راه‌اندازي مي‌كرد كه كاري سخت در عين گمنامي در پيش داشت. مخفي بودن فعاليت قرارگاه نصرت نيز باعث شد تا نام علي هاشمي در بين ساير فرماندهان جنگ كمتر شناخته بشود.
شهيد هاشمي فرماندهي بود كه بر قلوب رزمندگان حكم مي‌راند. سرداري كه فرمانده پشت بي‌سيم نبود و شخصاً در ميدان نبرد و كنار نيروها حضور مي‌يافت. او كه سخنوري توانا بود، همواره با سخنانش قوت قلبي براي رزمندگان ايجاد مي‌كرد و با عملگرايي‌اش، الگويي شايسته براي آنها به شمار مي‌رفت. علي هاشمي كه در اواخر جنگ به فرماندهي سپاه ششم نيروي زميني سپاه برگزيده شده بود، در تك بزرگ دشمن كه در تاريخ ۴/۴/۶۷ در جزاير مجنون رخ داد، ناپديد شد. از آنجا كه كسي از سرنوشت ايشان خبر نداشت و امكان اسارتش نيز مي‌رفت، ‌موضوع ناپديد شدنش رسانه‌اي نشد. بعد از سقوط رژيم صدام و مشخص شدن اينكه ديگر اسيري در كشور عراق وجود ندارد، علي هاشمي نيز به عنوان شهيد معرفي شدند. در سال 1389 پس از گذشت 22 سال از شهادت علي هاشمي، پيكر اين سردار رشيد جبهه‌ها در منطقه هور شناسايي شد و به آغوش خانواده بازگشت. از شهيد علي هاشمي يك دختر به نام زينب و يك پسر به نام حسين به يادگار مانده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار